Problemet är ju att pga. kostnader så är ju dom där sensorerna fruktansvärt simpla och enkla.
Dom kan ju utan problem bygga en bil som tänder ljusen osv precis när det behövs, men det skulle kosta ungefär likamycket som en sprillans ny Kia(Kia har nog bland dom sämsta sensorerna vad jag har upplevt).
Det krävs betydligt FLER ljussensorer, fukt/regnsensorer, temperatursensorer, tid/årstidssensor, avståndssensorer och lite sånt, och sen en jäkligt snabb och anvacerad dator som konstant läser alla värden, jämnför dom olika positionerna, tar hänsyn till årstid/tidpunkt/plats i världen, avstånd till trafik bakom osv osv, och sen avgöra om det är dags att ändra ljuset eller ej.
Ovanstående är väldigt enkelt att utföra, men det kostar flis, flis som ingen konsument skulle vara villig att punga ut.
Dagens automatik är ju istortsett bara några LDR(Light-dependent resistor), och vissa använder även regnsensorn på vindrutan. Men det är typ allt.
Jag skulle utan större problem kunna snickra ihop ett "proof on concept" system som skulle fungera betydligt bättre än skräpet som nya bilar har. Problemet är att jag personligen skulle aldrig ha råd att köpa dom typer av komponenter som krävs för en bil, då det knappast skulle fungera med några LDR för 5spänn/st, temp/fuktsensor för 20spänn osv osv
Poängen är att automatiken är kass på flit då det helt enkelt kostar för mycket att göra något vettigt - och inte pga. att konceptet är fel..