Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
#961828
Vet inte vad nya bilar har för sorts automatik vad gäller tända bakljus men idag på eftermiddagen, mulet och regn, såg jag en mängd nya bilar av olika fabrikat med släckta bakljus. En enorm skillnad i synlighet jämfört med de som hade tända bakljus. Hur i hela friden har man tänkt här :shock:
av llesrof
#961839
På min Skoda Superb finns det ett auto-läge. Då lyser varselljusen fram men bakljusen är släckta. Sensorn är rätt känslig så bilen går över till halvljus/tända bakljus rätt tidigt. Sedan finns det en jättebra finess, kan jag ställa vredet i halvljusläge och då är alltid halvljusen och bakljusen är tända när jag kör. När jag stänger av bilen så slocknar ljusen. Jättefiffigt och precis som på min gamla Volvo. Det finns ingen som helst anledning att ändra vredet nu :D
Användarvisningsbild
av joel80
#961854
Jag störde mig på det idag också.. Väldigt många utan lysen.. Jag brukar blinka på folk med helljus och mina halvljus när dom kör med släkta bakljus i regn och dimma.
Tycker det är synd att lagen inte är så lätt att tolka.
I dagsljus med god sikt eller nått sånt står det att man får använda drl.
Skulle vilja att den formuleringen testas och förtydligas. Jag tolkar lagen som att så fort sikten är påverkad av något element.. Regn, dimma, blöt vägbana som "stänker" en vattendimma bakom bilar, snö och självklart skymning, gryning och natt.

I länder som inte haft dagsljusbelysning så som sverige är det självklart för de allra flesta att slå igång lysena när det regnar eller är dåligt väder... Jag har konfronterat ett par bilister på bl.a köpcentrumsparkeringar och sagt till dem att do. Kör utan bakljus.. Svaret har bid flera tillfällen varit att bilen sköter det där automatiskt så jag behöver inte bry mig.
Dom har alltså uppfattat det som att med automatiken så lyser det alltid i dom tillfällen då jag måste ha det igång. En kollega med en Mazda 6 har samma inställning.. Jag blir faan tokig!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#961901
Problemet är ju att pga. kostnader så är ju dom där sensorerna fruktansvärt simpla och enkla.
Dom kan ju utan problem bygga en bil som tänder ljusen osv precis när det behövs, men det skulle kosta ungefär likamycket som en sprillans ny Kia(Kia har nog bland dom sämsta sensorerna vad jag har upplevt).

Det krävs betydligt FLER ljussensorer, fukt/regnsensorer, temperatursensorer, tid/årstidssensor, avståndssensorer och lite sånt, och sen en jäkligt snabb och anvacerad dator som konstant läser alla värden, jämnför dom olika positionerna, tar hänsyn till årstid/tidpunkt/plats i världen, avstånd till trafik bakom osv osv, och sen avgöra om det är dags att ändra ljuset eller ej.
Ovanstående är väldigt enkelt att utföra, men det kostar flis, flis som ingen konsument skulle vara villig att punga ut.

Dagens automatik är ju istortsett bara några LDR(Light-dependent resistor), och vissa använder även regnsensorn på vindrutan. Men det är typ allt.

Jag skulle utan större problem kunna snickra ihop ett "proof on concept" system som skulle fungera betydligt bättre än skräpet som nya bilar har. Problemet är att jag personligen skulle aldrig ha råd att köpa dom typer av komponenter som krävs för en bil, då det knappast skulle fungera med några LDR för 5spänn/st, temp/fuktsensor för 20spänn osv osv :P

Poängen är att automatiken är kass på flit då det helt enkelt kostar för mycket att göra något vettigt - och inte pga. att konceptet är fel..
Användarvisningsbild
av Kite
#961925
Det är snarare så att många bilar, ex kia, inte har automatik alls utan det är lagt på förarens ansvar att byta när det behövs.
En sensor för att mäta ljuset för att styra automatiken kostar troligtvis inte ens 50kr, inte så mycket pengar men bygger de x antal hundra tusen bilar per år så blir det snabbt mycket pengar. Ljusautomatik tycks vara något som endast lite dyrare bilar har så de har tydligen valt att inte leverera alla bilar med automatik då det varken är ett lagligt måste och kunderna köper ju bilarna ändå (till samma pris).
Användarvisningsbild
av joel80
#961975
Jag har inget problem med automatiken egentligen.. utan med folks tilltro till den. Det är som att bara för att bilen inte tänder automatiskt så anser dom att det är lagligt att köra utan ljus... "för annars skulle ju biltillverkaren ha sett till att den tände i de lägena då det måste vara tänt."

Står det auto på en knapp (för dom som har någon form av automatik) tror och förutsätter folk att det ska funka i alla lägen verkar det som, och säger man till tar vissa det personligt. Som att man klagar på deras bil som minsann var jättedyr och där jag minsann inte ska behöva vrida på någon himla ljusvred!
av Linqid
#962007
joel80 skrev:Jag har inget problem med automatiken egentligen.. utan med folks tilltro till den.
Jag har aldrig upplevt att automatiken inte fungerat och får nog säga att jag litar på den. Men det kanske är lite bättre sensorer på Volvo & BMW än en Kia, vad vet jag..
Användarvisningsbild
av Sceptic
#962056
Om det är så svårt/dyrt att få till en automatik som är tillförlitlig är det väl bättre att som förut alltid ha bakljusen tända. Tända bakljus är i stort sett alltid bättre (aldrig sämre) än släckta och vid de få tillfällen det inte gör någon skillnad får man väl ta det lilla extraslitage på lamporna det innebär att ha dem tända "i onödan". Det här med släckta bakljus känns lite som en modegrej...
Användarvisningsbild
av joel80
#962128
Linqid skrev:
joel80 skrev:Jag har inget problem med automatiken egentligen.. utan med folks tilltro till den.
Jag har aldrig upplevt att automatiken inte fungerat och får nog säga att jag litar på den. Men det kanske är lite bättre sensorer på Volvo & BMW än en Kia, vad vet jag..

Får du någon synlig indikation på när lamporna tänds? Alltså t.ex i dimma, snörök eller regn kanske man inte märker att det blir ljusare.. men ändå kan behöva ha igång dem.
BMWs tycker jag att jag ser ofta med släckta bakljus trots regn och dassigt väder. Volvos med DRL har ju för det mesta tänt bakåt även dagtid.. Är väl nån årsmodell V40 som inte har det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#962171
Sceptic skrev:Om det är så svårt/dyrt att få till en automatik som är tillförlitlig är det väl bättre att som förut alltid ha bakljusen tända. Tända bakljus är i stort sett alltid bättre (aldrig sämre) än släckta och vid de få tillfällen det inte gör någon skillnad får man väl ta det lilla extraslitage på lamporna det innebär att ha dem tända "i onödan". Det här med släckta bakljus känns lite som en modegrej...
Jag håller helt och hållet med. Vi har klarat oss i uh... 50-60år? med konstant lysande bakljus. Vi klarar oss lika länge till. Och jag kan inte se någon som helst vettig förklaring till varför man någonsin skulle åka med släkta bakljus.

Dessutom nu när LED är mer standard så blir det ju en ännu mindre kostnad då LED har betydligt längre livslängd än halogen.
Och även med halogen så har man ju i snitt flera års livslängd på bakljusen. Jag tror jag böt halogen lampor på bakljusen en gång på 945an under dom 8 år jag hade den(och då hade jag ändå dubbelt så många bakljus som en vanlig 945a=dubbel risk att någon skulle gå sönder). V70in har jag inte bytt på, och den har jag snart haft i 3år, och gud vet hur länge dom setat där innan jag tog över den.
Blinkers(halogen med gul yta) är väl den lampa man brukar behöver byta först, då dom börjar flagna med åren och ge fel ljusfärg. Dom är det faktiskt snart dags att byta på V70in :)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 57
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]