- sön 11 apr 2010, 16:33
Sharkbait skrev: Det är väl inte det som är anledningen till varför man tycker att det är konstigt att Flexifuel bilarna är subventionerade! Flexifuel är klassad som miljöbil men man kan tanka BF95 om man vill eller om det blir billigare. Så hur kan man klassa den som miljöbil och subventionera den?!? Finns ingen möjlighet att någon myndighet kan kolla upp de som kör Flexifuel om de verkligen kör på E85!Jag tycker inte alls det är konstigt. Det behövs morötter för att bryta fossilberoendet. Som många också påpekat är möjligheten att tanka fler bränslen en förutsättning för att kunna introducera ett nytt bränsle. Ingen skulle vågat satsa på en renodlat etanolbil för 5-10 år sedan utan möjligvis först idag. Så det kommer förhoppningsvis. Samtidigt är jag en förespråkare av riktiga multifuelbilar. Men det betyder ju inte att det måste finnas ett fossilt alternativ. Jag skulle gärna se en bil som enbart går på Etanol och Biogas. Båda bränslena är högoktaniga och skulle säkert passa fint ihop. Ser politikerna till att det alltid är billigare att köra miljövänligt så behövs ingen kontroll vad som finns i tanken. Svensson är snål och gynnar sin plånok i första hand, hälsa och miljö kommer senare.
Mvh
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14