Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Sharkbait skrev: Det är väl inte det som är anledningen till varför man tycker att det är konstigt att Flexifuel bilarna är subventionerade! Flexifuel är klassad som miljöbil men man kan tanka BF95 om man vill eller om det blir billigare. Så hur kan man klassa den som miljöbil och subventionera den?!? Finns ingen möjlighet att någon myndighet kan kolla upp de som kör Flexifuel om de verkligen kör på E85!

Mvh
Jag tycker inte alls det är konstigt. Det behövs morötter för att bryta fossilberoendet. Som många också påpekat är möjligheten att tanka fler bränslen en förutsättning för att kunna introducera ett nytt bränsle. Ingen skulle vågat satsa på en renodlat etanolbil för 5-10 år sedan utan möjligvis först idag. Så det kommer förhoppningsvis. Samtidigt är jag en förespråkare av riktiga multifuelbilar. Men det betyder ju inte att det måste finnas ett fossilt alternativ. Jag skulle gärna se en bil som enbart går på Etanol och Biogas. Båda bränslena är högoktaniga och skulle säkert passa fint ihop. Ser politikerna till att det alltid är billigare att köra miljövänligt så behövs ingen kontroll vad som finns i tanken. Svensson är snål och gynnar sin plånok i första hand, hälsa och miljö kommer senare.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sharkbait skrev: Finns ingen möjlighet att någon myndighet kan kolla upp de som kör Flexifuel om de verkligen kör på E85!
Mvh
Det finns det!!!!! Som jag skrivit i tidigare inlägg har varje kommun rätt att begära in drivmedelskvitton och om man inte tankat den mängd som kommunen kräver (Ex minst 80% E85) så kan kommunen häva förmåner som ex gratis parkering etc.

Dock finns det inget som gör att de häver själva förmånsvärdet på bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Sharkbait skrev:
Flexifuel kan man uteslutet köra på BR95! Vilken myndighet skall kunna kolla upp vad och hur mycket varje Flexifuel bil har tankats med för ditt så kallade fossilaskatte tillägg!?

Det håller inte! Därför kan man inte klassa Flexifuel som en miljöbil och ge den subventioner!

Mvh
Enligt ditt sätt att resonera finns det inga miljöbilar, förutom rena elbilar som laddas vid stolpe. Både biogas och hybridbilar går att köra på enbart BF95 också.
av erc
Sharkbait skrev:
DrY skrev: Etanolbilar - t.o.m. dagens quick-fix etanol-bilar, för att inte tala om biogasbilarna, gör bara av med en bråkdel av den fossila energin som en diesel- eller bensinbil gör. En skatt på fossil energi skulle därför bli väldigt låg på dessa.
Flexifuel kan man uteslutet köra på BR95! Vilken myndighet skall kunna kolla upp vad och hur mycket varje Flexifuel bil har tankats med för ditt så kallade fossilaskatte tillägg!?

Det håller inte! Därför kan man inte klassa Flexifuel som en miljöbil och ge den subventioner!

Mvh
Lugn. Så här i övergångsperioden kan vi behöva miljöbilsklassa bilar som KAN köras miljövänligare än andra. Längre fram kommer kraven på miljöbilsklassning vara betydligt hårdare.

Det var inte så jäkla länge sedan det räckte med att klassas in i MK1 för att få skattefrihet. MK1 var en försvenskning av... hmmm. EURO3 tror jag. Eller var det EURO2.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev:
Jag tycker inte alls det är konstigt. Det behövs morötter för att bryta fossilberoendet. Som många också påpekat är möjligheten att tanka fler bränslen en förutsättning för att kunna introducera ett nytt bränsle.
Så var det även på 80-talet när man introducerade motorgasen (LPG) i Sverige. Om man inte kunnat köra på bensin så hade det varit omöjligt att konvertera bilar att köra på LPG. När det fanns underlag så kom tankningsmöljligheter på mackar och man kunde till slut köra på LPG nästan hela tiden. Där var moroten att det var, liksom med etanolen, låg skatt. Man tankade LPG för att det var billigt att köra på den.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sharkbait skrev:
Guligan skrev: Nu verkar du iallafall ha läst i tråden även om jag starkt ogillar insinuationerna i dina inlägg. Hade jag köpt en 2,5T hade jag inte kunnat tanka E85 överhuvudtaget, och det hade väl ingen, förutom etanolhatare blivit gladare av.

Jag tycker det är märkligt att du kritiserar Flexifuelköparna för att vi just flexar mellan bränslena. Det är ju det som är styrkan i konceptet. Ibland passar det bättre med BF95 och vice verca, inget konstigt med det.

Vänd dina synpunkter till Volvo Cars istället och be dem ta fram en renodlad E85-bil istället.
Jag förstår inte vad det är som är så bra när man köper en miljöbil som fortfarande kan tankas med BF95 om man vill, om det blir billigare eller om man kommer längre på 1L BF95/mil!

Jag stödjer inte Flexifuel bilar.
Jag har inte inhandlat en miljöbil men fortfarande kör på BF95!
Jag har inte köpt en Flexifuel som ger signaler till biltillverkarna att man efterfrågar bilar som drivs på E85/BF95!

Mvh
Om jag tolkar dig rätt så är det alltså miljöbilscertifieringen i sig av Flexifuelbilarna du är kritisk mot?
Må så vara, men även den frågan har besvarats lite tidigare i tråden varför certifieringen ser ut som den gör.

Om man vänder på frågan: Kan du se något bättre alternativ än Flexifuel för en kund som vill köpa t.ex. en V70 och inte vill köra diesel?
av RCE
Sharkbait skrev:
RCE skrev: Jag instämmer till fullo! Att lita på en motorjournalist när det kommer till bränslefrågor eller hur mkt motorprestanda man behöver för att bilen skall vara körduglig är väl ungefär som att låta sig bli opererad av en veterinär.

Såg ett avsnitt av Fifth Gear för ett par dagar sedan där de skulle byta glödlampa på en Renault Megane och efter mkt. slit avslutade de med att rekommendera tittarna att köpa ett annat märke. Inte för att jag gillar Renault men det känns ganska oseriöst att slänga ur sig en sådan kommentar. Nä tacka vet jag gamla goa Trafikmagasinet med Carl-Ingemar Perstad och Christer Glenning.
Det var väl ett dåligt exempel! Veterinärer har 10år utbildning så de borde kunna utföra ett ingrepp!

Nu är du väldigt duktig att utelämna viktig info. I testet var det en golf och en renault. För progamledaren tog det 53sec att byta lampa på golfen. En servicemekaniker med alla verktyg man kan tänka sig tog det 33 min att komma åt lampan. Sedan skulle allt återmonteras! Sök på Fifth Gear change a light bulb på Youtube. Hela klippet finns där.
Så hade jag varit programledare så hade jag också rekommenderat ett annat bilmärke! Man skall inte behöva ta bort framhjulet för att byta glödlampa och man skall inte främja ett sådant tänkande hos biltillverkare genom att köpa deras idiotiska konstruktion!

Mvh
För det första, utbildningen är 5,5 år var av 1år är praktik. Iaf om vi talar om den Svenska legitimationen som utfärdas av Jordbruksverket. Men om du vill likställa läkare och veterinärer när det handlar om ingrepp på människor, fine by me....

För det andra, det förvånar mig inte...
Spelar det någon roll att de jämförde med att byta på en Golf? Faktum kvarstår att det är ganska få bilar som är enkla att byta på. Vi Bilägare presenterade en hel lista för ett tag sedan där Golf, Volvo och endast någon enstaka till kunde bytas enkelt utav ägaren. Kommentaren är och förblir oseriös!
av Lövet
Jag måste också byta lampa genom hjulhuset...

(Men inte fan går jag och köper en Golf för det)
Användarvisningsbild
av isak
väldigt mycket för och emot i den här tråden?(ja jag har läst alla inlägg)
fastnade för dig som tog upp LPG på 60 talet om jag inte minns fel. den försvann över en natt på grund av statsmakternas agerande!
i mina ögon har "miljö-nissarna f-låt ni som är troende", fått alldeles för stort inflytande med sin propaganda (pumplagen MM) mot fossila bränslen! det skulle ta slut REDAN om 50 år sades redan mitten 60 talet, med den tidens antal bilar o transporter i värden? det har inte tagit slut KONSTIGT eller hur? glömde säga att bilar förbrukade mer på 50 talet- men antalet i värden är ofantligt många fler! finns säkert någon statistiker som ger exakta värden på det. men en sak är säker. det hittas ständigt nya fyndigheter i värden! priset på drivmedel är inte högt heller! det är skatterna som statsmakterna sätter genom att skylla på miljön:
för mig får ni använda vilket bränsle ni tror på. vi borde ju som bilägare sammabeta på det området istället!
isak
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]