Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Lite intressant i samanhanget är dock att (går nu lite offtopic) i reklambannern längst ner görs det allt som oftast reklam för efterkonvertering!!

Verkar som disskusionen här har gått i stå.......vet ej om jag heller kan tillföra så värst mycket. Ingen har sagt att det är helt ofarligt att efterkonvertera, dock säger vi som håller på med detta att biltillverkarna är överdrivet försiktiga och använder "både livrem och hängslen" vilket ofta som sagt var går stick i stäv med den praktiska erfarenheten. Alla väljer dock själv "vilken sida" i debatten man står på..........

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har mailet BSR & frågat vad dom gjort med sin 940.
dom kunde inte gå in i ditalj på vad dom förendrat på den, då detta var helmigt. man ombyggnaden var omfattande.

jag frågade också om man måste ändra något angående servicen, men inte heller här ville dom yppa vad dom gör med sin bil, man dom sa att om lagen ändras & dom då tar fram en produkt så kamer givetvis även information om ändrade servis pumpter att ingå.

--------

Jag vet ialla fall hur jag tolkar detta!
av svante
SBR´s konvertering är avslöjjad av infiltratör.....

de har:
bytt bränslerören till rostfritt.
bytt gummislangar till syrabeständigt gummi.
bränsletank i syrafast rostfritt.
spridare med ventiler i härdat glas.
tryckregulator helt i metall(rostfritt syrafast).
monterat 11 st 200 l/m fläktar för ventilation av motorrummet.
monterat dubbla lastbils-katalysatorer.
bytt bränslepump och tankpump till syratåliga dito.
pentium dualcore inprutningsystem(MCU).
nogranare spårbara givare(temp,lambda,HC,O,O2,H20,P4,Pb,F,H,Xe)
topplock i rostfritt.
ventilsäten i borstål.
ventiler i höghållfast coromant med nitrertstål på slitytorna.
nicasilbeläggning på kolvtopparna.
installerat torrsumpsmörjning med partickelfilter < 1nm.
inbyggd gaspektrometer i oljekretsen statistikanalys för e.v. smörjningsdegradering.
200l helautomatisk halonsläckare i bagageutrymmet för e.v. brand vid tankning.

konverteringen kostar endast 134 000 + moms.
de garanterar en livslängd på bränsleexponerade delar på mer än 150 år eller 400 000 mil.
av S60AWD2.5T
Svante du verkar ju seriös!!!! NOT.

Att BSR inte vill avslöja något tyder tycker jag ialla fall på viss modifieringar, ej bara blandning.
av OC-RA
Efter att jag läst alla 9 sidor i ämnet (hitills) så börjar jag undra om ni inte pratar för döva öron. Jag trodde det skulle mynna ut i något ätbart men det verkar bara bli pajkastning. Jag tror inte själv på att köra påE85 i min V70 , jag vågar helt enkelt inte med tanke på dom kostnader som eventuellt kan uppstå. Det är dyrt redan idag att hålla en bil rullande och att få fler ev kostnader är inte värt det lilla sparande man kanske kan uppnå. Men framtiden kanske ändrar sig , vi får väl se.
Måste avsluta med ett STORT cred till Carman för alla hans läsvärda inlägg.
av matzen10
OC-RA skrev:Efter att jag läst alla 9 sidor i ämnet (hitills) så börjar jag undra om ni inte pratar för döva öron. Jag trodde det skulle mynna ut i något ätbart men det verkar bara bli pajkastning. Jag tror inte själv på att köra påE85 i min V70 , jag vågar helt enkelt inte med tanke på dom kostnader som eventuellt kan uppstå. Det är dyrt redan idag att hålla en bil rullande och att få fler ev kostnader är inte värt det lilla sparande man kanske kan uppnå. Men framtiden kanske ändrar sig , vi får väl se.
Jo, ibland tillåts det spåra ur litegrann. Men det är ändå en balansakt som skötts väl (Mod. skulle låst tråden annars). Och det är väl kul att det finns ytterligheter representerade och inte bara mainstream! Hur som helst så finns ju en hel del info för den intresserade att ta del av. Visst, en del inlägg är svar/mothugg på tidigare svar/mothugg vilket då kan ses som lite tradigt. Men å andra sidan finns det ju (enligt de två lägren) inga klara belägg för att den ene skulle ha mer rätt än den andre = trosuppfattningarna försvaras. Men ändå inte på skyttegravsnivå, tycker jag.
Om man är lite romantisk (L) så skulle man kunna säga att det är en eldig tråd som väntar på mer bensin (eller E85, då) för att tända ytterligare. Och det kommer nog så småningom.
Hur som helst så ser jag fram emot att ta del av/bidra med ny Input när sådan finns.

M V H
---> Matz (kunde inte låta bli att tycka att hjärtat behövdes i tråden)
av OC-RA
HaHa, du har humorn i behåll i alla fall. Men du har rätt i att alla sköter sig, trots delade meningar.
Men det är väl så det ska vara, det vore en trist värld att leva i om alla tyckte samma sak. Även om jag ALLTID har rätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har presis konstaterat att Volvo bara säljer bensin bilar till brasilien. dom säljer alltså inte bilar som kan gå på E22 eller E96

allt snack på etanolforumet om bilar i brasilen, gäller alltsså hemakonverterade bilar.
allt snack om att volvo sägar att bilarna har samma spec som europabilarna, stämmer, men dom säger inte att deras bilar klarar av etenol !!! bara för att dom rullar i Brasilien!!!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden