Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bara för att Ingo och ST1 har extrapris här i stan idag är det ju svårt att säga att det har vänt och vi ser en trend att Diesel och Bensin kommer bli billigare,

Man får ju titta på lite längre tid. Just nu är ju världen hunger på energi enorm och förnyelsebart har en lång väg att vandra.
joel80 skrev: tor 23 aug 2018, 10:05 Flera år i rad har kolanvändningenminskat i världen. Sen 2013 har Kina haft en årlig minskning i kolanvändning.
USA har också minskat sin konsumtion av kol rätt rejält senaste tiden.
Det finns alltså tydliga tecken på att det är på väg åt rätt håll där, även om det är en bit kvar!

Bild
https://www.vox.com/energy-and-environm ... om-decline
Ja, det gäller ju att vara glad för det lilla ....... men det man säger är ju att coal-boomen har avtagit. Det har ju varit en explosionsartad ökning av kolanvändande i världen. Från 2000 MT har det skenat upp till nästan 4000 MT, det är ju fasiken en fördubbling på bara 15 år och det måste ju vara sjukt skrämmande, det är nog bara du Joel80 som tycker att en liten avtrappning på några hundra MT är en revolution. Och samtidigt har ju fossil gas och olja fortsatt att marschera uppåt i förbrukning med ett grymt tempo. Mycket snabbare än det förnyelsebara har ökat, så fortfarande rör vi ju oss i raketfart bort från alla uppsatta mål. Jag håller verkligen med dig när du säger att det är en bit kvar :-)

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Du har nog missförstått mig... Igen. :/

Jag säger att vi är på väg in i en elrevolution. Det säger väldigt många inom branschen också. Alla stora aktörer använder sig av den termen.
Skiftet rent ekonomiskt har redan skett, där förnyelsebart nu är billigare än fossilt. Vi ser exponentiell ökning av vindkraft, solkraft, elbilar mm.
Det finns en stor chans att det kommer gå bra mycket fortare än vad många tror. Kollar vi elbilar så trodde inte många att vi kunde ha en månad i Sverige med 18% el och hybrider redan 2018. Men förra månaden såg det ut så. Årets snitt blir nog kring 9-10%. Något många här inte alls trodde på när jag för ett par år sen pratade om hur snabbt det gick. (då vi då låg på ca 2%)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Och du missförstod nog mig med.

Om det nu blir 10% el/hybridbilar, varav 3% rena elbilar under 2018 så är det ju 90% klassiska bilar och 97% icke elbilar sålda under 2018, vi rör ju oss från målet så länge vi säljer mer klassiska bilar än el/hybrid. Inte innan det är över 50% försäljningsandel börjar vi ju röra oss mot målet. Så under ett antal kommande år rör vi oss från målet, inte mot det.

Och dessa kommer ju rulla i många år på vägarna om något dramatiskt inte händer som tvingar alla vanliga bilar till skroten i förtid med hysterisk värdeminskning som följd.

Det samma gäller bussar/lastbilar/traktorer/båtar/flygplan.

Det tar lång tid att byta ut alla dessa flottor, det gör att de flesta målen känns som drömmar utan realism .
Användarvisningsbild
av joel80
Du missar hur en exponentiell ökning fungerar.

Det har varit mellan 60-80% ökning per år under lång tid nu. (ännu högre när det gäller rena elbilar, så andelen rena elbilar av mängden laddbara bilar ökar.)

Om vi kollar siffrorna då kan man fundera på hur snabbt det kan gå. Det som hindrar mest nu är biltillverkarnas miss i planering och att de inte heller verkar förstått hur snabbt det går.

Räknar vi på DN lägre 60% ökning och har 9% i år har vi följande utveckling:

2019
14,4%

2020
23%

2021
36,9%

2022
59%

2023
94,3%

Jag har skrivit de här siffrorna tidigare år, men underskattat hur fort det går så dagens siffror är betydligt högre än vad även jag trodde för 2-3 år sen.

Nu kommer det bli svårt att få fram den mängden elbilar som kommer efterfrågas, så troligen tar det några år extra p.g.a det. Frågan är om många då kommer köpa bensin och dieselbilar istället då eller helt enkelt vänta.
Redan idag är det ju långa köer på många modeller.

Sen är det inte riktigt 50% som är någon gräns för om vi "rör oss mot målet". Är målet att minska vårt fossilberoende så är man på väg mot det när mängden bensin och diesel som säljs börjar minska. Och det sker redan vid några procents andel av elbilar i fordonsflottan. Alltså när mängden mil som körs med fossila drivmedel minskar. Med hjälp av t.ex HVO och E85 har vi nått en liten bit på vägen där också, i allafall när det gäller co2-utsläppen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fortsätt gärna exponetialkurvan du

2024
150,88%

2025
241%

2026
386%

Så då skulle redan 2026 386% av alla nya bilar som säljs vara elbilar, nu kan vi snacka om en elbilsboom. och 2050 är vi uppe i ca 50 miljoner procent av nya bilarsom är elbil. Det känns lite tveksamt.
Användarvisningsbild
av joel80
Suck.. Du vill ju bara förlöjliga diskussionen.

Jag tror det som sagt bromsar in p.g.a taskigt utbud de kommande åren, men ser det numera som orimligt att det skulle vara mindre än 50% elbilar 2025.
Troligen är diesel och bensinbilar rätt ovanliga i nybilsförsäljningen då.. Om de ens finns i annat än hybrider som levt kvar.

Den som lever får se, men kollar vi bakåt dom år som elbilsdiskussionen här på forumet levt så har även mina bedömningar varit i underkant och utvecklingen fram till idag gått fortare. Trots att känslan är att många här tyckt mina siffror varit orimliga.

100% av nybilsförsäljningen förstår du själv att vi inte kan gå över, så lite fånigt att göra dig lustig över det.

En helt normal S-kurva i sånna här teknikväxlingar planar ut strax över 90%.

Så här såg t.ex mobilanvändandet i USA ut. (där ökningstakten per år var lägre än vad vi har med elbilar idag)
s_curve.jpeg
s_curve.jpeg (36.63 KiB) Visad 760 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Eller den här för sakens skull.. Bilars övertag över hästar i USA för 100 år sen.

Jag tror att vi är på väg att bevittna en liknande förändring nu där dagens olje-drivna bilar är som hästarnas.
image003.jpeg
image003.jpeg (12.6 KiB) Visad 755 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
De kurvorna förutsätter ju att en elbil i framtiden är lika överlägsen alla andra anda bilar som drivs av andra förnyelsebara alternativ så som vätgas, biodrivmedel osv., så som bilen ju var överlägsen hästtransport i de flesta avseenden.

Nu är ju alla inte lika fullständigt övertygade om detta som du, att elbilen kommer vara så överlägsen allt annat och vi får en omedelbar 100%-ig övergång till el i raketfart.

Och fortfarande kvarstår ju problemet, det förnyelsebara energin måste ju produceras också, det är ju 12.000.000.000 ton kol/olja/gas som ska ersättas.

Den fina kurvan du visar med mobilanvändare i USA som går upp til lnästan 100% är ju heller inget bra exempel för det visar inte en teknik som ersatt en annan. De flesta hem i USA är fortfarande också fast uppkopplade fortfarande via fiber nuförtiden och har inte gått över till att bara ha en mobil access. De skulle ju vara som att alla köper en elbil men har den gamla bensinbilen kvar och kör med den också.
Användarvisningsbild
av joel80
Kurvan med mobiler i USA var kanske lite felaktig jämförelse, den gick ju betydligt saktare för mobilerna sett till ökning per år kring 5-10%. Elbilar ökar snabbare.

Du har rätt i att det skulle kunna komma nån annan teknik som visar sig vara bättre eller ännu bättre. Men innan en ny sån teknik är utvecklad och utbyggd i alla led så att man kan massproducerade tar det tid. Elbilsboomen är accepterad av tillverkarna nu och man kämpar för fullt för att kunna tillgodose marknaden. Än så länge är alltså efterfrågan högre än tillgången. Skulle de matcha den skulle det gå ännu fortare.

Upp mot 50-60% elbilar tror jag det går riktigt fort nu kommande 5-7år, och efter det beror det på om det kommit ytterligare något som kan konkurrera med elbilen.

Att diesel och bensin är förlorare, oavsett om det blir 50 eller 90% elbilar ser i allafall jag som troligt.

Sen är det nybilsförsäljningen jag pratar om. Bilparken kommer ju ta längre tid innan det är över 50% täckning av elbilar. Så viss tid finns det att bygga infrastruktur.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 41

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]