Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1211208
https://electrek.co/2017/06/21/all-elec ... -eviation/

Intressant att de använder " Aluminum air battery" som är engångsbatterier.

Då slipper man ju snabbladdning, man köper nya batterier varje flygtur och skickar det använda till aluminiumåtervinning.
#1211282
Är du säker på att det är engångsbatterier? Kan det inte vara så att man utvecklat sånna batterier för att funka att ladda/snabbladda?
Tror inte man planerar för något i produktion med engångsbatterier.. det vore nog lite självmord för bolaget som ska köra det... :)


Lövet:
Dom skriver ju
"While it was the prototype’s debut this week, Eviation says that they are already flying proof of concept missions, and they plan to move into certification and commercialization as soon as next year".
Vad menar dom med det då?
#1211285
Det innebär sannolikt att de använt delar av tekniken för sig. Exempelvis testat material de tänkt använda men i konventionella flygplan. Flygplanet på bilderna tror jag faktiskt bara är renderingar än så länge. Finns inga bilder från mässor eller liknande.
#1211295
joel80 skrev:Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?
Flygets vara eller inte vara är en större fråga än partipolitik i Sverige. I nuvarande regering verkar det dessutom bara vara den lilla delen som är emot.
joel80 skrev:Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040.
Knappast.
#1211332
VolvoB20 skrev:En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh
Ja korrekt, storleksordningen stämmer. En 747-400ER (förra modellen i passagerarversion) förbrukar i storleksordningen ca 1 liter flygfotogen per sekund och motor i snitt på långdistans. Det blir ca 4 liter kg flygfotogen per sekund viket är ca 14 kubikmeter i timmen viket motsvarar drygt 11 ton per timme. Det blir i storleksordningen ca 140 MWh per timme. Total bränslemängd som kan tankas i en 747-400ER är 241 kubikmeter vilket motsvarar ca 2,4 GWh.
joel80 skrev:Som vanligt räknar du också inte med att elmotorer är effektivare.
Du får dela det på ca 3-4. Sen räknar man med att spara lite vikt på betydligt mindre motorer också
Jag vet inte vilken verkningsgrad en jetmotor har i jämförelse med förbränningsmotor i en bil. Termiska verkningsgraden i en jetmotor är hög. Hur stor del av detta som omsätts till nyttig rörelseenergi hos flygplanet vet jag inte. Men om en fulltankad 747-400ER med flygfotogen innehåller 2,4 GWh så blir det med ditt räknesätt ett behov av att lagra 600 - 800 MWh. Vad väger ett sådant batteri i jämförelse med flygfotogen? Beträffande vikten på motorerna är det inte sannolikt att en elmotor skulle väga mindre än en flygplansturbinmotor för samma effekt. En jetmotor till 747:a väger under 5 ton. Har tagit i drift elmotorer på något 10-tal MW och vet hur mycket de väger, över 20 ton beroende på spänning och poltal. De effektivaste elmotorerna i industrin väger något mindre i förhållande till effekten. Det finns speciella elmotorer som nyutvecklats för flygindustrin som väger betydligt mindre i förhållande till effekten men de finns ännu inte för särskilt stora effekter i sammanhanget. Men som sagt, jag tror inte att en elmotor har bättre total systemverkningsgrad än en jetmotor. Ej att förglömma är batteriförluster och ev. växelriktarförluster. Och hur ska man överföra elmotorns roterande rörelse till en kraft som driver flygplanet framåt. Turbin? Propeller? En del av hemligheten bakom jemotorns höga termiska verkningsgrad är att den framåtdrivande kraften orsakas av den utströmmande gasen som till en del är resultatet av den termiska utvidgningen vid förbränningen och by-passluft från turbinen i sig.
joel80 skrev:Nu har jag också svårt att se hur man med nuvarande batterier ska lösa långdistansflyg. Även om 4 ton i en stor 747a inte är helt omöjligt tror jag inte man satsar på det. Men du har en lastvikt på över 200ton så helt galet är det inte.
Lastvikten i en 747 i långdistans fraktutförande ligger på ca 120 ton. Det är betydligt mindre än vad flygbränslet väger vid full tank i motsvarande flygplan.
joel80 skrev:
Lövet skrev:Fast det måste vara långsökt med batteridrift. Om lastvikten är 200ton, fine, men tanken är ju att den ska fyllas med nyttogods, inte drivmedel. Blir liksom lite poänglöst med ett flygplan som bara kan lyfta sig själv Bild
Hur många ton flygbränsle fyller man på då?
I en 747-400ER (förra modellen passagerarversionen) är volymen flygbränsle vid full tank ca 241 kubikmeter vilket blir ca 192 ton. Och den maximala lastvikten är mycket mindre.

Liten reflektion:
Spoiler »
#1211342
Ja vi får väl se var vi hamnar.. att man seriöst börjat kolla på batterdrivet även på flygsidan är intressant.
#1211427
joel80 skrev:Är du säker på att det är engångsbatterier? Kan det inte vara så att man utvecklat sånna batterier för att funka att ladda/snabbladda?
Tror inte man planerar för något i produktion med engångsbatterier.. det vore nog lite självmord för bolaget som ska köra det... :)
Ett "Aluminium - Luft" batteri är många gånger så mycket effektivare/kg eftersom du bara behöver släpa med dig aluminiumet, Luften(Syret) som du oxiderar med är ju "gratis" och behöver inte transporters, vilket är gult värt i ett flygplan, så tillvida du inte ska ut i rymden där det inte finns luft.

I hörapparater har man samma princip men använder zink istället. När du öppnar förpackningen kommer luften in och processen startar, Det blir väldigt lätt att bära så du ju luften är gratis och inte väger något.

Att sedan separera Aluminium och Syre är en process som man kör i aluminiumsmältverket i Sundsvall. Svårt att fixa det i en laddstation.

Vanliga laddbara batterier är ju kapslade och innehåller allt som behövs, men blir därför så mycket tyngre.
#1211484
andersuw skrev:Ja fast med aluluftbatterier måste man ändå efter hand släpa på avgaserna (den oxiderade metallen), vilket är tyngre än bränslet (metallen).
Eller så dumpar du det kontinuerlig under flygningen. :-O)
#1211490
Giftigt?
#1211508
Det sägs ju att man får Alzheimers sjukdom av det, men det glömmer man ju snabbt bort. :D

Å PantaMera blir nog rätt sura om du blåser ut allt aluminium i stratosfären istället för att källsortera.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 97
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]