Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1169317
Händer det nåt med Laddhybrider/elbilar årsmodeller före 2018? Tänkte på skattehöjning. Har inte riktigt kläm på detta än. Äldre bilar får lite skattehöjning? Om jag köper en MB AMG årsmodell 2011. Så är den bra mycket billigare i skatt än tex V90 T5 2018?
av andersuw
#1169377
Kan möjligen vara så första tre åren för T5an. Inte sen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1169381
andersuw skrev:Kan möjligen vara så första tre åren för T5an. Inte sen.
Mmmm mycket pengar under tre år. Det gäller väl alla ,inte bara Volvo. Så då är det bättre att köpa bil innan 2018,om man skall köpa nytt. Med mycket motor. Kanske skall göra det,och vid nästa byte laddhybrid eller elbil. Runt2020 för mig då
Användarvisningsbild
av snepo
#1169384
andersuw skrev:Kan möjligen vara så första tre åren för T5an. Inte sen.
Nja man får nog vänta,om man skall köpa nytt. Dieslar verkar ju bli förbjudna i storstäder. Eller extra beskattade.
Användarvisningsbild
av joel80
#1169388
Laddhybriderna verkar beroende på batteristorlek och beräknad förbrukning få lite höjd supermiljöbilspremie. Men allt är ju inte klart än.. Både skatteändrongsrna och bonus malus ligger ju bara som ett förslag än så länge.
Användarvisningsbild
av snepo
#1169406
joel80 skrev:Laddhybriderna verkar beroende på batteristorlek och beräknad förbrukning få lite höjd supermiljöbilspremie. Men allt är ju inte klart än.. Både skatteändrongsrna och bonus malus ligger ju bara som ett förslag än så länge.
Okey väta och se vad idioterna hittar på
av andersuw
#1169407
snepo skrev:
andersuw skrev:Kan möjligen vara så första tre åren för T5an. Inte sen.
Nja man får nog vänta,om man skall köpa nytt. Dieslar verkar ju bli förbjudna i storstäder. Eller extra beskattade.
Tror inte på något generellt dieselförbud i storstäder vare sig i Sverige eller någon annanstans för nyare dieslar (Euro 6). Ingen egentlig signal om högre fordonsskatt på just dieslar i det förslag som nu ligger på bordet heller. Bara mindre justeringar som knappast ändrar den ekonomiska kalkylen för någon.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Elektrikern84
#1171717
Som jag förstår det så gäller det enbart bilar reggade från och med halvårsskiftet 2018. Så alla som beställer nu får hålla tummarna, om nu förslaget går igen.
Å sen de som ovan gnällt över Vår regering, kan berättas att Alliansen har liknande förslag så Skattehöjningar på Fossila fordon kommer vi inte undan vilka vi än röstar på. Så går det igenom och alliansen kommer till makten kommer det med stor sannolikhet finnas kvar. Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten. Lite som att Röka å sen gnälla över hur dåligt ställt man har det; man köper gärna bil för över 500000 kr (som rasar över 50% i värde på 2 år) men klagar över 4000 i skatt.
Senast redigerad av 1 Elektrikern84, redigerad totalt 0 gånger.
av Elektrikern84
#1171720
Lagförslaget: 9 a §
För personbilar, lätta bussar
och lätta lastbilar av fordonsår
2018 eller senare som registreras i
vägtrafikregistret den 1 juli 2018
eller senare ska, i stället för vad
som sägs i 9 § om koldioxidbeloppet,
andra stycket gälla
under tid som infaller under de tre
första åren från det att fordonet
blir skattepliktigt för första
gången.

Promemorians förslag: Det nya bonus–malus-systemet ska omfatta
alla nya lätta fordon.
Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som
registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare.
I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt
lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt
3 500 kilogram.
Motorcyklar inordnas inte i systemet.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]