- lör 10 sep 2016, 09:20
Jo, men ju mer erfarenhet man har att t ex häva sladdar, ju snabbare reagerar man på korrekt sätt när en oförutsedd sladd inträffar.
Sen är det väl mycket så att ju mer erfaren man är, desto mindre förlitar man sig på ens bils säkerhetsfunktioner oavsett hur avancerade dom är. Man har förstånd nog att förstå att dessa system inte är idiotsäkra, och det är fortfarande du bakom ratten som avgör hur en situation löses.
Men tyvärr har det ju blivit alldeles för vanligt med tankesätt såsom "Äh, jag har AWD, jag kan köra 120+ på den här totalt översnöade vägen med massa dold is" eller "Äh, jag har antispinn och antisladd, jag kan aldrig få sladd eller köra av vägen".
Alla säkerhetssystem i sig fyller ju en funktion och är väl bra, problemet är förarna som tror dom är oövervinliga bara för att dom har dessa system.
Det verkar ha blivit en liten ond cirkel av det hela... Ju bättre teknik och säkerhet biltillverkarna bygger ju sämre blir förarna av dessa bilar, och tillverkarna tvingas då hitta på nya lösningar, som i sin tur gör förarna ännu sämre...