Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Är det inte så att ni som inte har AWD bara är avundsjuka för att ni inte har det :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ju AWD... Där jag kan välja att den ska driva hela tiden t.o.m.. Ingen dj**la fördröjning. ;) Men hävdar ändå att säkerheten inte ökar.. Däremot ökar ju framkomlighet vid extrema situationer samt accelerationen när det är halt.

Kan också välja att bara driva på bakhjulen.. Eller fram.. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:.
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte.
Du kan fortsätta där. Erfarenhet och lite känsla för väglaget räcker längre än ABS, DSTC, AutoBroms etc

Kör man som en tok kan inga elektroniska hängslen i världen rädda dig.
av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte.
Du kan fortsätta där. Erfarenhet och lite känsla för väglaget räcker längre än ABS, DSTC, AutoBroms etc

Nämnde din körskolelärare ordet "oförutsedd" någon gång? Det är tillfällen då man är ganska tacksam för ABS, DSTC och autobroms. Autobroms förvisso de gångerna man är ouppmärksam men ABS och DSTC behöver man inte vara det för att uppskatta. Eller om vi återkopplar till min sladd jag beskrev tidigare, då hade DSTC nog också kunnat göra susen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, men ju mer erfarenhet man har att t ex häva sladdar, ju snabbare reagerar man på korrekt sätt när en oförutsedd sladd inträffar.
Sen är det väl mycket så att ju mer erfaren man är, desto mindre förlitar man sig på ens bils säkerhetsfunktioner oavsett hur avancerade dom är. Man har förstånd nog att förstå att dessa system inte är idiotsäkra, och det är fortfarande du bakom ratten som avgör hur en situation löses.

Men tyvärr har det ju blivit alldeles för vanligt med tankesätt såsom "Äh, jag har AWD, jag kan köra 120+ på den här totalt översnöade vägen med massa dold is" eller "Äh, jag har antispinn och antisladd, jag kan aldrig få sladd eller köra av vägen".

Alla säkerhetssystem i sig fyller ju en funktion och är väl bra, problemet är förarna som tror dom är oövervinliga bara för att dom har dessa system.
Det verkar ha blivit en liten ond cirkel av det hela... Ju bättre teknik och säkerhet biltillverkarna bygger ju sämre blir förarna av dessa bilar, och tillverkarna tvingas då hitta på nya lösningar, som i sin tur gör förarna ännu sämre...
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:

ABS och DSTC hjälper till med säkerhet betydligt mer än vad AWD någonsin kan. AWD har helt enkelt inte speciellt stor betydelse för säkerheten, där har erfarenhet betydligt större betydelse. ABS och DSTC har däremot visat öka säkerheten betydligt. Försök inte blanda ihop det jag säger och förutsätta saker.
Användarvisningsbild
av Derank
Förstår inte hur ser kan uppstå sådanna diskussioner om awd el ej. Och huruvida man kan hantera en bil i snömodd el häva en sladd.

Haram kört bil i en 10 -20år bör man ju kunna hantera de flesta fordon oavsett väglag el om de har 1 2 el 4wd.

Jag kör både awd och fwd privat och på jobbet. Små bilar. , större bussar. Lift bilar. , lastbil och hyrbilar av diverse fabrikat och modeller. Och inte fan har jag några problem att ta mig fram oavsett väder el väglag el biltyp el 2wd el 4wd.
av Exyzäta
Derank skrev:Förstår inte hur ser kan uppstå sådanna diskussioner om awd el ej. Och huruvida man kan hantera en bil i snömodd el häva en sladd.

Haram kört bil i en 10 -20år bör man ju kunna hantera de flesta fordon oavsett väglag el om de har 1 2 el 4wd.

Jag kör både awd och fwd privat och på jobbet. Små bilar. , större bussar. Lift bilar. , lastbil och hyrbilar av diverse fabrikat och modeller. Och inte fan har jag några problem att ta mig fram oavsett väder el väglag el biltyp el 2wd el 4wd.
Det finns nog de som inte ens har haft en bil utan ABS, eller antispinn. Likaväl finns det dom som aldrig har haft nyare bil än en Volvo 240 heller så att generalisera kunnandet bakom ratten är individuellt vad folk kan och klarar av. Jag själv kör 24 meters långtradare och har gjort det i snart 35 år utan att ha lagt ekipaget i diken, men halkigt har det ofta varit.

Förresten, antisladd är det en bil utan elmotor? ;)
Användarvisningsbild
av Derank
Du har nog rätt, jag tog lite för givet att om man kört bil i en 10 - 20år så har man provat på en del fordon och situationer i trafiken.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 29

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]

Hej, Har en V90 från 2018 som sporadiskt f&a[…]

Volvo 740 startar knappt