Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
#1026590
lennarte skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Första rejäla körningen på snö blev av I Sälen I går. Fick omgående slå av sladdkontrollen/antispin då den markant sänkte framkomligheten I snö, det bromsades och tuggades allt för mycket för min smak. Dock känns chassit utsökt på vinterväg och riktigt rolig att köra med ASR avstängt....
Frugan har en (i gämnförelse) "gammal" Passat 1,8T Highlander från -04. När vi köpte båten (-08) och skulle hämta den låg den i vattnet. Förre ägaren var i ganska dåligt skick (lungcancer sent skede) så jag skulle dra upp den med/och trailer på slipen (totalt c:a 1800 kg). Det gick sådär. Först dog motorn 2 ggr och bromsservon slutade fungera så fort motorn stannade så jag kom längre och längre ner i vattnet. Tur att handbromsen funkade. På 3-de försöket kom jag upp med båt och trailer i ett vitt moln av lameller. Efteråt kom jag på, ESP. Så fort ett hjul börjar slira så bromsas det av ABS-en, tacka f--n att det gick tungt att dra upp båten, men man lär sig. Jag använder numera alltid min Volvo 745 (utan ESP :lol: :lol: ) när jag kör med båten efter. Det är dessutom inte "förenat med lagar och förordningar" att dra båten efter Passaten, men det visste vi inte då. Trailern är ner klassad till 1500 kg, Passaten får dra ett släp med totalvikt 1500kg. Men, vi får inte ha mer än 1300 kg efter. Alltså ett inte fullt lastat 1500kg släp. Nu gick det ju bra, inte en polis vi såg heller, 500 kg överlast på "B" kort.....Det kunde blivit dyra läropengar.

Mvh
Lennart
Kan meddela att nya Passaten är en grym dragare, har dragit upp 2500kg trailer med båt samt kört långt med 1600kg husvagn och Passaten har inte så mycket som frustat eller satt sig på tvären över detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1026649
V60D5AWDPolestar skrev:Kan meddela att nya Passaten är en grym dragare, har dragit upp 2500kg trailer med båt samt kört långt med 1600kg husvagn och Passaten har inte så mycket som frustat eller satt sig på tvären över detta.
Låter bra, vi ska byta ut frugans Passat mot en bättre "dragare" när (eller om) Volvon någon gång tar "slut". Volvo, VW och liknande kostar ju en hel del, så vi har redan "tjuvkikat" på en Subaru Forrester. Så länge vi orkar och kan ha båten kvar (är deltidspensionär nu) måste vi ha en dragare. Vi köper aldrig någon ny bil utan "siktar" på en som är 1 - 4 år gammal och rullat 3 - 6000 mil.Vi byter inte så ofta, eftersom vi inte kör så mycket, men inom 2 - 4 år ska vi byta Passaten (Volvon byts inte :lol: ) och då har kanske "din" Passat blivit mer "tillgänglig". Problemet är bara att det säljs nästan inga beninbilar längre, och en diesel är inte aktuellt. Och en bensinmotor med någorlunda högt vridmoment på lägre varv utan turbo finns över huvud taget inte. Kanske om några år när laddhybrider bli mer vanliga, där finns ju "vrid" redan från 0, så länge batterierna varar. Och en del hybrider har ju eldriften på bakhjulen.

Mvh
Lennart
av V60D5AWDPolestar
#1029940
Första "hostan",

I morse kom första "maskinella" felet på GTS:en. När jag började köra I morse så startade glödtänningslampan att blinka, körde ca 1km och upptäckte att motorn inte drog som den brukar, verkar som att den gått I något felsäkart läge. Stannade, startade om och sedan har den gått som den skall.... Mjukvara?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1029944
OPs....

Jag undrar om "nya Passaten" som du har är bättre rostskyddad... en kollega har förra modellen och den är bara dryg 3 år och ska in på rostlagning för 39.000 kr och kan får betala 10.000 ur egen ficka. På en så ny bil :-O) :-O) :-O)
av V60D5AWDPolestar
#1029986
VolvoB20 skrev:OPs....

Jag undrar om "nya Passaten" som du har är bättre rostskyddad... en kollega har förra modellen och den är bara dryg 3 år och ska in på rostlagning för 39.000 kr och kan får betala 10.000 ur egen ficka. På en så ny bil :-O) :-O) :-O)
Jisses! Har han badat I saltvatten med den?
av Halvmas
#1031035
V60D5AWDPolestar: Jag antar att du har LED fram på bilen. Läste lite i vi bilägare om att lamporna snöar igen eftersom värmeutvecklingen är obefintlig från ljuskällan. Är det något du märkte förra vintern? Det är ju inte nån snö just nu men om det faller lite kan du väl avge rapport. Detsamma gäller ju bakluckan där det stod att den rekordsnabbt med snö och att backkameran då heller inte fungerade vilken kanske känns sådär. Vore kul att höra vad du anser och om den gror igen med smuts sådär direkt. God jul förresten :D
av V60D5AWDPolestar
#1031299
Halvmas skrev:V60D5AWDPolestar: Jag antar att du har LED fram på bilen. Läste lite i vi bilägare om att lamporna snöar igen eftersom värmeutvecklingen är obefintlig från ljuskällan. Är det något du märkte förra vintern? Det är ju inte nån snö just nu men om det faller lite kan du väl avge rapport. Detsamma gäller ju bakluckan där det stod att den rekordsnabbt med snö och att backkameran då heller inte fungerade vilken kanske känns sådär. Vore kul att höra vad du anser och om den gror igen med smuts sådär direkt. God jul förresten :D
Hej Halvmas,

Då jag plockade ut bilen I mars så blev det ingen vintekörning förra vintern. Hittills har GTS:en bara träffat på snö en kort sväng I Sälen för ett par veckor sedan. Detta gav dock Inga indikationer åt det hall som nämns. Blir en kortare tur norröver I mellandagarna men det verkar inte ens som att det skall hjälpa för att få till lite snökörning. När det gäller allmän nersmutsning av bakrutan så har jag inte upptäckt någon skillnad mot mina tidigare kombis.

God Jul!
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1031404
Även med xenon som sitter långt bak i lamphuset med en tjock lins framför i projektor strålkastaren som på V70/XC70 tycker jag värmen som kommer ut är mikroskopisk.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1031430
Att både xenon och än mera LEDs inte utstrålar ens i närheten av samma värme som gamla hederliga halogen har ju varit kännt sedan urminnes tider. Fabriksmonterat xenon brukar väl ha en ytbehandling av glasen så det inte ska fastna lika mycket. Även högtrycksspolningen hjälper ju till, och vissa bilar har väl t om uppvärmd strålkastarspolning?

Med det sagt, jag har faktiskt inte haft några problem med snö och is som fastnat på 'kastarna med xenon som jag trodde, trots att jag varken har torkare, högtrycksspolning eller speciellt anpassade glas. Faktiskt inte ens märkt att det fastnat något på dimljusen ens(förutom dom gånger man fått lekt plogbil med bilen då...j-a kommun :/).
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 28

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]