Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

50% av befolkningen bor i villa idag = inga problem att ladda hemma.
I varenda mindre stad (som här där vi är ca 25000) har i princip varenda person som bor i brf eller hyreslägenhet även dom egen parkering med i de flesta fall egen motorvärmarstolpe.
Så för väldigt många är det inga problem att ladda hemma.. I städer av den här storleken är det heller inte ovanligt att man har egen parkering på arbetsplatsen och även där med motorvärmarstolpe.
I de större städerna förstår jag att situationen ser annan ut, men så bor inte största delen av befolkningen.
Variosboy skrev: sön 21 feb 2021, 21:47 50% av befolkningen bor i villa idag = inga problem att ladda hemma.
I varenda mindre stad (som här där vi är ca 25000) har i princip varenda person som bor i brf eller hyreslägenhet även dom egen parkering med i de flesta fall egen motorvärmarstolpe.
Så för väldigt många är det inga problem att ladda hemma.. I städer av den här storleken är det heller inte ovanligt att man har egen parkering på arbetsplatsen och även där med motorvärmarstolpe.
I de större städerna förstår jag att situationen ser annan ut, men så bor inte största delen av befolkningen.
Bodde i lägenet innan. Ja vi hade motorvärmareuttag, men det var max 6 amp och tidsbegränsat och alla kunde inte köra samtidigt.

Och så måste man ju ha elmätare på varje plats, kan ju inte lägga mina driftskostnader av min bil på grannens hyra, då blir det ju krig.

Så att bara plugga i är det ju inte :-o

Det behövdes ny kraft fram till bostadsomådet, nytt kablage ut till motorvärmaruttagen och elmätare per uttag och något bra system för att hantera faktureingen för elen..
StefanN skrev:Men man får ju även ställa det i perspektiv till hur många har möjlighet att tanka diesel hemma, det är jättefå men det gnäller ingen om. :-)
Det var väl ändå en ovanligt korkad kommentar ? Du tankar över diesel som räcker över 100 mil på 5 minuter på en mack... du tankar knappast el som räcker 100 mil på 5 minuter på en laddstation ??? :bored: Så det behovet finns knappast..
Som många säger - tricket med elbil (och i viss mån hybrid) är väl just att kunna plugga in och fylla upp el hemma.
/M
Lövet skrev: sön 21 feb 2021, 12:53 Jag vill väl påstå att det är närmare än någonsin? ;-) (30k i skatt /36 = 833kr extra för Superben)
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.52.51.png
Skärmavbild 2021-02-21 kl. 12.53.25.png
Men JA, jag vet att Enyaq inte är 4wd (än, det kommer) men om du behåller en V70 AWD från -99 som släpvagndragare har du 99% av den övriga körningen fixad i alla fall. Ville bara påpeka att kostnadsmässigt är det väldigt nära. Som bekant är det viktigt att skilja på kostnad och utgift.
Det där såg ju riktigt vettigt ut... äntligen en biltillverkare som går åt rätt håll.
Helt enkelt att få till laddmöjlighet hemma är det inte. Vi bor i villa men garagen som alla villaägare har ligger i en länga som ingår i en samfällighet. Till råga på allt så har allmännyttan hyreslägenheter med sina tillhörande garage i samma samfällighet. Vi som villaägare/ privatpersoner ser ju möjligheten att söka bidrag för laddmöjligheten, men för ett fastighetsbolag är det ju bara att höja hyran för sina hyresgäster för att kompensera utgifter så allmännyttan är inte riktigt lika "på" som vi. Sedan skall det fram ny kabeldragning på kommunal mark. En annan sak som vållat huvudbry är att man inte får ha 2 nätleverantörer, idag har vi givetvis belysning + vanligt eluttag i garagen.
Vi har hållit på över ett år nu men förhoppningsvis kommer vi i mål under året. :-)

Så det är viss skillnad om man har vidbyggt garage att installera laddmöjlighet.
Samma för mina föräldrar. Bor i villa men alla parkeringarna och garagen ligger samlade.

De som är sugna på att köpa ebil är ju på som bara den att det ska byggas laddinfrastruktur men de som inte planerar byta bil är tvärmot att betala för något de inte kommer använda.

Fiber var enkelt för alla hade ju en dator de ville koppla upp, ladding verkar betydligt svårare då alla inte har el-bil eller är på väg att köpa.,

Sen är det ju helkass att varje tillverkare verkar vilja bygga egen laddinfrasturktur och till på köpet ha olika abbonemeng och betalningsmodeller.

Totalt värdelöst. Tankar jag bilen kan jag åka till vilke mack jag vill i hela europa och stoppa i mitt mastercard. Tänk om det varit olika mackar för Volvo, BMW, Audi osv... hur hade det sett ut?
Intressant tråd detta. Har inte läst allt men ändå en hel del.

Stod själv inför valet precis med vad för bil jag skulle beställa. Förmånsbil med TCO gräns som ändå är ganska generös.

Dock fanns det vissa krav privat så ingen elbil som gick in i kalkylen var aktuell. Så istället blev det en hybrid. Denna kommer laddas hemma och förhoppningsvis kan jag/vi göra mer än 50% av resorna på el. Jag bor ganska avsides och har 40 km motorväg till kontoret. Laddmöjlighet hemma och på kontoret finns så i en optimal värld kommer vi ligga på 80% batteridrift.

(Jag är medveten om dem olika %. 50% är vad jag tror. Men 80% är vad jag hoppas på :-D )

Som sagt. Det enda som gjorde att det inte blev en renodlad elbil var just priset. E-tron träffade rätt på alla punkter utom just priset. Mercedes får vi tyvärr inte köpa. Och hos tesla kanske model y skulle kunnat vara intressant men finns inte att få i tid. Id.4 var också uppe på tapeten men vi ville inte ha RWD utan AWD. Nu blev det Volvos eAWD, så den är säkert skit men det får vi se nästa vinter. När det är aktuellt med byte om 3 år igen så lär det garanterar bli en elbil. Speciellt med nya bonus/malus.
De nya reglerna för förmånsbilsbeskattning styr rätt hårt mot hybrid / elbil.

För dem det inte är lämpligt så torde alternativet bli att behålla en gammal bil. Som det ser ut nu kommer jag att köra vår XC90 ett par år till, istället för att byta. XC90 T8 blir för dyr, och tack vare förändrad beskattning är det svårt att försvara inskaffandet av en XC90 B5 -- eftersom den blir i princip lika dyr som en T8.

Det kommer att bli intressant att se hur många som väljer att fortsätta med förmånsbil. Det är inte längre speciellt förmånligt...
Malmstroem skrev:Det kommer att bli intressant att se hur många som väljer att fortsätta med förmånsbil. Det är inte längre speciellt förmånligt...
Det uttalade målet är att det ska kosta lika mycket för arbetsgivaren att ge dig 1kr lön som 1kr bil så hela "förmånen" är ju borta snart. Vissa områden återstår (elbilar i princip) men även där är försämringen igång. Om bilar ska ha genomsnittspris på 700k iställlet för 350k framöver så blir ju förmånsvärdet svettigt nästan oavsett.
  • 1
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 434
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]