joel80 skrev:Jag har i allafall lyckats få det så att jag kan jobba lokalt ett par tre dagar i veckan, och hoppas som sagt kunna gå ifrån fossilt bränsle rätt snart, allt för att du ska slippa se mig som ett miljösvin.
Om jag har förstått dig rätt har du för avsikt att gå från en dieselhybrid till en batteribil. Det innebär förstås i sin tur att du går från delfossilt till helfossilt bränsle eftersom den merproduktion av el som batteribilar ger upphov till normalt sett blir helt fossil. Du gör dig därigenom till ett än värre [otillåten benämning] än du redan är.
Om du verkligen vill minimera ditt ekologiska fotavtryck samtidigt som du förverkligar din dröm om att köra elbil, borde du byta till en bränslecellsbil snarare än en batteribil. Dessbättre har du ju en vätgasmack runt knuten (i Sandviken) och ytterligare en på din pendlarsträcka (vid Arlanda) så det borde ju fungera utan några större praktiska problem. Båda mackarna tillhandahåller förnyelsebart producerad vätgas.
Andra miljövänliga alternativ är en diesel från PSA (som med tillverkarens välsignelse kan köras på ren HVO), en flexifuelbil (körd på E85) likt den ni redan har i familjen eller en gasbil (körd på biogas). Den dieselhybrid du redan har är ju inte helt fel ur miljösynpunkt den heller så länge du låter bli att ladda batteriet från nätet. Då fungerar den ju som en "mildhybrid" med regenerativ bromsning, vilket är ett utmärkt sätt att minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen.
joel80 skrev:Går man över från fossila bränslen till el minskar energimängden som behövs för fordon rejält.
Eftersom den merproduktion av el som batteribilar kräver sker med hjälp av fossila bränslen kan man inte ställa el och fossila bilbränslen i någon slags motsatsställning till varandra. Går man från en bil med förbränningsmotor driven av helt fossilt bränsle (som du får svårt att hitta på någon mack idag eftersom snart sagt allt bilbränsle innehåller en viss andel biobränsle) till en batteridriven bil går man således bara från en fossilt baserad energiförsörjningskedja till en annan. Inte heller blir den energimängd som åtgår mindre för batteribilen än för de bränslesnåla alternativ som finns att tillgå.
joel80 skrev:Samt att elförbrukningen också minskar för raffinaderierna. Dom ska göra av med en inte allt obetydlig mängd el. (även om den största delen tas direkt från olja.)
På vilken källa grundar du påståendet om att raffinaderierna gör av med en inte obetydlig mängd el? Den uppvärmning av råoljan som krävs för raffineringen sker förstås inte med hjälp av el eftersom det vore synnerligen energiineffektivt. Och vad är det i övrigt i raffineringsprocessen som innebär att man gör av med en inte obetydlig mängd el?
joel80 skrev:Behövs det börjas byggas redan idag?
System för lagring och återproduktion av el borde redan ha börjat byggas.
joel80 skrev:Får vi för stort överskott kommer lönsamheten bli påverkad.
Det är just avsaknaden av system för lagring och återproduktion av el som medför risk för överskott som i sin tur hotar lönsamheten.