Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:Titta bara på vad det kostar per år att serva en Tesla
Det är ingen schemalagd service på Tesla alls. Vad är det för dyr service du tänker på?
Vi har låtit tiden gå rätt länge.
Jag har pratat om utvecklingen sen 2012/2013 här på forumet och du har tidigare sagt emot. Tex hävdade jag rätt tidigt att vi senast 2025 skulle komma att ha 50% elbilar i nybilsförsäljningen. Det ser ut att gå ännu snabbare där, vi ser redan nu att räknar vi in laddhybrider så har är vi redan där med den utvecklingen vi har nu, samt med tanke på att vi ät längst ner på s-kurvan, så ser det ut som att jag ev missar det met nått år, där jag alltså varit för negativ i mina beräkningar.

Service är billigare på de flesta elbilar. På de dyraste tar vissa biltillverkare ut en skaplig slant.
Tesla nämner du, men missar också att Tesla inte har något krav på att man ska göra service för att garantierna ska gälla.

Ekonomiska effekter för samhället om bi byter till elbilar är så pass stora positivt att vi inte kommer behöva "ta in" några skattemiljarder.
Du har dels hälsoeffekten där besparingarna blir stora inom vården, men även för tredje parts samhällskostnader av sjukdom.

Nästa del är bränslet. Nog för att staten inte får in lika mycket per mil i direkt skatt, men fördelarna av att det mesta av "bränslet" kommer vara producerat inom landet är riktigt stora. Vi kommer behålla alla miljarder som nu går till oljenationer inom vår ekonomi.

Marknaden tror på prismöte där el och fossilbilar möts år 2023. Då får man en elbil med 40-45 mils rävkvidd för samma summa som en bensin/dieselbil.

Redan nu ser många att det är helt bortkastade pengar att inte gå över. Gäller t ex de som har en stor flotta bilar som går långa sträckor. Amazon har beställt 100 000 elbilar/vans nu och går helt över närmsta åren.
Laddproblematiken för de som bor i städer måste vara lösas, och det snabbt. Hoppas politiker fattar det här för jag tror inte det kan lösas så snabbt utan att även politiken är med på det.
Lövet skrev: sön 21 feb 2021, 17:30
Derank skrev:Titta bara på vad det kostar per år att serva en Tesla
Det är ingen schemalagd service på Tesla alls. Vad är det för dyr service du tänker på?
visserligen är Teslas service id "behov" som de så fint utrycket det, en basservice gick på ca 5800 för 2 år sedan och vissa som väntat till de tycker att "behovet" har funnits har åkt på servisar uppemot 20k

Och att inget behöver kontrolleras på en elbil stämmer inte heller, tex en nissan har 63 punkter som ska kontrolleras på servicen.

Hursom är det inte gratis att åka elbil som många vill få det att låta som, och jag skulel gärna åka elbil om jag hade råd och möjlighet att ladda. men jag har inte en miljon till en E-tron el Merca och bor i lägenhet och kan inte ladda här, så det rä helt uteslutet med elbil för min del. En E-tron kommer inte att kosta 495k om 5år och jag vill för allt i världen inte åka leaf el skoda el Golf el den där lilla bmwn I3 tror jag den heter.

Jag utgår från att ersätta det jag åker i idag, xc60in så jag kommer med största sannolikhet aldrig att köpa en elbil som sagt.
En ny bil motsarande xc60 med diesel/bensin och en med eldrift bör du kunna få för ungefär samma pris om ca 3 år.
Derank skrev:En E-tron kommer inte att kosta 495k om 5år och jag vill för allt i världen inte åka leaf el skoda el Golf el den där lilla bmwn I3 tror jag den heter.
Det behöver den inte heller göra för att erbjuda samma totalekonomi. Du tjänar 20.000kr per år mot en vanlig bensinbil med lite körsträcka (2500*8). Dessutom högre restvärde. Återigen, vi måste skilja på utgift och kostnad.

Lövet skrev: Du tjänar 20.000kr per år mot en vanlig bensinbil med lite körsträcka (2500*8).
Pssst... skilj på tjänar och sparar. Bild
BildBild
joel80 skrev:Pssst... skilj på tjänar och sparar.
Viktigt i en tråd som denna! :party:
Lövet skrev:
joel80 skrev:Pssst... skilj på tjänar och sparar.
Viktigt i en tråd som denna! :party:
Ja, jag tror vi tjänar på det. Bild
Lövet skrev: sön 21 feb 2021, 18:06
Derank skrev:En E-tron kommer inte att kosta 495k om 5år och jag vill för allt i världen inte åka leaf el skoda el Golf el den där lilla bmwn I3 tror jag den heter.
Det behöver den inte heller göra för att erbjuda samma totalekonomi. Du tjänar 20.000kr per år mot en vanlig bensinbil med lite körsträcka (2500*8). Dessutom högre restvärde. Återigen, vi måste skilja på utgift och kostnad.
Men alltså jag jämför mor´t motsvarande, säg att jag köper en XC60 2021 med den utrustnigen jag vill ha 600k säger vi bara för enkelhetens skull, motsvarande E-tron jag vill ha kostar övermiljonen, var och tittade på en 2019 som hade gått 1000mil.....929,000 skulle de ha......................quatro proline. en 2år gammal bil. det tjänar man aldrig in med 1800mils körsträcka per år.

Och jag har som sagt ingenstans att ladda.
Har 2 kollegor på jobbet som kör laddhybrid och bor i hus, inte ens de fixar att ladda bilen, den ena står på jobbet 8timmar med nån nödladdning på en 6a säkring och snålar lixom, tokeri.

Den ena kör nån liten merca som är en isbit hela vintern pga noll värme och den andra har en V60 som måste ha 10A för att laddas så det går inte heller på jobbet och hemma har han kopplat nå fel i garaget så säkringen håller inte när han sk aladda V60in så han kör på bensin hela tiden.

Nu är V60in en tjänstebil så han tog den bara för förmånsvärdets skull, det säger han själv, dok ångrar han sig redan då den är jäklligt törstig och han kör mycket privat och det får han ju betala själv.
Du jämför alltså en XC60 med en rätt fullmatad, stor och kraftfull Audi? Det är kanske inte riktigt två jämförbara bilar prismässigt. Även om du väljer att ta en bensinversion av en Audi i den storleken och motorstyrka så blir ju Audin bra mycket dyrare.
En Polestar 2 får du för 580k nu efter premien (Beslutet på höjning till 70k tas nästa månad men det verkar spikat). så den blir då billigare redan vid inkäp än en XC60 du kollat på?
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 434

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]