Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Fördelen är ju att vindkraften är rätt lätt att förutse. Vi har bra koll på hur och var det kommer blåsa kommande dagar, så det finns bra möjlighet till planering.
Om SMHI sägar att nu kommer det inte att blåsa på 3 veckor och det dessutom blir kallt, då är det ju lite sent att dra igång ett stort byggprojekt med dammar och pumpkraftverk i norrland, dessutom hinna fylla upp dammarna innan måndag eftermiddag när SMHI säger att det kommer en lugn period och kall perod. Eller om det nu är någon annan reservkraft som tex elgeneratorer i värmekraftverk, vi vill bygga upp. Man kan behöva omdesigna hela kraftverket till att jobba med högre temperaturer tex då många nuvarande jobbar med temperaturer som passar för fjärrvärme och inte ånggenerering till turbiner. Det tar ju mist 10-20 år att få på plats, Det är för sent att börja när SMHI varnar för en köldknäpp utan vind.
joel80 skrev:Var är det du ser att vi behöver ha så extrem baskraft? Alltså visst kommer det behövas utbyggnad, men det där extrema som du får det till känns ju bara som en rädsla för förändring eller nått.
Eftersom förändringen kommer att komma rätt sakta så kommer också behover att kunna styra utbyggnad till stor del. Menar inte att man inte ska planera, men vissa saker kommer kunna lösas under gång. Batteriparker för att klara högre toppeffekt går bevisligen att bygga upp rätt snabbt när det väl behövs.
Det är ingen rädsla, bara enkla siffror. Om vindkraft är grundbulten i vår energiförsörjning och den helt plötsligt bara levererar 3 % av fullt. Så måste vi ju ha "reservkraft" som kan fylla upp för de 97% som föll bort från vindkraften.

Det är "extremt" för mig i alla fall, och kräver stora investeringar som tar lång tid. Batteriparker för sådana situationer är inte små eller billiga.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
joel80 skrev:Fördelen är ju att vindkraften är rätt lätt att förutse. Vi har bra koll på hur och var det kommer blåsa kommande dagar, så det finns bra möjlighet till planering.
Vad hjälper det att vi kan förutspå att det kommer en vecka med dålig respektive bra vind om vi inte har något att sätta in när det inte blåser och inte något sätt att ta vara på överskottet när det blåser?
joel80 skrev:Vattenkraften går att justera runt 50% av vårt toppbehov, så där har du ju en stor del av "energireserven".
Vadå reserv? Att vattenkraften tillfälligt kan stå för ungefär hälften av vårt maximala effektbehov stämmer. Men varifrån ska resten komma en kall vinterdag när det blåser dåligt?
joel80 skrev:Resternade blir väl då värmekraft som säkert kan ta åtminstone det dubbla från idag (som idag ligger på 9%),
Du menar kraftvärme (kombinerad el- och fjärrvärmeproduktion), inte värmekraft (vanligt termiskt kraftverk). Vad baserar du uppgiften om meningsfull utbyggnadspotential på och på vilket sätt hjälper kraftvärme till att ta hand om överskottet när det blåser bra?
joel80 skrev:batterikraft, som jag tror kommer komma stort och kommer kunna vara till hjälp de dygn som vindkraften ligger som lägst. Speciellt för de toppar vi kan ha t.ex vid morgon och kväll.
Under ett enda kallt vinterdygn med svag vind behöver vi, som jag nämnt tidigare, bortemot 400 exemplar av världens idag största batteriinstallation (Teslas i Australien) enbart för att täcka upp i effektbalansen för de tre kärnkraftsreaktorer som lagts/läggs ned 2017-2020.
joel80 skrev:Sen behövs säkert en del biokraft/bränslecell eller någon annan form av elproduktion från kemisk lagring som den där sista pusselbiten.
Varför skulle det vara den sista snarare än den första pusselbiten? Och hur hjälper biokraft oss att tillvarata överskottet från vindkraften när det blåser bra?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det är "extremt" för mig i alla fall, och kräver stora investeringar som tar lång tid.
Ja en sorglös "det ordnar sig alltid"-attityd duger definitivt inte i det här sammanhanget. Bara att kolla på hur det gått för tyskarna. De bygger nu "Suedlink", en nedgrävd kraftledning (det blev för mycket protester mot den luftledning man först tänkte sig) mellan vindkraften i norr och elbehoven i söder. Beräknas bli klar 2025, ca 10 år för sent, och kosta 10 miljarder euro (som sannolikt blir mer). :shock:

"Tänkte inte på det". ;-)
av Mwi
andersuw skrev: Att vi i en framtid utan kärnkraft behöver en effektreserv i samma storleksordning som kärnkraftens samlade tillgängliga effekt är rätt uppenbart.
Nja alla de där alternativen med att bygga batteriparker eller att pumpa vatten lär ju innebära en ganska kraftig höjning av elpriset, basindustrin i Sverige förbrukade ungefär 38 TWh 2016 och kärnkraften producerade samtidigt 61 TWh, hur mycket av svensk basindustri kommer att finns kvar om elpriset fördubblas eller tredubblas :cry:
av andersuw
Bra fråga. Dyrare lär ju elen bli, åtminstone under den period då det är en massa investeringskostnader som skall hämtas hem. Å andra sidan torde vi inte vara ensamma om det problemet och har trots allt fördelen av att ha mer billig vattenkraft till förfogande än andra.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
Om SMHI sägar att nu kommer det inte att blåsa på 3 veckor och det dessutom blir kallt, då är det ju lite sent att dra igång ett stort byggprojekt med dammar och pumpkraftverk i norrland, dessutom hinna fylla upp dammarna innan måndag eftermiddag när SMHI säger att det kommer en lugn period och kall perod. Eller om det nu är någon annan reservkraft som tex elgeneratorer i värmekraftverk, vi vill bygga upp. Man kan behöva omdesigna hela kraftverket till att jobba med högre temperaturer tex då många nuvarande jobbar med temperaturer som passar för fjärrvärme och inte ånggenerering till turbiner. Det tar ju mist 10-20 år att få på plats, Det är för sent att börja när SMHI varnar för en köldknäpp utan vind.
Du behöver inte spela dum nu. Nog förstod du att jag menade planera produktion på så sätt att man t.ex vet att man måste öka på vattenkraften inför att vinden mojnar, eller värmekraft, biogas, kraftvärme, batterier eller vad det nu är för andra kraftkällor som vi kommer ha tillgängliga.

Att de passar bra för både fjärrvärme och elkraft som nu (där man får ut ungefär 50/50 värme och el enligt sidan jag länkade till i förra inlägget) är väl rätt klokt. I allafall om man som det stod där har möjlighet att utöka fjärrvärmenätet vilket minskar elanvändningen, speciellt då det är kallt.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Var är det du ser att vi behöver ha så extrem baskraft? Alltså visst kommer det behövas utbyggnad, men det där extrema som du får det till känns ju bara som en rädsla för förändring eller nått.
Eftersom förändringen kommer att komma rätt sakta så kommer också behover att kunna styra utbyggnad till stor del. Menar inte att man inte ska planera, men vissa saker kommer kunna lösas under gång. Batteriparker för att klara högre toppeffekt går bevisligen att bygga upp rätt snabbt när det väl behövs.
Det är ingen rädsla, bara enkla siffror. Om vindkraft är grundbulten i vår energiförsörjning och den helt plötsligt bara levererar 3 % av fullt. Så måste vi ju ha "reservkraft" som kan fylla upp för de 97% som föll bort från vindkraften.

Det är "extremt" för mig i alla fall, och kräver stora investeringar som tar lång tid. Batteriparker för sådana situationer är inte små eller billiga.
Om vi har en blandning av t.ex vattenkraft och värmekraft som tillsammans säkert kan stå för åtminstone 60-70% under vissa perioder så är det inte orimligt att tro att vi kan hitta lösningar för reservkraft de dagar vindkraften går på lägre fart. Kollar du också hur elförbrukningen ser ut så kommer man kunna täcka upp en stor del av de dygnen med vattenkraft, men behöver något att fylla upp med under dagtid och toppar. Det är klart lösbart med smarta elnät.

Kostnaderna för vind och batteri går som sagt ner, och med batterilagring kan du spara pengar genom att jämna ut toppar, minska behovet av kraftigare lokala nät och spara el när den är som billigast istället för att "slänga iväg". Finns inget som tyder på att vi skulle få en tredubbling av elpriset bara för att vi går över till fossilfritt och lagring, och som andersuw säger vi har en stor andel vattenkraft kvar också.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
Nja alla de där alternativen med att bygga batteriparker eller att pumpa vatten lär ju innebära en ganska kraftig höjning av elpriset, basindustrin i Sverige förbrukade ungefär 38 TWh 2016 och kärnkraften producerade samtidigt 61 TWh, hur mycket av svensk basindustri kommer att finns kvar om elpriset fördubblas eller tredubblas :cry:

Jag trort många stora industrier kommer gå över till att köra så gott som helt egen elproduktion, alltså egna micro-grids. Sätter man upp solceller på taket, köper in sig i ett vindkraftverk och skaffar lite batterikraft klarar man sig nästan helt oberoende av elnätet, och det kommer vara billigare.

Sommarstugeområden där elbehovet är betydligt mindre under vintern borde t.ex klara sig utmärkt med ett eget micro-nät. Speciellt om man idag inte redan är ansluten så kan investeringskostnaderna på ett sånt vara halvt betalt redan bara på att man slipper anslutningskostnaderna till vanliga nätet.

Nätägare kommer få konkurrens (eller så ändrar man affärsmodell och tar hjälp av det) av lokala micro-nät. Kräver smart styrning då man inte har samma kontroll på produktion/frekvens om elproduktionen blir decentralicerad. Men det verkar som att vi till en viss del är på väg mot det också.
https://www.rdmag.com/news/2017/03/micr ... stribution
Och typ det Eon håller på med på pilotstadium:
https://www.eon.se/om-e-on/innovation/l ... lokal.html

Och Vattenfall:
https://www.vattenfalleldistribution.se ... -sjoangen/

[youtube]ewfs4ErWBVQ[/youtube]
av Mwi
joel80 skrev:Jag trort många stora industrier kommer gå över till att köra så gott som helt egen elproduktion, alltså egna micro-grids. Sätter man upp solceller på taket, köper in sig i ett vindkraftverk och skaffar lite batterikraft klarar man sig nästan helt oberoende av elnätet, och det kommer vara billigare.
Sommarstugeområden där elbehovet är betydligt mindre under vintern borde t.ex klara sig utmärkt med ett eget micro-nät. Speciellt om man idag inte redan är ansluten så kan investeringskostnaderna på ett sånt vara halvt betalt redan bara på att man slipper anslutningskostnaderna till vanliga nätet.

Nätägare kommer få konkurrens (eller så ändrar man affärsmodell och tar hjälp av det) av lokala micro-nät.
Är det inte dags för dig att öppna din filterbubbla och få kontakt med verkligheten joel80?
Exempelvis hur stort tak behöver Nortwolt för att få plats med solceller som producerar 2 TWh/år? För det är vad man räknar att deras energibehov är/år?
Du tar upp sommarstugeområden som exempel till alternativ för egenproduktion av el, fritidshusen förbrukade ungefär 3 TWh 2016 det är lika mycket som överföringsförlusterna var 2016.
Nätägarna kommer få konkurrens, varför betalar svenska pensionsfonder 60 miljarder för Fortums elnät, bedriver pensionsfonderna ideell verksamhet eller köper dom en sedelpress? Du har inte insett att nätägaren har monopol och har en stor möjlighet att kraftigt höja priserna.
Och frågan jag är mest nyfiken på, du ger sken av att vara en 100% elbilsfanatiker och predikar hur fantastiskt miljövänligt och otroligt låga driftskostnaderna det är med en elbil, varför kör du själv en bil som till största delen drivs av diesel?
Användarvisningsbild
av joel80
Så du tyckte att det företag som ensamt kommer att dra mest ström av alla företag i hela Sverige är representativt? Eller var det mer för att det passade fint för att försöka få det till "det går inte" för någon industri?

Jag tog upp sommarstugeområden då det tidigare varit uppe som ett eventuellt problem om flera ska dit med sina elbilar på sommaren och börja ladda en massa. Då kan det ju vara ett problem om man antingen inte har någon elanslutning alls i dagsläget eller om nätet där inte är tillräckligt för att klara av det. Om man då bygger upp micronät, istället för att förstärka kanskeflera kilometers kabel, kan det vara en betydligt smidigare och mer ekonomisk lösning. Det kan väl inte vara så svårt att se fördelarna med det?

Nätägarna har än så länge monopol ja, jag skrev att jag tror att de kommer börja få konkurrens. Frågan är hur dom hanterar det.
Regeringen började ju diskutera att införa en lag som hindrar elbolagen från att höja som dom vill. Skrevs om det för bara nån vecka sen.. Men just nu kan dom höja så mycket dom vill ja. Förstår inte riktigt hur du menar att det hjälper dem i konkurrans mot t.ex micronät?

Jag vill gärna ha en riktig elbil ja. Att ha hybrid är lite som att få smaka bara lite av den goda kakan.
Jag hade inte råd med en Tesla när jag bytte bil för några år sen, och då jag ofta pendlar 32-35 mil per dag (ett par dagar i veckan) så funkade inte någon av de andra elbilarna som då fanns.

Vid nästa byte som troligen blir i slutet på 2017 blir det riktig elbil. Nu finns det lite fler alternativ. Jag hoppas dock på att någon av de nya modellerna som släpps under året ska passa mig.. Just nu är det Hyundai Ioniq som ligger bäst till, men den saknar vissa saker som jag skulle behöva och jag hade gärna sett lite längre räckvidd på den så att jag klarar Gävle - Stockholm t.o.r utan laddning ibland. Vore också trevligt om det släpptes en elbil med dragkrok under året (som inte kostar som en Model X), men det är något jag kan vara utan om det inte kommer.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
Vid nästa byte som troligen blir i slutet på 2017 blir det riktig elbil.
Vad blev det :lol: Skojade bara, du är nog lite "datumvill" :wink:
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 164

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge