Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Kanske det gör... Infrastrukturministerns anydan verkar ju vara åt det hållet.
Alltså att dom lyssnat på "folket" i allafall när det gäller det här: "En punkt som kritiserats är att bilägare som köpt en subventionerad dieselbil, med tanken att den skulle vara miljövänlig, kan bli utestängda från att köra i miljözonerna."
Vi kanske får se "Miljözoner light" i stället för "Miljözoner Helldén" :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Joel, Du är väldigt kritisk mot Väte pga låg verkningsgrad.

Jag är inte så säker på att verkningsgraden är så lysande för vindkraft heller om man ska använda den som huvudsaklig energikälla när man stängt av så mycket annan baskraft som är reglerbar och stabil. För att det ska fungera i verkligheten kan man tex:

Kör vindkraftpark/solceller i södra Sverige.
-Överför överskottselen till norra Sverige som(Transmissions förluster)
-Driver elmotorer som(värme förluster)
-Drar pumpar som(pumpförluster)
-Pumpar vattnet i milslånga tunnlar till vattenreservoarer (strömmningförluster)
-Släpper ned vatten igen genom tunnlarna (strömmningförluster)
-Kör vattent genom turbinen (förluster)
-Driver generatorer (värmeförluster)
-Överför elen tillbaka till södra Sverige (Transmissions förluster)

Det ger rätt stora förluster totalt på hela kedja som vanligt.

Allt detta för att jag ska kunna ladda min fina el-bil (och värma huset, köra industrier osv.)även de perioder det inte blåser eller solen skiner nog för att täcka konsumtionen.

Att göra så är ju den enda etablerade tekniken som finns tillgänglig idag för att lagra stora energimängder över längre tid med en hanterbar prislapp.

Batterier/Supraledare/Kondensatorer/Svänghjul/Salt osv är ju bara snabblagring för spikar under dygnet om man tittar på vad de klarar av.
av andersuw
Camel skrev:Jag vill passa på att ge min uppskattning till bl.a. andersuw och VolvoB20. De visar upp stora kunskaper i sina inlägg. Givetvis kan man se att de har åsikter. Självklart ska de ha åsikter. Precis som alla andra. Åsiktslöshet är inte roligt. Men de anstränger sig för att verkligen underbygga det de vill uttrycka med fakta, det gör att det blir både intressant och lärorikt att ta del av. Det uppskattar jag verkligen. Jag är imponerad av kunskapsbredden de uppvisar. Inte bara i trådar som denna, utan även i andra trådar som handlar om helt andra saker. :D :-)-)

Men många, många fler här på forumet uppskattar jag verkligen också, att rada upp alla i en lista skulle dock bli för omfattande. Även om jag i detta inlägg bara nämnde några, så är ingen glömd.
Tack Camel! Uppskattningen är ömsesidig! Och jag delar mer än gärna din beskrivning av andra än mig.
av andersuw
joel80 skrev:Jag har länkat till flera andra analyser tidigare som visar på ungefär samma sak.
Tänkte att det inte behövde upprepas, de som vill kan hitta det inlägget här.
Ja du har länkat till andra rapporter tidigare som jag granskat tidigare, exempelvis den från T&Es amerikanska systerorganisation, UCS, här. Även dessa rapporter uppvisar brister ifråga om vetenskaplig metod av det slag som återfinns i T&E-rapporten. Att hänvisa till flera rapporter som gör likartade misstag gör inte saken bättre.
Användarvisningsbild
av Fisch
Noterade en artikel i Nyteknik: https://www.nyteknik.se/energi/upptackt ... en-6891930

Ganska intressant forskning. Vi får väl se vad som kommer av detta på sikt.

Notera textstycke 5; – Förnybar energi är framtiden, men vi behöver något som under tiden låter oss tillverka ren energi. Någonting billigt som vi kan använda de närmsta 30 åren eller mer, innan vind- och solkraft blir de rådande teknikerna, säger Liang-Shih Fan, professor samt kemi- och biomolekyläringenjör som leder forskningen, på universitetets hemsida.

Jag noterar även att professorn anser att rådande väderberoende elproduktion ligger några decennier fram i tiden. Elbilen kommer således, enligt professorn, att vara skitig inte bara nu utan även lång tid framöver.
Användarvisningsbild
av Fisch
Leopold skrev:
Fisch skrev:Det var just det som är min poäng när jag jämför den installerade effekten i ett tidsperspektiv. Kärnkraften kan idag inte bytas ut mot någon annan tillförlitlig elproduktion utan negativa miljökonsekvenser. Vindkraft är ett bra komplement, inget annat.
Ursäkta för att jag är litet sent på bollen, fullt upp idag på jobbet.

Men det är allt litet lustigt att jag satt och skrev just nästan exakt detta inlägg i förmiddags men tänkte "nej, lönlöst". Fimpade detta.
Även jag har skrivit flera inlägg som jag sedan kastat av samma anledning. Dock har jag ju fått "hjälp på traven" att kasta några inlägg som jag författat.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Joel, Du är väldigt kritisk mot Väte pga låg verkningsgrad.

Jag är inte så säker på att verkningsgraden är så lysande för vindkraft heller om man ska använda den som huvudsaklig energikälla när man stängt av så mycket annan baskraft som är reglerbar och stabil. För att det ska fungera i verkligheten kan man tex:

Kör vindkraftpark/solceller i södra Sverige.
-Överför överskottselen till norra Sverige som(Transmissions förluster)
-Driver elmotorer som(värme förluster)
-Drar pumpar som(pumpförluster)
-Pumpar vattnet i milslånga tunnlar till vattenreservoarer (strömmningförluster)
-Släpper ned vatten igen genom tunnlarna (strömmningförluster)
-Kör vattent genom turbinen (förluster)
-Driver generatorer (värmeförluster)
-Överför elen tillbaka till södra Sverige (Transmissions förluster)

Det ger rätt stora förluster totalt på hela kedja som vanligt.

Allt detta för att jag ska kunna ladda min fina el-bil (och värma huset, köra industrier osv.)även de perioder det inte blåser eller solen skiner nog för att täcka konsumtionen.

Att göra så är ju den enda etablerade tekniken som finns tillgänglig idag för att lagra stora energimängder över längre tid med en hanterbar prislapp.

Batterier/Supraledare/Kondensatorer/Svänghjul/Salt osv är ju bara snabblagring för spikar under dygnet om man tittar på vad de klarar av.

Du räknar lite märkligt kan jag tycka.
Den större delen av det t.ex vindkraftverk ger kommer ju kunna användas direkt på plats, vilket minskar överföringsförluster från norra Sverige där vi har mest vattenkraft idag. (Som alltså kan gå på lägre effekt då vi har mycket vind. Så till en viss del har vi en lagring där som faktiskt blir effektivare är hur vi använder det idag.)

Vindkraften ger som sagt mest energi under vinterhalvåret, då alltså elförbrukningen är något högre. Alltså kommer det än så länge och en bra bil framöver troligen vara så att det mesta kommer kunna användas direkt.
I första hand (efter att man inte längre kan reglera det med nuvarande vattenkraft) tror jag man kommer lagra det lokalt, alltså att man har energilagringen för vindkraftsparkerna skapligt nära där vindkraftverken står. De parker som finns i söder kanske då har större andel batterikraft eller någon form av kemisk lagring, medans de i norr blir effektivare med pumpkraft.

Den lagring som behövs kommer bara vara ett fåtal procent av totala produktionen, och visst kommer den vara betydligt mindre effektiv med större förluster än om man använder det direkt, men du har lite lätt för att överdriva problemen och inte se lösningar.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Noterade en artikel i Nyteknik: https://www.nyteknik.se/energi/upptackt ... en-6891930

Ganska intressant forskning. Vi får väl se vad som kommer av detta på sikt.

Notera textstycke 5; – Förnybar energi är framtiden, men vi behöver något som under tiden låter oss tillverka ren energi. Någonting billigt som vi kan använda de närmsta 30 åren eller mer, innan vind- och solkraft blir de rådande teknikerna, säger Liang-Shih Fan, professor samt kemi- och biomolekyläringenjör som leder forskningen, på universitetets hemsida.

Jag noterar även att professorn anser att rådande väderberoende elproduktion ligger några decennier fram i tiden. Elbilen kommer således, enligt professorn, att vara skitig inte bara nu utan även lång tid framöver.
Det största argument många av er elbilsskeptiker har är ju att elproduktionen i många länder sker med delvis fossila bränslen, och att även vissa länders batteriproduktion gör med det. Om man nu skulle kunna stänga in de fossila utsläppen blir ju elbilarna ännu renare, både till tillverkning och vid laddning, även om elproduktionen består av stor del fossil energi.
Men klart intressant teknik. Går den att göra småskalig och billig så att det kan sättar i bilar också skulle det göra mycket för framtiden. Tyvärr är det ju ganska vanlig att sånna här labb-resultat är svåra att förverkliga. Gäller ju även rapporter om "superbatterier" och liknande. Det är positivt att det forskas kring det, men det är rätt få av innovationerna som når produktion.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Den lagring som behövs kommer bara vara ett fåtal procent av totala produktionen,
Du verkar säker, Vad är "fåtal procent" , tex 2 % eller 4 % som man behöver lagra för att användas de stunder de det inte blåser nog mycket ? Medans övrig elenergi kan produceras av vinden i samma stund som den konsumeras.

Jag själv är inte alls säker som du.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
Fast nu var det ju produkter som metanol och bensin som de kunde utvinna från oljeskiffer med denna teknik. Det är inte bränslen som i första hand används för elproduktion.

Men visst, tekniken kanske kan utvecklas för att ta fram andra typer av bränslen.
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 164
Tysta sommardäck V90

Byter du endast ut däcken är 245/45-19 e[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]