Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#832695
Praktiskt test Strängnäs - Örebro fredag em/kväll. Snöyra och ett par minusgrader. Ett antal bilar framförs utan tända bakljus MEN med DRL i fronten (ingen automatik eller förarfel?). Ett antal bilar har (visar det sig på onödigt nära håll) bakljusen tända, men de har uppebarligen LED i lyktorna, för dessa är täckta med snö och syns knappt alls. Bilar med glödlampor i baklysena syns helt OK, men i vissa stunder var snöyran sådan att dimbakljus var motiverat. Tack och lov körde de allra flesta omdömesgillt och hetsade inte, trots att det gick lite trögt vissa sträckor.
av Sharkbait
#937202
Idag drar snön in och själv klart så möter man dessa KIA-kamikaze utan belysning bak. Alla vet hur det ser ut på vägarna när det ligger snö på vägbanan och samtidigt kommer ned snö i stora mängder. Snörök efter bilar och snö som bygger på bak på bilarna.

Ännu värre blir det när man inte ens har belysningen bak tänd som dessa KIA-kamikaze. Man ser väldigt tydligen på dessa KIA-kamikaze när de inte har belysning bak tänd för då lyser enbart LED-randen. Är belysning bak tänd så lyser LED-randen och halvljuset som en större punkt ovanför LED-randen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#937216
Åker bakom många idioter kvällstid dom kör helt svart baktill. Securitas tycker tydligen det är häftigt framföra sina fordon (VW) på detta viset :evil: .
Jag sa till en snubbe att han har ej baklysena på. Tack svara han och åkte vidare utan vrida på de....
av Nicco
#937226
Detta känns mer och mer vanligt, omåttligt irriterande. Nu när det är mörkt både påväg till och från jobbat ser jag minst 15-20 bilar utan baklysen tända per sträcka (c:a 30 min), och kvinnan på radions trafikrapport tjatar dagligen om att folk ska tända sina lysen på bilarna. Polisen verkar inte heller vara speciellt intresserade av fenomenet, för de blir inte stoppade av förbipasserande polisbilar.
av GeBo
#937302
funderar ju på att införskaffa en sådan bil som Voje köpt, en QQ med Bi-Led strålkastare.
Dessa bilar är utrustade med s.k. automatiska strålkastare med skymningssensor.
Det borde väl betyda att bakljus och halvljus tänds automatiskt när det skymmer om det nu är så att bakljusen är släckta och DRL är tänt fram?
Användarvisningsbild
av SvenB
#937316
GeBo skrev: Dessa bilar är utrustade med s.k. automatiska strålkastare med skymningssensor.
Det borde väl betyda att bakljus och halvljus tänds automatiskt när det skymmer om det nu är så att bakljusen är släckta och DRL är tänt fram?
Alla bilar som har skymningssensor tänder bakljusen då de behövs. Men tyvärr har inte alla bilar med DRL det, och inte heller kompetenta förare som kan reglera ett ljusreglage. ??:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
#937354
MartinS skrev:Det är inte lag på automatik. Svärföräldrarna körde runt med svarta baklysen i ett halvår på sin nya Fabia innan jag påpekade att det kanske vore bra att slå på ljuset när det är svart ute.
För dom kändes det som ett grymt baksteg att deras nya 12 år nyare än den gamla bilen inte hade ljusautomatik.

/Martin
Ja, jag vet att jag citerar en grymt gammalt inlägg. Men hur är det med dessa bilar som inte har skymningssensor? Om man ställer ljusvredet på halvljusläge, släcks belysningen då när man stänger av motorn? Volvo med DRL har ju halvljusautomatiken kvar om man ställer ljusvredet i halvljusläge.
Användarvisningsbild
av joel80
#937399
Även på bilar med skymmningssensor verkar det ju som att vissa lyckas ha släkta baklysen i tid o otid. Man måste ha automatiken vald också på vissa av vad jag förstår.. Inte alla som är kompetenta nog att ställa ljusvredet på auto.
av rid54
#937422
Det är väl lite typiskt vägtrafiksystemet... Man har inget konsekvent säkerhetstänkande på det teknisk-operativa planet. Det går att exemplifiera med säkerhetsbältena: det finns varningssystem som larmar om man kör utan att sätta på bältet. Det finns varnngssystem som väsnas om man lämnar bilen med nyckeln i tändlåset. Det finns "antisladd" och ABS och ESP och TRACS och whatever, men det finns inget system som påminner föraren om att bileländet inte syns bakifrån när det är dålig sikt.... Tidigare - åtminstone i Sverige- användes ett system med automatiskt inkopplat halvljus + bakljus. På de flesta bilar, såvitt jag vet. Glömde man slå på ljusen lyste de ändå, möjligen kunde man inte slå på helljuset utan att aktivt tända halvljuset, men det är ju inte ett stort problem och dessutom självindikerande. Men det finns inget som påminner föraren om att bakljusen behövs och borde tändas, samtidigt som man godkänner ett system som INTE tänder bakljusen automatiskt. Det går inte att få in dumheten med detta på den normala dumhetsskalan, faktiskt. Hur det passerade vår ängsliga vägsäkerhetsmyndighet är helt obegripligt, oavsett EU-anpassningsnojan. Nåt ansvar och självtänk kan man väl begära av de skattefinansierade byråkraterna. Eller? Det som borde anordnas direkt är en bestämmelse om "färdljus", som innebär väl synligt vitt ljus framåt och rött ljus bakåt så fort fordonet är aktiverat. Effektförlusten av ett par röda LED i baklamporna kan inte rimligen vara sådan att den tippar klimatet åt skogen i alla fall.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 57
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]