Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
DrY skrev:Diesel är fortfarande det överlägset mest subventionerade bränslet.

Energimyndigheten publicerade just idag siffrorna - det mest subventionerade bränslet är Diesel - 9,94 miljarder förra året i lägre bränsleskatt, ca 1 miljard tas tillbaks på att fordonsskatten är högre => Netto ca 9 miljarder kr subvention.
Har du en länk till din källa?

Mvh
av RCE
Sharkbait skrev:
erikn skrev:
Sharkbait skrev:Att tillverka rena E85 fordon skulle sätta press på länder runt oss att skaffa E85 på mackarn!
Vilken biltillverkare ser du som skulle satsa på Sverige som föregångsland och tillverka bilar med en marknad på max 9 milj invånare? Vi är för få för att det ska löna sig, annars håller jag med dig.

Svenska regeringen kan göra ett sammarbete med tex Findland, Norge, & Danmark för att sedan gå till tex Volvo & och Saab för att lägga fram sina krav! Står 4 länder bakom en sådan satsning så skulle det ligga mera tyngd bakom! Biltillverkarna skulle våga ta fram en ren E85 motor. Alla 4 länder gör så det lönar sig att byta till en sådan bil!

Mvh
Ganska orealistiskt!
Användarvisningsbild
av erikn
Sharkbait skrev:Svenska regeringen kan göra ett sammarbete med tex Findland, Norge, & Danmark för att sedan gå till tex Volvo & och Saab för att lägga fram sina krav! Står 4 länder bakom en sådan satsning så skulle det ligga mera tyngd bakom! Biltillverkarna skulle våga ta fram en ren E85 motor. Alla 4 länder gör så det lönar sig att byta till en sådan bil!
Håller med om att det är orealistiskt. Norge har 19 mackar med E85, Finland 6 och Danmark 0. Tar nog ett tag innan man kan få fram ett sådant samarbete, dessutom kan man inte tvinga folk att köpa en Volvo som går på enbart E85. Tror fortfarande att marknaden är för liten, även om den kommer att öka framåt ute i Europa. Sverige har som jämförelse 1582 mackar med E85.
av MattiasD
Jag tycker det något EU borde driva hårdare. Ett bra första steg vore att få fram certifiering för etanol. Dagens flexifuelbilar certifieras för BF95. Krav ställs på förbrukning för BF95 och inte för etanol. Det gör att biltillverkarna optimerar för bensin för att bilen ska godkännas som miljöbil. Jag läste någonstangs att Saab påstår att de kan sänka etanolförbrukningen direkt med 5% men då skulle förbrukningen för BF95 öka och bilen skulle ej gå igenom certifieringen. 5% i minskad förbrukning i volym, direkt, idag, inte genom någon dyr och komlicerad teknik utan enbart genom ett politisk beslut. Att detta inte görs är ett mysterium för mig. EU skulle också kunna införa ett årtal då alla motorer i nya bilar som drivs på bensin ska klara minst ett ytterliggare bränsle som är förnyelsebart. Dvs alla förbränningsmotorer ska vara en flexifuel. Det är knappast någon avancerad teknik så det borde inte vara något problem. Gör man det dessutom tillsammans med USA skulle det sätta press på biltillverkarna.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sharkbait skrev:
Guligan skrev:Sharkbait >> Eftersom du ställer en fråga och skribenter på forumet svarar men du uppenbarligen inte verkar läsa svaren så är det inte konstigt att man undrar hur det står till. Om du läser ordentligt så ser du svaret - även på dina senaste frågor.
Guligan skrev: Jag väljer det drivmedlet som blir billigast

Jag tankar just nu E85

Med andra ord så passar allt in på dig!

Mvh
Nu verkar du iallafall ha läst i tråden även om jag starkt ogillar insinuationerna i dina inlägg. Hade jag köpt en 2,5T hade jag inte kunnat tanka E85 överhuvudtaget, och det hade väl ingen, förutom etanolhatare blivit gladare av.

Jag tycker det är märkligt att du kritiserar Flexifuelköparna för att vi just flexar mellan bränslena. Det är ju det som är styrkan i konceptet. Ibland passar det bättre med BF95 och vice verca, inget konstigt med det.

Vänd dina synpunkter till Volvo Cars istället och be dem ta fram en renodlad E85-bil istället.
av Sharkbait
MattiasD skrev:
VolvoB20 skrev:Detta är fan helt absurt, man letar upp det bränsle som har tok-över-beskattats allra hårdast och sen säger man att alla andra bränslen är subventionerade :-(O)
Hehe, jag kan hålla med men den här subventionsdiskussionen härstammar troligen från Alltommotor, där Lasse Swärd i sina artiklar smutskastar etanol och kom fram till hur mycket staten förlorar i skatteintäckter pga etanol jämfört med bensin. Sedan började en del forummedlemmar ta detta som en sanning och använde detta som argument mot etanol. Sedan började några av oss ta reda på hur det verkligen för håller sig och då visar det sig att staten förlorare mångt mycket mer på diesel jämfört med bensin, men samma lokig. Den blaskan har inte nämt ett ljud om att med dieseln förlorar staten ännu mer jämfört med bensin. Naturligtvis. Jag har lärt mig en sak under min tid då jag följt bränsledebatten, nämligen att aldrig lita på bilmedia vad gäller bränslen till våra bilar. En värre spridare av direkta lögner har jag aldrig varit med om.
Det är väl inte det som är anledningen till varför man tycker att det är konstigt att Flexifuel bilarna är subventionerade! Flexifuel är klassad som miljöbil men man kan tanka BF95 om man vill eller om det blir billigare. Så hur kan man klassa den som miljöbil och subventionera den?!? Finns ingen möjlighet att någon myndighet kan kolla upp de som kör Flexifuel om de verkligen kör på E85!

Mvh
av Sharkbait
RCE skrev: Jag instämmer till fullo! Att lita på en motorjournalist när det kommer till bränslefrågor eller hur mkt motorprestanda man behöver för att bilen skall vara körduglig är väl ungefär som att låta sig bli opererad av en veterinär.

Såg ett avsnitt av Fifth Gear för ett par dagar sedan där de skulle byta glödlampa på en Renault Megane och efter mkt. slit avslutade de med att rekommendera tittarna att köpa ett annat märke. Inte för att jag gillar Renault men det känns ganska oseriöst att slänga ur sig en sådan kommentar. Nä tacka vet jag gamla goa Trafikmagasinet med Carl-Ingemar Perstad och Christer Glenning.
Det var väl ett dåligt exempel! Veterinärer har 10år utbildning så de borde kunna utföra ett ingrepp!

Nu är du väldigt duktig att utelämna viktig info. I testet var det en golf och en renault. För progamledaren tog det 53sec att byta lampa på golfen. En servicemekaniker med alla verktyg man kan tänka sig tog det 33 min att komma åt lampan. Sedan skulle allt återmonteras! Sök på Fifth Gear change a light bulb på Youtube. Hela klippet finns där.
Så hade jag varit programledare så hade jag också rekommenderat ett annat bilmärke! Man skall inte behöva ta bort framhjulet för att byta glödlampa och man skall inte främja ett sådant tänkande hos biltillverkare genom att köpa deras idiotiska konstruktion!

Mvh
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
av Sharkbait
Guligan skrev: Nu verkar du iallafall ha läst i tråden även om jag starkt ogillar insinuationerna i dina inlägg. Hade jag köpt en 2,5T hade jag inte kunnat tanka E85 överhuvudtaget, och det hade väl ingen, förutom etanolhatare blivit gladare av.

Jag tycker det är märkligt att du kritiserar Flexifuelköparna för att vi just flexar mellan bränslena. Det är ju det som är styrkan i konceptet. Ibland passar det bättre med BF95 och vice verca, inget konstigt med det.

Vänd dina synpunkter till Volvo Cars istället och be dem ta fram en renodlad E85-bil istället.
Jag förstår inte vad det är som är så bra när man köper en miljöbil som fortfarande kan tankas med BF95 om man vill, om det blir billigare eller om man kommer längre på 1L BF95/mil!

Jag stödjer inte Flexifuel bilar.
Jag har inte inhandlat en miljöbil men fortfarande kör på BF95!
Jag har inte köpt en Flexifuel som ger signaler till biltillverkarna att man efterfrågar bilar som drivs på E85/BF95!

Mvh
av Sharkbait
andreas_lofgren skrev: Sveax, jag hatar inte etanol. Jag hatar personer som med miljö som svepskäl vill ha en massa bidrag till sitt bilägande. Om det inte var 25% förmånsvärdesrabatt skulle vi inte ha några etanolbilar. Hyckleri är vad det är.

Bra skrivit!

Mvh
av Sharkbait
DrY skrev: Etanolbilar - t.o.m. dagens quick-fix etanol-bilar, för att inte tala om biogasbilarna, gör bara av med en bråkdel av den fossila energin som en diesel- eller bensinbil gör. En skatt på fossil energi skulle därför bli väldigt låg på dessa.
Flexifuel kan man uteslutet köra på BR95! Vilken myndighet skall kunna kolla upp vad och hur mycket varje Flexifuel bil har tankats med för ditt så kallade fossilaskatte tillägg!?

Det håller inte! Därför kan man inte klassa Flexifuel som en miljöbil och ge den subventioner!

Mvh
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]