Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Fisch skrev:https://omniekonomi.se/regeringen-nobba ... e/a/EoWpOP
Skrämmande korkat av Karolina Skog. Hur sjutton kan man kalla återkallandet av bilar för att förbättra deras avgasrening en "undanmanöver". Att reducera problemet vid dess källa är ju raka motsatsen till en undanmanöver och det bästa man kan göra så länge kostnaderna blir rimliga. Nu verkar det istället som om miljöpartiet föredrar att låta dieslar förbli maximalt skitiga i syfte att kunna förbjuda dem. :shock: :roll:
av andersuw
SvenB skrev:Är det överhuvud taget möjligt på exempelvis Volvos 5 cylindriga 2 liers motor? Om det är så kan de, som önskar det ställa om i stället för att byta bil. Kanske är billigare.
Tekniskt är det med all sannolikhet möjligt att i efterhand ge Volvos femcylindriga dieslar avgasrening som klarar Euro 6. Volvo levererade ju femcylindriga dieslar godkända enligt Euro 6 till exempelvis V/XC70 av årsmodell 2016. Det som behövs är sannolikt bättre katalysatorutrustning med avseende på NOx, kanske också någon modifiering av EGR-systemet plus lite ny mjukvara till motorstyrningen. Men om detta alternativ faktiskt kommer att erbjudas återstår förstås att se.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Det här är alltså bilden från det lövet länkade med "så blir det i Häggvik".
https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/

Jag tror det här är ett feltänk och att det kommer bli långa köer och många som tränger sig in från höger precis innan... typ samma problem det är norrut vid Upplands Väsby, eller ibland vid Norrtull. Man bygger en rejäl flaskhals som jag ser det.
OK. Det ser ut som om de planerar för två filer mot centrala Stockholm och två filer mot Förbifarten just vid trafikplatsen. Men jag vet inte om det nödvändigtvis kommer att orsaka några större problem. Jämfört med tidigare trefiliga väg lägger de till ytterligare en fil så att de blir fyra totalt. Och när man befinner sig så pass långt från Stockholms centrum (ca 15 km) är det nog inte orimligt att tro att runt hälften av trafiken är genomfartstrafik som kommer att välja Förbifarten. Dessutom har man uppenbarligen lagt till breda sidoremsor i den tvåfiliga kurvan mot centrala Stockholm, antingen för att kunna lägga till minst en fil ytterligare där vid behov eller för att försäkra sig om att det inte kommer att stoppa upp trafiken särskilt mycket om ett fordon skulle få stopp just där.
Att ens 1 av 5 bilar i morgonrusningen på E4an skulle vara påväg till Kungens kurva (Eller där i närheten) eller längre söderut är inte rimligt. Att hälften skulle det är enligt mig helt omöjligt.

De flesta jobbar troligen centralt eller i de nära förorterna och har ingen användning av förbifarten.

Om det per dygn skulle vara 1 av 6 som tidigare skrivits här som försvinner från Essingeleden, (Vilket låter väldigt högt det också) är det troligt att det i rusningstrafik är färre och under dagen fler som ska förbi.

Jag hoppas såklart jag har fel här, men befarar att det kommer bli en flaskhals. Speciellt med det beteende många förare har där de ska längst fram i den fil som går snabbast för att sen tränga sig in så långt fram som möjligt.. Skapar onödigt mycket köer på ställen där filer försvinner.
av andersuw
Vad bygger du de där uppgifterna på för källor? Säkert är det mer lokaltrafik än genomfartstrafik när du är framme vid Essingeöarna. Men Häggvik ligger ju 15 km därifrån.

Enligt de prognoser från Trafikverket som jag länkade till tidigare här kommer Förbifarten att ha ett trafikflöde på ca 140.000 fordon per dygn år 2035 jämfört med 135.000 för Essingeleden. Med tanke på att en stor del av trafiken på Essingeleden säkert aldrig passerar Häggvik verkar det ju snarast som om risken för köbildning är större för dem som skall in på Förbifarten än för dem som skall mot centrala Stockholm.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tänker som så att redan idag kan det vara köigt vid Häggvik med trafik in mot stan. Att den större delen av den trafiken ska förbi Stockholm med närförorter talar ju emot all logik. Det är staden som har flest arbetsplatser och som vilken stad som helst så bilpendlar många in mot stan på morgonen och ut från den på kvällen.

Att en yttre förort långt söder om Stockholm skulle vara det som genererar hälften av trafiken vid Häggvik i rusning ser jag som orimligt. Även om det också skulle innehålla ett par bilar som ska vidare söderut.

Att trafiken i Förbifarten beräknas till 140k fordon per dygn beror nog också på ökad trafik. Precis som med Södra länken gjort innebär mer och bättre vägar ökad trafik.

Jag är skeptisk till att det ska bli så bra gör Stockholm stad som Trafikverket tror.. Men blir det så är det ju bra för Stockholm.. Vid nedfarter/delningen tror jag dock tyvärr det kommer bli köigt.

När är det sagt att den ska öppna? 2026 va? Vi får väl snällt vänta och se...
Kanske har självkörande bilar slagit igenom stort då och folk börjar välja det sättet att pendla istället.. Och trafiken minskat redan p.g.a smarta autonoma småbussar som hämtar där man vill och lämnar dit man ska. ;)
av andersuw
joel80 skrev:Jag tänker som så att redan idag kan det vara köigt vid Häggvik med trafik in mot stan. Att den större delen av den trafiken ska förbi Stockholm med närförorter talar ju emot all logik. Det är staden som har flest arbetsplatser och som vilken stad som helst så bilpendlar många in mot stan på morgonen och ut från den på kvällen.
Varför talar det mot all logik att runt hälften av den södergående trafiken vid Häggvik skall genom sta'n? Enligt min erfarenhet är det en mycket stor del av trafiken man har att tampas med när man kommer till Haga Norra som har tillkommit efter att man passerat Häggvik. Och E4:an är ju Sveriges aorta, inte bara en lokal angelägenhet för Stockholm.

Och vad får dig att tro att du vet bättre än Trafikverket? Rimligen har de långt bättre koll på de verkliga trafikflödena än du och jag. Och inte tror jag planeringen av trafikplatsen vid Häggvik är tillkommen lite på en höft. Sedan kan förstås prognoser ändå slå fel. Men att man både mätt och räknat på detta och gjort det grundligt är jag rätt övertygad om.
joel80 skrev:Att en yttre förort långt söder om Stockholm skulle vara det som genererar hälften av trafiken vid Häggvik i rusning ser jag som orimligt. Även om det också skulle innehålla ett par bilar som ska vidare söderut.
Se ovan. Tilläggas kan att en del av de bilar som skall till motsatt ände av sta'n kan tänkas välja Förbifarten framför Essingeleden därför att det är kortare sträcka, därför att det är tillåtet att köra fortare och/eller därför att glesare trafik gör det möjligt att köra fortare. Jag kan t.ex. i framtiden tänka mig att köra Förbifarten istället för Essingeleden när jag skall hälsa på släkten i Farstatrakten. Även om både start och mål ligger innanför Förbifarten kan det löna sig att köra ut lite från sta'n, ta Förbifarten och sedan köra in lite igen i andra änden.
joel80 skrev:Att trafiken i Förbifarten beräknas till 140k fordon per dygn beror nog också på ökad trafik. Precis som med Södra länken gjort innebär mer och bättre vägar ökad trafik.
Ja visst. Det säger ju Trafikverket också. Men det är ju ingen invändning mot vad jag sade. Prognosen är ändå att det blir större flöde på Förbifarten än på Essingeleden och därmed klart större flöde vid Häggvik på de två filerna mot Förbifarten än på de två filerna mot Stockholm centrum.
joel80 skrev:När är det sagt att den ska öppna? 2026 va?
Ja.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, du får väl se.
Men du kan väl förstå att de flesta som kör mot Stockholm i rusning faktiskt ska in i stan eller till närförorterna? Det är ju inget som talar för att speciellt stor andel är genomfartstrafik. Anledningen till att man har mycket trafik i en storstad är för att folk ska till och från staden, inte för att alla ska igenom hela stan.

Och att det tillkommer trafik när man kommer närmre stan gör det ju inte mer troligt att de som kört förbi Häggvik är på väg till Kungens kurva.
av andersuw
Vad jag förstår är att den lokala Stockholmstrafiken skapar ett stort trafikflöde på E4:an genom staden. Vad jag också förstår är att även genomfartstrafiken skapar ett stort trafikflöde på E4:an genom staden. Det är dessa två flöden tillsammans, inte bara det ena, som ger upphov till trafikproblem. Genom att bygga Förbifarten kan man föra över det ena flödet till en ny väg. Det är därför Förbifarten byggs.

Och att det tillkommer trafik när man kommer närmre stan gör det förvisso inte mer troligt att de som kört förbi Häggvik är på väg till Kungens kurva. Det gör det däremot troligt att den andel av det totala trafikflödet som genomfartstrafiken svarar för är väsentligt större vid Häggvik än närmare Stockholm centrum.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller inte med alls om att de som kommer utifrån skulle ha större benägenhet att köra rakt igenom.
Varför skulle de som startar längre ifrån t.ex Kungens Kurva vara mer benägna att åka igenom hela smeten än de som startat t.ex innifrån stan eller från närförorterna?

Att det är både trafik utanför stadsgränsen och inom som du skriver som skapar smeten på Essingeleden är jag med på, bara inte att den utifrån i så stor del kör rakt igenom.
Och det är väl rätt naturligt att den största delen av trafiken runt en storstad kör just in och ut ur storstaden, inte förbi den.

En stor del är de som pendlar från Uppsala. De flesta av de jobbar troligtvis inom Stockholm, och inte långt söder om Stockholm. Samma gäller ju de som kör pendlar från Knivsta, Märsta, Arlanda, Rotebro och alla ytterförorter längst med E4.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]