Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1211110
joel80 skrev:Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?

Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040. Man har gjort flygplan för ca 100 mils flygtid med batterier idag.

Flera tillverkare har börjat kolla på det och de flesta verkar anse att man till en början i allafall kan ersätta mycket av inrikestrafiken med eldrift: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gerarplan/

EasyJet planerar att gå över till eldrivet:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-satsa ... an-6874817

Boeing är också inne på utveckling av elflyg, men dom ska fega lite med dieselmotor som backup. :)
http://omni.se/boeing-investerar-i-star ... an/a/6aLre
Som du vet gillar jag huvudräkning....

En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh

Alltså lika mycket energi som 25.000 Tesla model S PD-100 kan lagra eller batterier till en vikt av 17.500.000 kg.

Det ger lite perspektiv på det hela....

Fixas lätt av Norhvolt och Boeing tillsammans.
#1211140
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?

Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040. Man har gjort flygplan för ca 100 mils flygtid med batterier idag.

Flera tillverkare har börjat kolla på det och de flesta verkar anse att man till en början i allafall kan ersätta mycket av inrikestrafiken med eldrift: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gerarplan/

EasyJet planerar att gå över till eldrivet:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-satsa ... an-6874817

Boeing är också inne på utveckling av elflyg, men dom ska fega lite med dieselmotor som backup. Bild
http://omni.se/boeing-investerar-i-star ... an/a/6aLre
Som du vet gillar jag huvudräkning....

En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh

Alltså lika mycket energi som 25.000 Tesla model S PD-100 kan lagra eller batterier till en vikt av 17.500.000 kg.

Det ger lite perspektiv på det hela....

Fixas lätt av Norhvolt och Boeing tillsammans.
Som vanligt räknar du också inte med att elmotorer är effektivare.
Du får dela det på ca 3-4. Sen räknar man med att spara lite vikt på betydligt mindre motorer också.

Nu har jag också svårt att se hur man med nuvarande batterier ska lösa långdistansflyg. Även om 4 ton i en stor 747a inte är helt omöjligt tror jag inte man satsar på det. Men du har en lastvikt på över 200ton så helt galet är det inte. Men med tanke på laddning är det kanske vätgas eller en hybrid som är mer lämplig i nuläget.
Det jag skrev om och länkade var alla om inrikes eller inom kortare sträckor. 50-150 mil.
Med det fixar man rätt mycket inom Europa i allafall. (London - Paris nämns)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1211143
Fast det måste vara långsökt med batteridrift. Om lastvikten är 200ton, fine, men tanken är ju att den ska fyllas med nyttogods, inte drivmedel. Blir liksom lite poänglöst med ett flygplan som bara kan lyfta sig själv :wink:
Jag tror el kommer få många tillämpningar men just flyg vetifasen.
#1211144
Lövet skrev:Fast det måste vara långsökt med batteridrift. Om lastvikten är 200ton, fine, men tanken är ju att den ska fyllas med nyttogods, inte drivmedel. Blir liksom lite poänglöst med ett flygplan som bara kan lyfta sig själv Bild
Hur många ton flygbränsle fyller man på då?

Och kan man spara nått ton med mindre (men lika effektiva) motorer har man lite tillbaka. Samt att flygbränslet ju är det som kostar bolagen mest, blir man av med den kostanden kanske ett par ton mindre lastvikt är okej?

Inrikesflyg med batteridrift tror jag vi ser redan inom 10 år. Alternativ hybridvarianter med vätgas. Att man går över till elektriska motorer verkar inte vara långsökt.

Men som skrivs ovan... en 747a som ska köra 600 mil kommer vi nog inte se batteridriven på väääääldigt länge.
Det är i första hand inrikes och upp till 100-150 mil man börjat kolla på och utvecklat för av vad jag sett.
#1211147
Att det skulle kunna komma en revolution låter väl inte omöjligt och de flesta samtida kommer missa att se den innan (mig inkluderat). Det fanns säkert massor med folk som var skeptiska till olja och en övergång från kol var "omöööööööööjligt!!!!" Nu ser sådant lite fånigt ut.

Men just el känns mer lämpligt för lastbilar, fartyg osv eftersom de inte är viktkänsliga på samma sätt.
#1211151
Så trodde jag också men senaste månadernas nyheter on att vissa flygbolag gått ut och sagt att dom ska gå över till eldrift samt att tillverkare också verkar vara på gång gör att jag omvärderat det. Det verkar som att man ser en ekonomisk vinning i det och att det i allafall till en början kan bli en omställning för reguljär/kortare internationella flygningar.
Ligger några år framåt i tiden... så mycket kan ju hända innan dess.

"EasyJets uppgav att målet är att få samtliga kortdistansflyg att vara eldrivna inom 20 år. Bolaget har redan en prototyp på plats med planer på att den tas i bruk om tio år.

Wright Electric som jobbar med olika flygbolag världen över hävdar att eldrivna flygplan kommer att vara 50 procent tystare och 10 procent billigare för flygbolagen att köpa in. Kostnadsbesparingarna förväntas föras över till passagerare i form av billigare flygbiljetter."
#1211152
EasyJets VD är en riktig pratkvarn men även andra rätt tunga aktörer tittar på eldrivna flygplan, inkluderat ganska välrenommerade Airbus: http://company.airbus.com/responsibilit ... craft.html Men det är rätt långt ifrån en 747a ;-)
Bild
#1211181
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?

Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040. Man har gjort flygplan för ca 100 mils flygtid med batterier idag.

Flera tillverkare har börjat kolla på det och de flesta verkar anse att man till en början i allafall kan ersätta mycket av inrikestrafiken med eldrift: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gerarplan/

EasyJet planerar att gå över till eldrivet:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-satsa ... an-6874817

Boeing är också inne på utveckling av elflyg, men dom ska fega lite med dieselmotor som backup. Bild
http://omni.se/boeing-investerar-i-star ... an/a/6aLre
Som du vet gillar jag huvudräkning....

En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh

Alltså lika mycket energi som 25.000 Tesla model S PD-100 kan lagra eller batterier till en vikt av 17.500.000 kg.

Det ger lite perspektiv på det hela....

Fixas lätt av Norhvolt och Boeing tillsammans.
Som vanligt räknar du också inte med att elmotorer är effektivare.
Du får dela det på ca 3-4. Sen räknar man med att spara lite vikt på betydligt mindre motorer också.
Tvärt om jag räknar extremt fördelaktigt för eldriften.

Räkna att elmotorer är 3 ggr så effektiva, då kommer batteriet "bara" att väga 6000 ton vilket är mer än 30 ggr så mycket som en 747 orkar lyfta. Det är ju ett litet problem i det hela, eller ?

Tyvärr är det skit samma att elmotorn är 3 ggr så effektivt för batteriet är så tungt att att planet med sitt batteri inte är 3 ggr så effektivt utan snarare 1/3-del så effektivt. I en bil, båt eller tåg spelar vikten inte så stor roll, i ett plan är vikten förödande för effektivitet.

Du är så extremt pro-elbilar att du inte funderar en sekund, En jetmotor är inte tyngre än en elmotor per hk. Kommer ihåg när man gjorde lumpne och en Viggen-motor utvecklade ca 130.000 hk, och den motorn väger inte mycket. En elmotor på 130.000 hk blir rätt tung, även en dieselmotor på 130.000 hk väger några ton. Men den jetmotorn är sjukt lätt i jämförelse.

Wärtsiläs fartygsdiesel på 109.000 hk tex väger 2300 ton utan växellådan, monterar man den i ett Viggenplan får man ha bra lång startbana.
joel80 skrev:Inrikesflyg med batteridrift tror jag vi ser redan inom 10 år.
Jag är villig att satsa en 1000-lapp på att majoritet an Sveriges inrikesflyg inte går på batterier 2027, sätter du emot?
#1211190
Tja det är väl lite samma argument som folk hade mot elbilar för ett årtionde sen.

Batterier har blivit bättre och bättre och minskar ständigt i vikt per kwh.
Det här flygplanet finns idag, kan ta 9 passagerare plus två "crew" och klarar knappt 100 mil. Om man har det idag kan det inte vara så himla långt tills man ändå har ett plan som funkar för inrikestrafik.

https://electrek.co/2017/06/21/all-elec ... -eviation/


Jag tror det finns möjlighet för, till en början, inrikesflyg med elmotorer och batterier.

Nej, jag är inte villig att satsa på att majoriteten av inrikesflygen är eldrivna redan 2027. Däremot skulle jag nog våga sätta en femhundring eller två på att vi har eller precis är på väg att få de första eldrivna planen i trafik då, och att man har kört testverksamhet med dem i ett par år.
#1211199
Det där planet har dock inte flugit en centimeter än. Men det är en del av Nasas forskning och de är ju inte nybörjare heller. Men det är nog bra många år innan allt är på plats.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 97

Det jag har noterat är att gammal rutin och […]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte