Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1544120
Det är synnerligen enkelt att säga upp någon i Sverige. I alla fall om du är beredd att betala för det. Det kan gå till arbetsdomstolen, men det är sällan det kostar mer än 24 månaders lön. Om ens det.

De flesta fallen går inte till AD utan löses med förhandlingar.

Det som kräver utredning etc är om du inte vill betala mer än 3/6 månaders lön till de som sägs upp. Då måste alla regler följas.

I det här konkreta fallet vet jag för lite för att ha någon åsikt. Men jag vet att jag inte skulle välja att offentligt börja argumentera mot min arbetsgivares beslut…
av Lövet
#1544163
Var han ens anställd eller var han konsult/projektanställd? Det senare är väldigt vanligt på Volvo. En uppsägning måste motiveras och förhandlas med facket.

Jag tror som sagt att det ligger en hel kennel begraven här och han utelämnar 25% av vad som hänt - minst. Varför skulle ens Jim Rowan bry sig om en person som befinner så långt ner i organisationen?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1544176
Tror inte att beslutet fattats så högt som VD, även om det är möjligt.

Snarare så att chefer någonstans mittemellan har tagit illa upp och surnat till, att någon långt ner i hierarkin vänder sig direkt till högsta ledningen, oavsett orsak och ärende, brukar inte ses på med blida ögon.
#1545410
Från Tyskland rapporterar VW om 30 % lägre efterfrågan än förväntat på elbilar, och även i Sverige har försäljningen minskat. Samtidigt kör Volvo vidare med utfasningen av förbränningsmotorerna. Har man gjort en gigantisk missbedömning? Har man en plan för att kunna fortsätta att erbjuda förbränningsmotorer åtminstone fram till 2035? Snart dags för styrelsen att dra i nödbromsen här?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera