Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fjonsson skrev:
joel80 skrev: tor 08 aug 2019, 17:21
Fjonsson skrev:Menar du att du tror att 50% av alla bilar i bruk är eldrivna 2025 eller menar du försäljning. Om du menar försäljning kommer det ju gå åt ett och annat motorblock även 2025.
Menar försäljning... så även då kommer det produceras ett och annat motorblock ja, även om marknaden redan då vänt rätt ordentligt nedåt.
Men att tro att det fortfarande är en stor marknad fram till 2040 skulle jag aldrig våga satsa pengar på.
50% av alla sålda bilar blir ju ganska många. Den tillverkare som ska klara sig då måste ha bägge alternativen. Annars missar man 50% av marknaden.
2025 är väl ungefär när jag ska byta bil nästa gång.
Idag har vi bara runt 3-5% global elbilsförsäljning. Tesla t.ex säljer endast Elbilar.. lika så BYD.. Dom klarar sig utan att ha ICE-bilar.
På samma sätt lär ett par tillvekare som inte går över till el också kunna klara sig på den marknaden som finns kvar för ICE.. ett tag. Fast det är såklart svårare att slåss på en vikande marknad när andra också får dalande siffror.
Så ja, de biltillverkare som ska kunna överleva måste ha ett stort utbud av elbilar. De flesta märkte det väldigt sent och ligger lite efter, men förra året verkar det blivit stora förändringar hos Europas biltillverkare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Man följer marknaden noga. Man har som sagt inte råd att överge den lönsamma delen av bilmarknaden ännu. Det gäller dock att vara beredd när marknaden är mogen. Det inträffar när betalningsviljan för dom lite dyrare elbilarna är så stor att det lönar sig. Som det är nu är det fossilbilsförsäljningen som betalar elbilsutvecklingen. Den som saknar sån får det jobbigt att betala för alla investeringar ur egen kassa. Tesla t.ex.
Sen vet vi ju inte vad den stundande lågkonjunkturen ställer till med. Förmodligen en avmattad marknad för bilar generellt.
av troubleshooter
Kanske inte en helt politiskt korrekt fråga menf inns det någon kan förklara för mig som saknar ett miljösamvete, inte har klimatångest, och har privat bil varför jag skulle välja att köra på HVO idag, att jag någon gång kommer att behöva göra det är kanske helt klart men vad får jag ut av att betala den extrakostnaden på ca 1 kr litern som det skulle medföra för mig att välja det idag, känner nog att bilskatten är hög som den är.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Kanske du vill mildra någon annans klimatångest så denne inte fullständigt går bananas och röstar fram galna saker? Man kanske får välja sina strider ibland.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Något OT, många får ju tanka en hel del innan det ens är i närheten av värdeminskningen.

Min nyaste bil är förhållandevis gammal, en V50 D2 från 2012 och är från början hyggligt billig i inköp men trots det kan jag stoltsera med en värdeminskning på cirka 2000:-/mån och jag tankar (den går ju löjligt billigt) för 1600:-/mån.

HVO100 gör en en hundring i månaden ungefär men det och några tusenlappar till om året hämtar jag igen genom att sköta underhåll och göra de flesta reparationer själv.

Användarvisningsbild
av Fisch
joel80 skrev:Du behöver inte bygga om något stamnät. På vissa platser måste du förstärka lokala nät, men det är rätt långt fram. Med smart laddning behövs det inte alls på väldigt många platser. (Däremot kommer man behöva förstärka det för andra verksamheter som inte går att tidsstyra lika bra som elbilsladdning.)
https://www.nyteknik.se/energi/studie-e ... ar-6964937
Upp till ca 42% av hushållen i snitt kan ha elbil innan man måste göra något.. Efter det måste man antingen byta ut transformator eller ladda smart.
Har vi 50% nya elbilar 2025 betyder inte 50% i hushållen.. Det bör ta 7-10 år till innan vi har upp mot 50% elbilar... Under förutsättning att vi runt 2030 nästan bara har elbilar i nybilsförsäljingen.
Smartladdning måste alltså får till inom kanske 15 år för att inte elbilar ska ställa till det. Men redan idag finns det många laddare med smartladdning.. som styr laddningen till tider då elen är billigast. Jag använder en sån och får laddningen för halva priset om jag använder mig av "smartladdningsfunktionen".

Hur många som behövs för att ersätta kärnkraften har jag inte räknat på.. Men ett nytt vindkraftverk kan nu producera ca 15 000 MWh per år. (På land.. till havs ännu mer.)
Det ger ca <a href="tel:6000-7000" data-original-title="" title="">6000-7000</a> elbilars årsförbrukning.

Hur mycket land behöver man för att ge <a href="tel:6000-7000" data-original-title="" title="">6000-7000</a> bilar HVO för ett år när det inte längre räcker med restprodukter?
Jämför den ytan med ett vindkraftverk.

Även solkraft blir effektivare per yta.
På vissa platser?! Menar du från Jönköping ner till ystad? Hur många havsvindsnurror har vi kopplade till vårat elnät idag, vet du det?
Användarvisningsbild
av Fisch
En vindkraftpark består av mer än bara snurrorna som du ser från bilen. Kan vara bra om du tar med även detta i sammanhanget istället för att förbise det.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja... I Markbygden utanför Piteå håller sveriges största landbaserade vindkraftspark på att byggas. Totalt kan det bli 1 101 vindkraftverk, med en beräknad produktion på 10 TWh.

Det är alltså ungefär vad det skulle gå åt om alla bilar i Sverige blev utbytta mot elbilar.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: lör 10 aug 2019, 01:53 Ja... I Markbygden utanför Piteå håller sveriges största landbaserade vindkraftspark på att byggas. Totalt kan det bli 1 101 vindkraftverk, med en beräknad produktion på 10 TWh.

Det är alltså ungefär vad det skulle gå åt om alla bilar i Sverige blev utbytta mot elbilar.
Som vanligt finns inget annat än elbilar i din värld Joel. Här är en lista av elektrifiering jag hittat som man planerar i Sverige.

Elbilar 10 Twh
Lastbilar och Bussar 10 Twh
Traktorer, Grävmaskiner och andra anläggningdmaskiner 10 Twh
Färjor, båtar och fartyg 10 Twh
Gruv, Stål, Kemi och Cementindustrin 40 Twh
Kärnkraft avveckling 60 Twh

Summa 140 Twh utökad produktion behövs. Det är 14 sådana vindparker.

Sen måste vi ju bygga något för de dagar det inte blåser också.
Användarvisningsbild
av Fisch
Markbygden är jag i flera gånger årligen. Alla vet att detta är en produktionsenhet. En ganska stor en. Som är 100% väderberoende. Baskraft? Nja.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]