- ons 10 jan 2018, 03:14
#1224121
Jag har företagit en noggrann vetenskaplig granskning av rapporten, inklusive en granskning av de centrala källor den bygger på. Jag har därvid funnit att den på ett flagrant sätt bryter mot vedertagna vetenskapliga metodregler på åtminstone sex centrala punkter. Några av dess missgrepp har jag tidigare redovisat här och här. Men jag hoppas kunna återkomma med en närmare redovisning av samtliga felsteg i ett senare skede.
Sammanfattningsvis gäller att rapporten, när dess metodologiska försummelser korrigerats, i själva verket visar att en batteribil är klart sämre ifråga om växthusgasutsläpp än en jämförbar dieselbil även när bilarna används i Sverige, även när man bara beaktar de rena driftsutsläppen och även om man antar att genomsnittlig europeisk (och därmed huvudsakligen fossil) diesel används. Väger man även in utsläppen vid biltillverkningen (inklusive batteritillverkningen) blir utfallet för batteribilen än sämre och om man antar att dieseln drivs på förnyelsebart bränsle blir det mångdubbelt sämre. Vad beträffar utsläpp andra än växthusgasutsläpp gäller att rapporten inte tillhandahåller någon egen undersökning av den saken utan hänvisar till en tidigare studie som av en rad skäl inte kan tas till intäkt för slutsatsen att batteribilar är bättre med avseende på hälsorisker.
Jag är vid det här laget relativt väl inläst på forskningen inom det här området och kan konstatera att jag hittills inte hittat ett enda exempel på en välgjord, konsekvensinriktad LCA-analys utan allvarliga metodologiska felsteg som entydigt visar att batteribilar är att föredra framför bilar med förbränningsmotor ur miljösynpunkt ens i det fall då de senare körs på rent fossilt bränsle. Tyvärr får den seriösa forskningen på området inte den uppmärksamhet den förtjänar utan det är rapporter likt den från T&E som dominerar i mediarapporteringen och med all sannolikhet också i första hand når politikers och andra beslutsfattares ögon och öron. Varken media eller beslutsfattare har vanligen den tid, den förmåga och den motivation som krävs för att självständigt företa en kritisk granskning av rapporternas vetenskapliga kvalitet. Således ekas bara resultaten vidare, först via pressmeddelanden till media och beslutsfattare och sedan vidare till allmänheten, inklusive den del därav som besöker detta forum. Här är ett litet axplock av de mediarapporter enbart på svenska som belyser detta faktum.
http://teknikensvarld.se/elbilar-renare ... ln-548834/
https://www.tjanstebilsfakta.se/elbil-r ... ett-kallan
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... mutsig-el/
https://www.aktuellhallbarhet.se/livscy ... eselbilar/
http://www.bilnyckeln.se/elbilar-renare ... livscykeln
http://nyhetssida.se/elbilar-renare-an- ... ivscykeln/
http://www.klimatsmart.se/nyheter/en-el ... gaser.html
På det viset skapas och upprätthålls ett opinionstryck med starka inslag av så kallat grupptänkande, det vill säga det som utgör den politiska korrekthetens baksida.
joel80 skrev:I Sverige ger elbilar extremt bra resultat både för lokal miljö och för den globala. Runt 85% minskning av CO2 om man ser till hela livscykeln. I ett land med rätt mycket kol blir resultatet sämre, där man t.ex i Polen bara skulle få en förbättring på 20-25% mot för motsvarande som går på fossilt drivmedel.Saker och ting blir inte sanna bara för att de påstås vara det. De måste, i alla fall när det gäller mer generella påståenden av här aktuellt slag, visas vara sanna genom tillämpning av vedertagna regler för god vetenskaplig metod. Den rapport, nedladdningsbar från den sida jag länkar till och beställd av lobbyorganisationen Transport & Environment (T&E), som du här implicit hänvisar till (och även hänvisat till vid en rad tidigare tillfällen) tillgodoser inte det kravet.
Jag har företagit en noggrann vetenskaplig granskning av rapporten, inklusive en granskning av de centrala källor den bygger på. Jag har därvid funnit att den på ett flagrant sätt bryter mot vedertagna vetenskapliga metodregler på åtminstone sex centrala punkter. Några av dess missgrepp har jag tidigare redovisat här och här. Men jag hoppas kunna återkomma med en närmare redovisning av samtliga felsteg i ett senare skede.
Sammanfattningsvis gäller att rapporten, när dess metodologiska försummelser korrigerats, i själva verket visar att en batteribil är klart sämre ifråga om växthusgasutsläpp än en jämförbar dieselbil även när bilarna används i Sverige, även när man bara beaktar de rena driftsutsläppen och även om man antar att genomsnittlig europeisk (och därmed huvudsakligen fossil) diesel används. Väger man även in utsläppen vid biltillverkningen (inklusive batteritillverkningen) blir utfallet för batteribilen än sämre och om man antar att dieseln drivs på förnyelsebart bränsle blir det mångdubbelt sämre. Vad beträffar utsläpp andra än växthusgasutsläpp gäller att rapporten inte tillhandahåller någon egen undersökning av den saken utan hänvisar till en tidigare studie som av en rad skäl inte kan tas till intäkt för slutsatsen att batteribilar är bättre med avseende på hälsorisker.
Jag är vid det här laget relativt väl inläst på forskningen inom det här området och kan konstatera att jag hittills inte hittat ett enda exempel på en välgjord, konsekvensinriktad LCA-analys utan allvarliga metodologiska felsteg som entydigt visar att batteribilar är att föredra framför bilar med förbränningsmotor ur miljösynpunkt ens i det fall då de senare körs på rent fossilt bränsle. Tyvärr får den seriösa forskningen på området inte den uppmärksamhet den förtjänar utan det är rapporter likt den från T&E som dominerar i mediarapporteringen och med all sannolikhet också i första hand når politikers och andra beslutsfattares ögon och öron. Varken media eller beslutsfattare har vanligen den tid, den förmåga och den motivation som krävs för att självständigt företa en kritisk granskning av rapporternas vetenskapliga kvalitet. Således ekas bara resultaten vidare, först via pressmeddelanden till media och beslutsfattare och sedan vidare till allmänheten, inklusive den del därav som besöker detta forum. Här är ett litet axplock av de mediarapporter enbart på svenska som belyser detta faktum.
http://teknikensvarld.se/elbilar-renare ... ln-548834/
https://www.tjanstebilsfakta.se/elbil-r ... ett-kallan
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... mutsig-el/
https://www.aktuellhallbarhet.se/livscy ... eselbilar/
http://www.bilnyckeln.se/elbilar-renare ... livscykeln
http://nyhetssida.se/elbilar-renare-an- ... ivscykeln/
http://www.klimatsmart.se/nyheter/en-el ... gaser.html
På det viset skapas och upprätthålls ett opinionstryck med starka inslag av så kallat grupptänkande, det vill säga det som utgör den politiska korrekthetens baksida.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut