Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Statlig media uppmanar oss att inte dammsuga medan "Miljöpartiet" hävdar att det inte är elbrist.

Oavsett om det är 12 eller 20 Twh som går åt för att ladda alla elbilar på ett år så finns inte strömmen där och när den behövs.

Lite som att säga till någon med 40 graders feber - "alltså i snitt under året så ligger du på 37,6 grader, så du har därför ingen feber".
Det är väldigt enkelt att styra timmarna för laddning av elbil till en tid på dygnet med lågt pris/efterfrågan.
Det är ev svårare att styra sånna aktiviteter man normalt utför under dagen.

Den peak vi sett vid morgontimmar och kring 18-tiden på vardagarna senast veckan beror såklart inte på att vi fått en massa elbilar som ska laddas precis då.
Vi har fortfarande 6 kärnkraftreaktorer som går på max nu när det inte blåser så mycket och är kallt.

Undrar hur det ser ut när vi stängt av dem.
Jag är absolut inte emot elbilar. Tror dock bara det är en fluga tills MP kommit på att det inte är något bra att driva den med kolkraftsel.

Sen kommer nästa grej, vätgasbilar osv osv.

Allt för att pungslå oss konsumenter för att få in skatt och ge oss dåligt samvete pga miljön.

Det jag är emot är att helt plötsligt så har politiken skapat elbrist pga iaf till synes ogenomtänkta beslut. Alt så är det medvetet för att hålla medborgarna på mattan.
vetten skrev:Det är ju bara att titta på Tyskland och övriga länder i Europa där är ju elbilarna lika skitiga som fosildrivna eftersom elen där huvudsakligen är skitig el.
Det är ju fel. Det du säger stämmer inte.

Du går på många års gammal skrämselpropaganda.

Alla undersökningar/studier som kommit ut senaste åren visar på att elbilar är bra mycket renare än fossilbilar, t.o.m om de laddas med "smutsig" el.

https://www.dagensnaringsliv.se/2019062 ... -med-kolel

Även i Polen som är värst i Europa blir det miljövinst med elbil.
Ja du kan ju påstå att jag har fel men jag kan göra detsamma klart att du försvarar ditt elbilsinnehav skulle jag också göra om jag hade ramlat i fällan att köpa en. Men som vanligt Joel så tror du att det är du som har rätt, själv försvarar jag mina bensinbilsköp då ottomotorn har blivit rejält mycket bättre och renare än tidigare. Det finns för övrigt inga sk. miljöbilar alla är lika stora bovar, det bästa vi kan göra är att köra så lite som möjligt för det kan du väl ändå inte säga emot.
Du kan ju testa att läsa artikeln istället
Lövet skrev:Du kan ju testa att läsa artikeln istället
Kan hjälpa till med ett litet urklipp:

"Även om man räknar ihop tillverkningen av en elbil, batteritillverkningen och den totala elförbrukningen kommer en elbil att producera betydligt mindre växthusgaser under sin livstid än en dieseldriven bil. Det här gäller även om elen skulle produceras med kol.
Det här visar en undersökning som presenterats av VUB, Vrije Universiteit Brussel i Belgien. En elbil i till exempel Polen, där elen till stor del produceras med kol som bränsle, kommer att producera en fjärdedel mindre utsläpp än en dieselbil under hela sin livstid."
En bidragande orsak till att siffrorna dessutom blir bättre för varje år trots att batterier blir större är att även batteriproduktionen blivit renare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/halve ... sbatterier
vetten skrev:Ja du kan ju påstå att jag har fel men jag kan göra detsamma klart att du försvarar ditt elbilsinnehav skulle jag också göra om jag hade ramlat i fällan att köpa en. Men som vanligt Joel så tror du att det är du som har rätt, själv försvarar jag mina bensinbilsköp då ottomotorn har blivit rejält mycket bättre och renare än tidigare. Det finns för övrigt inga sk. miljöbilar alla är lika stora bovar, det bästa vi kan göra är att köra så lite som möjligt för det kan du väl ändå inte säga emot.
Kom med fakta istället för tyckande.
  • 1
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 439

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]