Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1131796
Funk skrev:Något förenklat, det enda som inte är tillåtet är dubbdäck på sommaren.
Till och med vad som är vinterväglag och därmed gör att kravet på vinterdäck blir aktivt under vintermånaderna är i alla fall en aning flytande.

/Thomas
På sommaren måste du ha däck som tål bilens toppfart, det behövs inte hos vinterdäck (typ 180 eller nått räcker...)
#1131869
jwiss skrev:
Funk skrev:Något förenklat, det enda som inte är tillåtet är dubbdäck på sommaren.
Till och med vad som är vinterväglag och därmed gör att kravet på vinterdäck blir aktivt under vintermånaderna är i alla fall en aning flytande.

/Thomas
På sommaren måste du ha däck som tål bilens toppfart, det behövs inte hos vinterdäck (typ 180 eller nått räcker...)
Inte om däcken är klassade som vinterdäck och du kör med dem på sommaren..
#1131871
semmelman skrev:
SBergdahl skrev:Det är väl mest du som utmålar dig som barnamördare?

Sommardäck är bättre än vinterdäck på sommaren. Det är inte så mycket att diskutera.

Att byta till vinterdäck för sent är kasst. Inte heller så mycket att diskutera.

Sen kommer de lustiga pseudoresonemangen om att bra vinterdäck är bättre än dåliga och/eller slitna sommardäck (mycket möjligt, men de är också dåliga) och liknande.

Är det inte bättre att du bara säger att du är för lat för att byta och att du tycker att det är bra nog men fattar att det inte är bäst? :wink:
Kanske du och dina vänner ska läsa inläggen så nånting blir rätt?
Nej det var alldeles nyss nån som skulle bli jätteförbannad.
Nu pratar jag europeiska åretruntdäck och de som jag visade i testet är bättre än många däck under många omständigheter dock inte is, men det är bara användarna av åretruntdäck ni anser är farliga för omgivningen för att de inte råkar vara bäst på ren is som det nästan aldrig är i södra Sverige.
Ni attackerar bara åretruntdäck-förespråkarna för att de inte har det bästa valet på när det är is, eller riktigt riktigt varmt, ni vill inte ta in att det finns andra temperaturer och väglag under ett år, och mycket större del, det finns vår och höst. Då åretruntdäck kan vara och oftare är bättre, men ingen skulle attackera era kära vinter å sommardäck för att de inte är de optimalaste alternativen då. Men tvärtom går jättebra.

Jag använder inte åretruntdäck, jag gjorde ett par tre år och har alltså till skillnad från många här erfarenhet av dem och fann dem oftast minst lika bra som vinterdäck respektive sommardäck i det område jag bor när jag kör på fritiden, det var det som allt började med att trådskaparen undrade om det kunde va nåt för honom som körde lite i storstan mest i södra Sverige om jag minns rätt, ja skulle jag säga, de funka ypperligt, de var bättre och säkrare än många andra däck ofta men de gånger de inte var det så anpassar man bara körsättet, är det över tjugofem plus kör man inte över 200km/t även om man kan men det är inte bra, aldrig bra men det går, och är det under tio minus så kör man inte heller rally även om man kanske skulle kunna men nja man får ta det lite lugnare, hålla hastighetsgränser och avstånd och ta det typ fem procent lugnare så kör man lika säkert som nån med specialiserade vinterdäck, så jättestor skillnad är det inte på dem. Enkelt som en plätt, men det är så svårt för alla vinterdäcksfundamentalister här att köpa.

Bra skrivet rid54.
En höstdag med +5 grader och våt väg kan väl ett åretruntdäck ha bättre grepp än ett Y sommardäck avsett för 300 km/h i sommarvärme.
#1131872
SBergdahl skrev:För mig handlar det om att skapa så goda förutsättningar som möjligt. Alla marginaler jag kan skapa ska finnas där om de någon gång behövs. Bra däck och bra bromsar är ganska grundläggande.
Alla har ju sina gränser, alla bäst förutsättningar får man ju med en spillans ny bil med all hjälp som autobroms osv, typ en Porche med 4WD, kolfiberbromsar o grym väghållning, då kan man ju pressa bromsstäckan till strax över 30 meter 100-0 km/h.

Min Supra med låg tyngdpunkt, låg vikt och bra väghållning och feta klistriga däck ligger på samma prestanda ungefär med 6-kolvsok i flygplansaluminium, man tror ögonen ska poppa ur skallen när man trycker till.

Grym skillnad mot när man var fattig student och åkte trumbromsar o urdubbade dubbdäck.
#1131965
VolvoB20 skrev: En höstdag med +5 grader och våt väg kan väl ett åretruntdäck ha bättre grepp än ett Y sommardäck avsett för 300 km/h i sommarvärme.
Japp, och jag skulle inte klanka ner på han med sommardäck för han inte har optimala däck på, men tvärtom går jättebra.
#1131984
VolvoB20 skrev: typ en Porche med 4WD, kolfiberbromsar o grym väghållning, då kan man ju pressa bromsstäckan till strax över 30 meter 100-0 km/h.
Bara så det inte blir någon förvirring.. Att bilen har 4WD kopplar du väl inte ihop med bromssträckan??
#1132072
Lucif3r skrev:
wissel skrev:Så rätt så rätt, senaste undersökningen visar att 40% av våra förare idag sysslar med sina "smartphones" samtidigt som dom kör, det är kanske ännu allvarligare.

Det är ju en skrämmande siffra :shock: Själv svarar jag inte ens i telefonjäkeln när jag kör :roll: :lol:
Ja man ser dom varje dag. En av dom körde ned grannens postlåda :shock:

Svara i telefon gör jag. Trycker bara på rullhjulet på ratten :wink:
#1133076
ja har slutat svara när jag kör, förr brukade jag tom smsa(idiot). Ren idioti! men jag tycker att man kan svara med handsfree eller med vanliga hörlurar det är okej. samma sak som att ha en polare bredvid och prata medans man kör. Det finns väl inte någon som sitter knäpptyst och räknar får
#1133130
trodat skrev:ja har slutat svara när jag kör, förr brukade jag tom smsa(idiot). Ren idioti! men jag tycker att man kan svara med handsfree eller med vanliga hörlurar det är okej. samma sak som att ha en polare bredvid och prata medans man kör. Det finns väl inte någon som sitter knäpptyst och räknar får
Enligt experterna är det livsfarligt att prata med handsfree. Det beror på att den andra personen ser inte timmerbilen du kommer att smasha in i och därför totalkraschar du.

Har du däremot en polare bredvid som du pratar med, kommer polaren att bli knäpptyst eller skrika som en gris så du kan undvika olyckan eftersom polaren också inser faran.

Problemet uppstår också om du har barn i bilen, om pratar med dem, de är för små för att inse faran och att parta med barnen under färd leder också oundvikligen till krasch.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]