Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag "kör" med Race mutterdragare (tryckluft) inköpt hos vår leverantör av industriförnödenheter (Imab i Halmstad) för typ 20 - 25 år sedan. En "komplett" låda med krafthylsor (10 - 23) och kort förlängare för strax under 500 kr . Funkat kanon i alla år och dom första åren var det omkring 10 bilar (2 ggr om året + bromsjobb och annat) numera är föräldrar och svärföräldrar borta och döttrarna klarar sig (för det mesta) själv så det är bara våra egna bilar och släp. Men jag håller med "VolvoB20", slangen är viktigare än man tror. Absolut inte mindre än 1/2" (15mm) slang till mutterdragare, gärna 3/4" om man har bultar som sitter ordentligt. Det är nog viktigare än en dyrare maskin. Race är (har jag för mig) ett "lågprismärke" tillverkat av en av dom större amerikanska tillverkarna, kommer inte ihåg vilken dock.
Kompressorn jag har är en Greiff industrikompressor (tillverkad 1961) som ger c:a 500 l/m så luft finns i överflöd.
Användarvisningsbild
av MartinS
StefanN skrev:https://www.bauhaus.se/mutterdragare-de ... gKnD_D_BwE

Inte orkar man krångla med slang eller sladd när det finns batteri med överlägsen kapacitet.
Fast 950nm i max vridmoment är inte överlägsen kapacitet. Breakaway tourqe är inte det man brukar ange för mutterpickor. Men visst, det är en riktigt kraftfull batteriknackare som duger för det mesta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:
volvofantast skrev:
Funk skrev:

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
På Jula?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-002632/

Thomas
Fast 370nm kommer man inte långt med om det inte är en ny bil man pratar om med helt korrekt dragna hjulbultar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StefanN skrev:https://www.bauhaus.se/mutterdragare-de ... gKnD_D_BwE

Inte orkar man krångla med slang eller sladd när det finns batteri med överlägsen kapacitet.
DeWalt är ju ensamma om att anger max moment till 950 Nm och sedan prata om "Break Away" moment. på det dubbla. Undrar hur det ligger till med andra mutterdragare, om de har samma värden om man skulle mäta upp Break Away på dem också ?
Användarvisningsbild
av ER
MartinS skrev:
StefanN skrev:https://www
.bauhaus.se/mutterdragare-dewalt-dcf899n-xj-18v-naken.html?gclid=EAIaIQobChMIiMfgub2u1wIVFijTCh3fLQ9ZEAQYBSABEgKnD_D_BwE
Fast 950nm i max vridmoment är inte överlägsen kapacitet. Breakaway tourqe är inte det man brukar ange för mutterpickor. Men visst, det är en riktigt kraftfull batteriknackare som duger för det mesta.
5-9 Ah batteri är ju nice att ha och det var ju det som det handlade om, räcker ju åratal även på en cirkelsåg som suger kräm då det finns idag tom kap/gersågar med 300mm+ klinga helt batteridrivna med helt ok driftstid då dom ligger på 120V genom DeWalts FlexiVolt system och dubbla batterier.
Vem drar fullt spett på hjulbultar idag förutom en verkstad utan vett?
Jag drar 140nm på bultarna med momentnyckel och låsbulten drar jag med kanske 50nm då den dras "på känn" så man drar loss den utan att ta i, tom min gamla urusla 20V no-name budgetmaskin från kreti och pleti drar loss den utan problem efter en säsong.
Har inga ambitioner att upprepa misstaget jag gjorde på S60:ns visserligen usla låsbultar som kostade 2 extra låshylsor samt besök för påsvets av bult för att lossa för hårt dragen låsbult.

Med dagens samhällsklimat är låsbult ett måste om man vill behålla saker lite längre än 5 sekunder och försvåra alt. omöjliggöra vidareforsling/omsättas till pengar värt besväret av stulna saker genom att dom måste förstöras för att kunna få av fordonet utan rätt låsnyckel och värdet på det stulna blir noll och inget.
Ingen gegga och klet på gängan heller som med tiden kan torka och ge högre moment än vad man drog fast med pga lägre friktion i gängan så då sitter dom lätt och bra för att kunna bytas men ändå hårt så hjulet sitter på sin plats i ur och skur.
Blir lätt man ersätter kreti opch pletis maskin med denna då man har vissa DeWalt maskiner på 18/60V systemet och Scorpionen får ta tungjobbet då hulbyte är overkill för den maskinen och slippa slangen är mera värt än att ta fram momentnyckeln och dra rätt.

Har man dessutom Dewaltsystemet på 18V alt flexivoltsyetmet är ju detta ett bra alternativ liksom Makita är om man låst in sig på deras 18V liksom Milwaukee, Hitachi mfl. m har sina nakna maskiner för samma ändamål.
av Lövet
Kan intyga att mina bultar, eftersom detta är den första bil jag haft sen ny, var snustorra. Alltså är debatten kopparpasta/fett/annat gegg på hjulbultarna för mig alla fall över numera. De ska vara torra. Punkt.
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:
Fast 370nm kommer man inte långt med om det inte är en ny bil man pratar om med helt korrekt dragna hjulbultar.
Nja, det är väldigt få bilar som dras med mer än 140Nm vad jag vet och det lossar den med lätthet i praktiken även om dom suttit ett tag och inte varit exemplariskt monterade...
Renna vrak som stått I saltvatten kanske inte räcker , men 370Nm drar av förvånansvärt grova bultar.

/Thomas
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka