Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man har tagit fram ett batteri som klarar av att ta emot 32kwh på 6min.

Det är med absolut största säkerhet ett batteri som är betydligt större än så, då man på alla batterier inte kan fortsätta ladda med full hastighet upp till 100%.

Mellan 20-80% brukar det vara effektivast att ladda. Lägre än så förlorar man lite på att volten är lägre och högre än så börjar batteriet bli så fullt att det inte kan ta emot mer.

Kollar vi på Norge igen (blir kanske lite tjatigt, men då dom är det land som kommit längst här blir det ju så) har man tagit fram regler för hur hyresvärdar och andra flerbostadsägare måste agera när folk vill sätta upp laddare i garaget. Även så gott som alla vanliga garage har laddare, samt väldigt många butiker o.s.v.

Det är många ställen man parkerar på även som stadsbo där det går utmärkt att ha laddare med lite lägre effekt. Snabbladdningen behöver inte användas som mackar gör.. Man åker inte iväg för att ladda en elbil. Det är snarare du som är lite fast i diesel/bensin-tänket att folk kommer att behöva lägga tid på att åka till en mack/snabbladdstation till vardags.
joel80 skrev:Man har tagit fram ett batteri som klarar av att ta emot 32kwh på 6min.
Man har tagit fram en battericell som klarar att laddas fullt (eller 80%) på 6 minuter det är det som är innovationen

Om man sedan skruver ihop 1, 10, 100 eller 10.000 av dessa celler i ett större paket är ingen ny innovation. Om du skruvar ihop 32.000 ClasOlsson batterier som klarar 1 Wh var så klarar paketet 32 kwh men det är inte någon innovation.
Sant att man kan öka laddhaastigheten med större batteri.. dock är det inte alltid i rak linje.

Vilket som är det ju 32kwh på 6min man pratar om här... Det är nog däromkring vi kommer hamna. Tror behovet kontra kostnad för snabbare laddning (även för de med stora batterier) inte kommer bli aktuellt.
Dessutom händer det ju inte mycket, I regeringens/naturvårdsverkets plan ska vi ha nollutsläpp 2050 men transport ska ju vara nere på nästan noll redan 2030, det är ju snart. Vi har ju 4,5 miljoner fordon, ska vi ha 4.5 miljoner laddstolpar där de ska kunna stå och långsamladda över natten vid villor och lägenheter får vi nog dra igång igår. Eller är det biodrivmedel som ska rädda läget
Elväg är ju ett annat alternativ för att driva/ladda elfordon:

https://www.nyteknik.se/fordon/ny-elvag ... -122831618

För vem har sagt att vägar måste bestå av asfalt? Asfalt är ju inte fossilfritt och dessutom kan det behövas lite produktutveckling inom området vägar för att lösa andra problem med snö och is.
VolvoB20 skrev:Dessutom händer det ju inte mycket, I regeringens/naturvårdsverkets plan ska vi ha nollutsläpp 2050 men transport ska ju vara nere på nästan noll redan 2030, det är ju snart. Vi har ju 4,5 miljoner fordon, ska vi ha 4.5 miljoner laddstolpar där de ska kunna stå och långsamladda över natten vid villor och lägenheter får vi nog dra igång igår. Eller är det biodrivmedel som ska rädda läget
Det händer väldigt mycket.. Kolla t.ex uppladdning.nu. Stor skillnad på bara nått år, och det där är bara offentliga laddarna.

Det bör räcka med betydligt färre laddare än en per bil. Vet inte exakt hur många man räknar med, men med tanke på att bilar står stilla så pass stor del, och körs relativt korta sträckor, kommer det räcka med betydligt färre. Men klart att det behövs på många ställen.

Jag tror att man räknar med en blandad fordonsflotta 2030.. Där elbilar har en stor del men där man också har andra lösningar med diverse miljöbränslen.

Att vi skulle ha bytt ut hela fordonsflottan till elbilar redan 2030 ser inte ens jag som möjligt. Bild
Även om nybilsförsäljning då skulle kunna vara nära 100% elbilar.
Ja så verkar det vara...

När det gäller laddhastigheten så har man vad jag läst inte kunnat öka linjärt p.g.a värmeutveckling.
Då måste man bygga in mer kylning för att kunna upprätthålla laddhastigheten. Men kanske är de nya batterierna inte lika känsliga för det som nuvarande. Det verkar ju på undersökningen där i allafall som att dom klarar snabb laddning i sträng kyla bra.

Nu är det här ju bara ett forskningsprojekt än så länge, så vi får väl se var det slutar. Finns väldigt många "genombrott" som man rapporterat om senaste åren. :) Brukar ofta vara så att man gjort ett genombrott på en viss del, men kanske inte på alla delar. Det är kanske batteritäthet/vikt som är bra, eller laddhastighet, eller hållbarhet.
Här skriv er dom "The next-generation SCiBTM maintains over 90% of its initial capacity after being put through 5,000 charge/discharge cycles" så stämmer det verkar ju dom fått fram ett rätt bra batteri om dom också kan ladda det så snabbt.
Står inget om vikt.. men "high- energy density" så man får väl tro att det är okej där också.. så det låter onekligen fint.

Porche har valt att köra 800v-system i sin bil för att få upp laddhastigheten/göra det enklare med kabeldragning e.t.c... Men det ger säkert diverse andra problem. 800v kräver bättre isolering och så förstår jag.
Mmm..

Tesla har rätt avancerad vätskekylning i sina batteripack. Plockar man isär ett pack kan man ta ut 80 meter kylkanaler.
Så den klarar av rätt snabb snabbladdning utan att få problem med värmen.

Tidigare version av Leaf får problem i varmt väder om man snabbladdar, kör i motorvägsfart och sen snabbladdar igen. Då blir batteripacker varmt nog för att hastigheten på laddning ska gå ner. Vet inte hur det är på nya med större batteripack. Tror det inte är samma problem där då dom inte ökat laddhastigheten speciellt mycket från tidigare.
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Dessutom händer det ju inte mycket, I regeringens/naturvårdsverkets plan ska vi ha nollutsläpp 2050 men transport ska ju vara nere på nästan noll redan 2030, det är ju snart. Vi har ju 4,5 miljoner fordon, ska vi ha 4.5 miljoner laddstolpar där de ska kunna stå och långsamladda över natten vid villor och lägenheter får vi nog dra igång igår. Eller är det biodrivmedel som ska rädda läget
Det händer väldigt mycket.. Kolla t.ex uppladdning.nu. Stor skillnad på bara nått år, och det där är bara offentliga laddarna.

Det bör räcka med betydligt färre laddare än en per bil. Vet inte exakt hur många man räknar med, men med tanke på att bilar står stilla så pass stor del, och körs relativt korta sträckor, kommer det räcka med betydligt färre. Men klart att det behövs på många ställen.

Jag tror att man räknar med en blandad fordonsflotta 2030.. Där elbilar har en stor del men där man också har andra lösningar med diverse miljöbränslen.

Att vi skulle ha bytt ut hela fordonsflottan till elbilar redan 2030 ser inte ens jag som möjligt. Bild
Även om nybilsförsäljning då skulle kunna vara nära 100% elbilar.
Jag har inte stora förhoppningar.

Satt i taxi på väg till Arlanda, på radion rapporterades att regeringen klubbat planen med nollutsläpp skulle genomföras inom kort. Framme på Arlanda möts man av skyltarna att Arlanda byggsut av Regeringen och luftfartsverket till nästan en fördubbling mot idag från 25 miljoner till 40 miljoner passagerar.

Hur kan man som politiker på morgonen klubba ett beslut tillsamman med naturvårdsverket som innebär att man i princip förbjuder flyget till 2040, och på eftermiddagen har man möte med luftfartsverket och klubbar att man ska fördubbla flyget till 2040?

Men visst, till 2040 har vi kanke bytt ut världens flygflotta till batteriplan med batterier från Nortvolt. :-O)
Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?

Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040. Man har gjort flygplan för ca 100 mils flygtid med batterier idag.

Flera tillverkare har börjat kolla på det och de flesta verkar anse att man till en början i allafall kan ersätta mycket av inrikestrafiken med eldrift: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gerarplan/

EasyJet planerar att gå över till eldrivet:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-satsa ... an-6874817

Boeing är också inne på utveckling av elflyg, men dom ska fega lite med dieselmotor som backup. :)
http://omni.se/boeing-investerar-i-star ... an/a/6aLre
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 97
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen