Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Själva grejen är att en elbil redan idag minskar utsläppen för de flesta. Även i länder med rätt stor andel fossil el. Sen är det också så att i takt med den omställning som också behöver göras (och kommer!) på energimarknaden så blir elbilen som då redan körs ännu renare allt eftersom. Har man en flotta av elbilar har man ju stor möjlighet att snabbt förändra utsläppssiffrorna från transportsektorn genom att minska fossilanvändandet vid elproduktion.
VolvoB20 skrev:Du kanske är gjord av pengar och trycker det är en struntsumma men för andra är 500,000-700,000 också en ansenlig summa. Det är prisläget eftersom det är bars drygt 4000 meter från centrum och det finns ström och VA i området.
Det är en ansenlig summa för mig också så det är inte det jag tänker på. Men som jag påpekade lär de ju inte ha betalat några stora pengar för skogsmark utan detaljplan och utan byggnadslov. Så om de förlorar något är det bara i relation till den lotterivinst de kunnat kamma hem om de haft tur. Mot den bakgrunden tycker jag inte heller att det ligger något särskilt märkligt eller upprörande i att möjligheterna att omvandla den typen av mark till villatomter försvinner utan att markägarna kompenseras för utebliven reavinst.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Själva grejen är att en elbil redan idag minskar utsläppen för de flesta. Även i länder med rätt stor andel fossil el. Sen är det också så att i takt med den omställning som också behöver göras (och kommer!) på energimarknaden så blir elbilen som då redan körs ännu renare allt eftersom. Har man en flotta av elbilar har man ju stor möjlighet att snabbt förändra utsläppssiffrorna från transportsektorn genom att minska fossilanvändandet vid elproduktion.
Ja fast det går ju att minska fossilutsläppen ännu snabbare och ännu enklare helt enkelt genom att köra befintliga bilar med förbränningsmotor på icke-fossilt bränsle så som vi nu till icke oväsentlig del redan gör i Sverige. Lite märkligt att den aspekten inte alls verkar uppmärksammas i den amerikanska debatten.
Jag är inte emot HVO eller etanol t.ex.. Det är viktigt för att man ska kunna behålla nuvarande bilpark dess livstid men ändå nå klimatmålen. Däremot tror jag att det vettigaste sättet (och snart mest ekonomiska.. Därav den snart snabba förändringen) när det gäller nya bilar är just elbilar.

Jag kör endast med etanol i våran T4F.. Men etanolen är ju inte nollutsläpp den heller.. HVO har jag inte vågat tanka i hybriden... Är det godkänt att göra det och ha garantierna kvar? Var kan man se om det är ok?
Även om man blickar lite framåt kan förbränningsmotorer drivna med fossilfritt bränsle ha en framtid. Visserligen har batteribilen högre verkningsgrad när elen väl är producerad. Men först skall ju elen tillverkas och el är ju inte det ända som låter sig produceras fossilfritt. Vi har ju en del skog här i landet och jag misstänker att få vill ha den nedhuggen och ersatt av solcellsparker. Så om vi nu från början har kemiskt bunden fossilfri energi i form av ved, vad gör vi med den? Det går förstås att göra el av den men hur går det då med verkningsgraden från "well to wheel"? Ett alternativ är att tillverka HVO att användas i bilar som har fördelen framför de batteridrivna att de har obegränsad räckvidd.

Lite på samma sätt kan det förhålla sig när det gäller bilar drivna med bränsleceller. Även om man i nuläget förlorar en hel del energi när man gör väte av el kan solcellsdriven produktion av vätet placeras mitt ute i öknen utan några kraftledningar och vara helt oberoende av om elnätet i övrigt har behov av strömmen just när den som bäst kan produceras.

Vad beträffar användningen av HVO misstänker jag att du i själva verket till väsentlig del redan kör din hybrid på det. De stora aktörerna (OKQ8, Preem, Circle K) blandar sedan flera år tillbaka in en väsentlig del HVO i den diesel de säljer och vad jag kan se ökar inblandningen. Preem har 50 procent fossilfritt i sin diesel som mest. Det är fortfarande helt vanlig diesel (EN 590) det handlar om vilket i sin tur innebär att Volvo Cars redan godkänt att du använder bränslet i din bil.

Att enbart köra på HVO (HVO100) är en lite annan sak. Det bränslet uppfyller i dagsläget inte kraven för att få kallas diesel enligt EU (EN 590) även om avvikelsen är marginell. Det enda som skiljer är att densiteten är aningen lägre än den föreskrivna (0,78 istället för minst 0,80 om jag minns rätt). Det är så lite att det räcker att gå till den amerikanska dieseldefinitionen (ASTM D 975) istället för den europeiska för att även HVO100 skall klassas som helt vanlig diesel.

I Europa finns sedan förra året en ny standard för just HVO100 (EN 15940) och flertalet av de stora lastbilstillverkarna (Volvo, Scania, Mercedes, MAN, DAF) har redan certifierat sina dieslar för körning på det bränslet. På personbilssidan är det än så länge bara PSA som gjort detsamma. Men med all sannolikhet funkar bränslet alldeles utmärkt i personbilsdieslar från andra märken också. Jämfört med fossil diesel är bränslet ovanligt rent från föroreningar och har ovanligt bra cetantal. Det ger också enligt uppgift lite lägre utsläpp av emissioner vid sidan av CO2, såsom NOX. Men av personbilstillverkarna är det som sagt bara PSA som officiellt "välsignat" körning på HVO100 än så länge. Förhoppningsvis kommer även andra att följa efter inom kort.
Trenden för privarleasing ger väl en fingervisning om hur framtidens bilägande ser ut, inte så värst många kommer att slanta 500k för en bil utan hyr den i tre år och byter till en ny.

Tjänstebilar är ett sätt att få ut elbilar på marknaden som kan bli prisvärda som begagnade.

Jag kör HVO100 idag och har inga problem att föreställa mig en framtid med elbil för den goda sakens skull, robotklipparen är ohotad den bästa investeringen vi gjort till hushållet. :)

Kanske skottar jag upp en solcell på taket, box of energy i garaget och laddningen kanske blir en nollsummespel?!

Ingen mer korv på Cirkel-K om 10 år då. Framtiden ser förövrigt ljus ut. :D

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Jallemet skrev:Trenden för privarleasing ger väl en fingervisning om hur framtidens bilägande ser ut, inte så värst många kommer att slanta 500k för en bil utan hyr den i tre år och byter till en ny.
Visst, men i slutändan blir det ju rejält dyrare när jag räknat på det, finansbolagen vill ju ha sin vinst också, dessutom är man är låst i 36 månader och byter man jobb och måste pendla längre så kostar över-milen skjortan, blir man arbetslös kan man inte sälja bilen utan måste snällt betala sina 36 månader även om bilen inte behövs. Har sett många sådana fall där man tex skaffat barn eller skilt sig så bilen man sitter fast med inte alls passar för behoven. plötsligt behövs en större bil, eller två små istället.

De flesta tänker inte alls, utan tycker det bara är skitpraktiskt att skriva under ett papper och dra iväg i en ny bil utan att fundera på vad det kommer kosta per månad.
Nu menade nog inte Jallemet att alla kommer privatleasa.. Utan snarare att folk verkar villiga att betala på det viset och inte köpa för att äga. Man kan se hur ägandeformer på bil skiftar.. Det har pågått några år, speciellt i storstäderna, men det kommer nog ta fart rejält när vi får självkörande bilar.
VolvoB20 skrev:
Jallemet skrev:Trenden för privarleasing ger väl en fingervisning om hur framtidens bilägande ser ut, inte så värst många kommer att slanta 500k för en bil utan hyr den i tre år och byter till en ny.
Visst, men i slutändan blir det ju rejält dyrare när jag räknat på det, finansbolagen vill ju ha sin vinst också, dessutom är man är låst i 36 månader och byter man jobb och måste pendla längre så kostar över-milen skjortan, blir man arbetslös kan man inte sälja bilen utan måste snällt betala sina 36 månader även om bilen inte behövs. Har sett många sådana fall där man tex skaffat barn eller skilt sig så bilen man sitter fast med inte alls passar för behoven. plötsligt behövs en större bil, eller två små istället.

De flesta tänker inte alls, utan tycker det bara är skitpraktiskt att skriva under ett papper och dra iväg i en ny bil utan att fundera på vad det kommer kosta per månad.
Så illa är det inte. Privatleasing är i vissa fall _billigare_ än att köpa bilen pga kampanjer. Det är fysiskt omöjligt att köpa exempelvis en VW Polo, försäkra den, köpa vinterdäck och service i 3 år för 1995kr i månaden. Det är ett sätt att pumpa ut bilar på marknaden från generalagenterna istället för att sänka priserna (vilket man inte vill eftersom det påverkar marknadspositionen och andrahandsvärdena).

Övermil kostar snarare lite än mycket. 8kr per mil eller vad det brukar vara ligger nog under vad det egentligen kostar.

Att bryta avtalet i förtid håller jag dock med dig att det kan orsaka en massa problem. Andrahandsmarknaden är (av förklarliga skäl) mycket svår på leasingkontrakt. Varför skulle någon ta över en begagnad bil, ta risken för återlämningen, och betala lika mycket som en ny kostar?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 61

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]