Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att dödsolyckor har minskat rätt drastiskt under åren råder det ju ingen tvivel om. Dels blev ju airbag helt standard någonstans på 90-talet, sen har det blivit utökat med sidoairbags, gardiner, bältessträckare, samt överlag bättre skyddade bilar. Allt det minskar ju risken för att mista livet.

Det som vore mer intressant att se skulle vara en tabell på antal olyckor av lite större grad(sjukhusresor, men inget livshotande, t ex).
Det tror jag skulle ge en bättre och mer "rättvis" uppfattning om hur trafiksäkerheten utvecklats under åren. Nog tror jag det blivit bättre på den fronten också, men samtidigt tror jag inte det är lika drastisk skillnad som med omkomna.

... Men oavsett vad så är det vinterdäck som gäller på vinterväglag/frost/halka och inget annat, oavsett hur "bra det gick på 1800-talet med sommardäck"... :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är 4 st nya sommardäck monterade. Det blev dessa,
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-289331
väldigt mjuka och fina. Väldigt lätta att montera och balansera, perfekt runda och nästan inga vikter behövdes. Använder original aluminiumfälgar (745 GLT 16V 5-ekrade) och det känns riktigt bra. Nu väntar jag "bara" att den "riktiga" våren som ska komma så jag kan montera dom på bilen också (vi har "metrologisk vår" här). Det var -8° och kom ett tunt snölager i natt (igen....).
Användarvisningsbild
av grillchips
Fingers crossed för det iallafall. Var ute och körde en längre sväng nyss och fy vad det kliade i fingrarna, nu vill jag verkligen ha på sommardäcken.
av Lövet
Forrtfarande minusgrader på nätterna. Behöver man bilen tidigt på morgonen är det nog bra att vänta lite till. Åker man bara dagtid funkar det säkert.
Användarvisningsbild
av grillchips
Föräldraledig, dumt att chansa förstås men idag fick bilen rulla för första gången på en vecka. :lol:
Användarvisningsbild
av Perra83
Kände oxå sug igår och idag. Men dubbfria Nokian för södra Europa rullar väldigt fint även i dubbel landsvägsfart.
Vill inte heller få en massa stenskott på sommarfälgarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är inte vinterdäckslagen lite underlig med 1 december - 31 mars.

15 november till 15 mars hade kännts mera naturligt tycker jag.

Mängder med MC ute och fräste idag, blev sugen själv att ta fram bågen.....
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 23
DennisCA's Volvo 850 -97

Hade inte 145 och 245 spolartank bak..? Verkar fin[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge