Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Funk skrev:Min väns pappa som är erkänt bra rallyförare sade ofta att fyrhjulsdrift gör det lättare att accelerera sig in i en situation man inte kan bromsa sig ur.. :)
Det låter väl inte helt otänkbart...

/Thomas

Jao, visst är det så, men då ska man kunna den tekniken också. Det är ju inte bara och gasa oavsett hur många drivande hjul man har. Sen är ju dom flesta inlärda att bromsa om något händer, det sker mer eller mindre av ren reflex.
av Schmoyoho
Lövet skrev:Bara så att ni vet. Det finns _inga_ undersökningar gjorda av trovärdig källa som visar på mindre olycksrisk för bilar med AWD. Det är annat som avgör.
Det var jag som gjorde det påståendet, att bilar med AWD är inblandade i färre olyckor men i högre fart när det väl smäller. Hälften av påståendet stämmer, att farten är högre när det väl går åt skogen. Frekvensen för olyckorna för 2WD/AWD är dock samma. Folksam som står bakom undersökningen.
Studien visar på att olycksrisken är precis lika stor för förare med fyrhjulsdrivna bilar som för förare med tvåhjulsdrivna förare – oavsett väglag och om bilen är utrustad med ESP-antisladdsystem eller inte.
Dessutom visar studien att fyrhjulsdrivna bilar oftare är inblandade i krockar i högre hastigheter än motsvarande bilar med drivning på bara två hjul.
http://teknikensvarld.se/fyrhjulsdrivna ... er-178110/
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev: Det behöver inte vara fel med en lampa som blinkar till, men många FWD förespråkare verkar tycka att de inte behöver AWD för att de har anitsladd, det är det som gör mig lite orolig. Nog hade det varit ganska trevligt och framförallt trafiksäkert med AWD den där dagen/natten på E10?
Om det var mig du syftade på så har jag inte påstått det, utan bara (rätt sakligt) konstaterat att i många lägen är det inte AWDn som hjälper en med stabilitet eller att häva en sladd, utan det betydligt snabbare antisladdsystemet. Oavsett om man alltså kör en FWD eller AWD.

Vid framkomlighetsproblem p.g.a väglag är det ingen som sagt att AWD inte underlättar. Där verkar vi vara överens i allafall här i tråden. :)
Men i de flesta fall kan man klara det fint med FWD också, man får helt enkelt anpassa körstilen efter vad man kör..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Min väns pappa som är erkänt bra rallyförare sade ofta att fyrhjulsdrift gör det lättare att accelerera sig in i en situation man inte kan bromsa sig ur.. :)

/Thomas
Det finns ju en hel räcka med saker som gör att hastigheten dras upp och det går åt pipan.

-AWD
-Stark motor
-Tyst bil
-Hög komfort
-bra väghållning
-......

Allt detta borde genast förbjudas....
XC90_Executive skrev:Jag får känslan att många oerfarna förare med awd blir farliga. Eftersom det går som på räls oftast, så ökar hastigheten. Sen händer det något och man behöver nita, eller något annat. Då är det ingen fördel med awd.
Om man har en risig bil med kass väghållning går absolut inget som på räls, man drar automatisk ned på farten för man känner konstant hur svårt det är att hålla sig kvar på vägen...
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Antalet människor som har sinnesnärvaro (och plats) att gasa sig ur en sladd på allmän väg är typ 1 i hela Sverige. Den personen kommer dessutom inte ens sätta sig i den situationen.

Ni andra som "minsann kan köra bil" kommer sitta stenhårt i diket.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:
MartinS skrev: Det behöver inte vara fel med en lampa som blinkar till, men många FWD förespråkare verkar tycka att de inte behöver AWD för att de har anitsladd, det är det som gör mig lite orolig. Nog hade det varit ganska trevligt och framförallt trafiksäkert med AWD den där dagen/natten på E10?
Om det var mig du syftade på så har jag inte påstått det, utan bara (rätt sakligt) konstaterat att i många lägen är det inte AWDn som hjälper en med stabilitet eller att häva en sladd, utan det betydligt snabbare antisladdsystemet. Oavsett om man alltså kör en FWD eller AWD.
Jag menade ingen särskild Joel. Att häva sladdar gör ESP'n fantastiskt bra, däremot kan AWD'n göra så att dessa sladdar ej ens uppkommer i många situationer.

De få gånger ESP'n har blinkat till i min XC60 när det inte varit avsiktligt så har jag blivit bra skitnödig...
Användarvisningsbild
av Derank
VolvoB20 skrev:

/Thomas
Det finns ju en hel räcka med saker som gör att hastigheten dras upp och det går åt pipan.

-AWD
-Stark motor
-Tyst bil
-Hög komfort
-bra väghållning
-......

Allt detta borde genast förbjudas....
XC90_Executive skrev:Jag får känslan att många oerfarna förare med awd blir farliga. Eftersom det går som på räls oftast, så ökar hastigheten. Sen händer det något och man behöver nita, eller något annat. Då är det ingen fördel med awd.
Om man har en risig bil med kass väghållning går absolut inget som på räls, man drar automatisk ned på farten för man känner konstant hur svårt det är att hålla sig kvar på vägen...

Kan inet påstå att jag körde lugnare med förra V70in el, 850in, el 740in el 240in osv jag körde snarare ännu fortare för 20år sedan och konstant på tvären.
av rid54
Jag tror att AWD kan vara till hjälp vid passage av moddsträngar. Modd orsakar ju planing (däcken når inte vägen) och om drivande hjul dessutom spinner så glider de ju iväg lite hursomhelst. Om alla hjul driver är risken för hjulspinn lägre och det ger bättre (om än inte bra) sidostabilitet genom modd(strängar).

Det enda "AWD-system" som kan sägas ha försumbar effekt på bränsleförbrukningen är den äldre modellen som är urkopplingsbar, OM den kompletteras med frihjulsnav. När AWD är urkopplad står den oanvända kardanen, diffen och drivaxlarna stilla. På moderna bilar snurrar allt hela tiden, även om inte drivningen är inkopplad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tycker det låter lite som att många blandar ihopp "behöver" med "underlättar" :roll:
Jag tvivlar på att det är speciellt många % som verkligen BEHÖVER AWD, oavsett vart i landet denne bor. Däremot så kan AWD UNDERLÄTTA vid vissa specifika tillfällen.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 29
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18