Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Efterfrågan på motorblock till lastbilar kommer vara hög ett tag till. Finns inga elektriska alternativ som fungerar för tunga last på långdistans. Bussar går inte lika långt med tung last.

Jakten på utsläpp har känns mer som en sak som Bryssel trycker på för att förbättra luften i storstäder. Inte co2 utsläpp.
Som jag fattar det hade vi haft lägre bränsleförbrukning (co2) på bilarna om vi inte koncentrat utvecklingen på att ha så låga utsläpp av partiklar och kväveoxider som möjligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 07 aug 2019, 00:28 Jag får helt andra vibbar av utvecklingen. Vi är precis i starten av en S-kurva. Det kommer gå fort. 2025 tjatar jag om.. då är fler bilar eldrivna än med förbränningsmotor. Bussar har redan passerat 50% förra året. (globalt). Båtar är väl den del där det går trögast.. även om det börjat säljas lite och man bygger om lite större fartyg till eldrift eller hybriddrift.
Den som säger 2040 gör nog det av antingen okunskap eller för att försöka skydda sina investeringar så länge som möjligt. :)

Men investeringen i ett gjuteri behöver ju inte vara bortkastat.. lär väl finnas andra användningsområden när efterfrågan på motorblock sjunker?
Det är en sak att sitta på ett forum och få vibbar..... Eller en politiker som kan häva ur sig vilka populistiska saker som helst utan att drabbas själv ekonomiskt.

Det är något helt annat att satsa 1.6 miljarder än sina egna pengar. Då försöker man göra hemläxan ordentlig innan man drar igång.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Var och en blir salig i sin tro, jag tror på vätgas men idag är det väl typ 5 ställen att tanka på nationellt och det räcker inte långt.

Tankas som en fossilbil, tjoff - klart. Inga 20 minuters "passa på och ät nu allihopa" - raster, bättre räckvidd men fortfarande tyst transport.

Jag lallar vidare med HVO100 så länge jag åker diesel.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Menar du att du tror att 50% av alla bilar i bruk är eldrivna 2025 eller menar du försäljning. Om du menar försäljning kommer det ju gå åt ett och annat motorblock även 2025.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Att köra en dieselbil på HVO eller en gasbil på biogas är mer miljövänligt än en elbil som körs på nordisk elmix.
Det slår Gröna Bilister fast i en ny rapport om drivmedels hållbarhet.

https://www.bytbil.com/nyheter/grona-bi ... lbil-19738
Användarvisningsbild
av joel80
De förutsatte då att HVOn producerats på ett sätt med låg påverkan på både miljö och co2-utsläpp.
De dieselfordon som lever kvar kommer kunna köra på HVO, så med HVO och elbilar kan man snabbare fasa ut vanlig diesel och bensin. Inget av det bör förbises, men i båda fallen måste man jobba för att så mycket som möjligt av det ska produceras med så låg co2 som möjligt.

Lokal miljö blir dock inte mycket bättre med HVO utan det är "bara" globalt. Ur avgasröret är avgaserna från HVO väldigt lik de från vanlig diesel.
Att producera tillräckligt med HVO för att byta hela världens dieselbilar är dock inte möjligt.. så HVO är endast en del av lösningen.

Lättare då att producera den el som behövs för elbilar storskaligt. Kräver mindre landyta och inte lika omfattande infrastruktur där man måste transportera omkring bränslet.
Användarvisningsbild
av joel80
Fjonsson skrev:Menar du att du tror att 50% av alla bilar i bruk är eldrivna 2025 eller menar du försäljning. Om du menar försäljning kommer det ju gå åt ett och annat motorblock även 2025.
Menar försäljning... så även då kommer det produceras ett och annat motorblock ja, även om marknaden redan då vänt rätt ordentligt nedåt.
Men att tro att det fortfarande är en stor marknad fram till 2040 skulle jag aldrig våga satsa pengar på.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
joel80 skrev: tor 08 aug 2019, 17:21
Fjonsson skrev:Menar du att du tror att 50% av alla bilar i bruk är eldrivna 2025 eller menar du försäljning. Om du menar försäljning kommer det ju gå åt ett och annat motorblock även 2025.
Menar försäljning... så även då kommer det produceras ett och annat motorblock ja, även om marknaden redan då vänt rätt ordentligt nedåt.
Men att tro att det fortfarande är en stor marknad fram till 2040 skulle jag aldrig våga satsa pengar på.
50% av alla sålda bilar blir ju ganska många. Den tillverkare som ska klara sig då måste ha bägge alternativen. Annars missar man 50% av marknaden.
2025 är väl ungefär när jag ska byta bil nästa gång.
Senast redigerad av 1 Fjonsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
joel80 skrev:De förutsatte då att HVOn producerats på ett sätt med låg påverkan på både miljö och co2-utsläpp.
De dieselfordon som lever kvar kommer kunna köra på HVO, så med HVO och elbilar kan man snabbare fasa ut vanlig diesel och bensin. Inget av det bör förbises, men i båda fallen måste man jobba för att så mycket som möjligt av det ska produceras med så låg co2 som möjligt.

Lokal miljö blir dock inte mycket bättre med HVO utan det är "bara" globalt. Ur avgasröret är avgaserna från HVO väldigt lik de från vanlig diesel.
Att producera tillräckligt med HVO för att byta hela världens dieselbilar är dock inte möjligt.. så HVO är endast en del av lösningen.

Lättare då att producera den el som behövs för elbilar storskaligt. Kräver mindre landyta och inte lika omfattande infrastruktur där man måste transportera omkring bränslet.
Mindre landyta och inte lika omfattande infrastruktur? Hur många km2 med vind och solkraft behövs för att ersätta kärnkraften tror du? Räkna där efter till all yta för att bygga om region- och stamnätet. Här pratar vi gigantiska infrastrukturprojekt.
Användarvisningsbild
av joel80
Du behöver inte bygga om något stamnät. På vissa platser måste du förstärka lokala nät, men det är rätt långt fram. Med smart laddning behövs det inte alls på väldigt många platser. (Däremot kommer man behöva förstärka det för andra verksamheter som inte går att tidsstyra lika bra som elbilsladdning.)
https://www.nyteknik.se/energi/studie-e ... ar-6964937
Upp till ca 42% av hushållen i snitt kan ha elbil innan man måste göra något.. Efter det måste man antingen byta ut transformator eller ladda smart.
Har vi 50% nya elbilar 2025 betyder inte 50% i hushållen.. Det bör ta 7-10 år till innan vi har upp mot 50% elbilar... Under förutsättning att vi runt 2030 nästan bara har elbilar i nybilsförsäljingen.
Smartladdning måste alltså får till inom kanske 15 år för att inte elbilar ska ställa till det. Men redan idag finns det många laddare med smartladdning.. som styr laddningen till tider då elen är billigast. Jag använder en sån och får laddningen för halva priset om jag använder mig av "smartladdningsfunktionen".

Hur många som behövs för att ersätta kärnkraften har jag inte räknat på.. Men ett nytt vindkraftverk kan nu producera ca 15 000 MWh per år. (På land.. till havs ännu mer.)
Det ger ca 6000-7000 elbilars årsförbrukning.

Hur mycket land behöver man för att ge 6000-7000 bilar HVO för ett år när det inte längre räcker med restprodukter?
Jämför den ytan med ett vindkraftverk.

Även solkraft blir effektivare per yta.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]