Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Tack!
En Jaguar I-Pace... Undrar om det påverkar. Alltså Jaguar är ju inte kända för att vara så billiga på reparationer.
Det är en galen kostnad, men kanske inte gäller alla elbilar för liknande skada. :)
tesla är lika illa. Batteriet utgör bottenplattan. Framöver kommer säkert nya reparationsmetoder framkomma men just nu är det byte av komplett enhet som gäller vid olycka. Sen håller batterilådan för en del smällar absolut.
Ja Teslas priser på reparationer över lag är också rejält höga.
I början var det också väldigt långa väntetider på reservdelar, men det tror jag blivit lite bättre.
Flinta skrev: tor 04 feb 2021, 18:57 Vad är det för fel på lite spackel i hålet och köra vidare?
Eller svetsa. Men risken finns att exempelvis kylningen av batteriet gått sönder i olyckan. Det är nog inte bara kosmetiskt.
Till elbilarna försvar kan man ju säga att detta är en generell trend att det blir så dyrt att laga att det blir skroten direkt för skitsaker på alla biltyper.

Min första bil fick jag byta strålkastare på fram. Det vara standare H4 7-tum, som kostade 79,90 på Biltema,

Nu har jag sett priser på aktibva LED matrx strålkastare på upp mot 30.000 kr per styck.

Och så mycket har inte min lön ökat under samma tid, för då skulle min månadslön ligga på 6 miljoner kronor med samma ökningstakt. :-) :-D :-o .
GLIZ skrev: tor 04 feb 2021, 19:42
Lövet skrev:
joel80 skrev:norska tidningen Motor
https://www.vibilagare.se/nyheter/mysti ... t-reparera
"Stenskott"
Bild
Skulle vilja påstå att det är en klen plåt. Mycket sällsynt på riktig plåt. Det är väl aluminium så det har nog inte varit nått stort som studsat upp.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är då inget stenskott iaf. Och särskilt vanligt fel verkar det inte heller vara. Men såklart kul att hetsa upp sig om man inte gillar elbilar... ;)
Verdi skrev:Det är då inget stenskott iaf. Och särskilt vanligt fel verkar det inte heller vara. Men såklart kul att hetsa upp sig om man inte gillar elbilar... ;)
Fast det sätter ändå fingret på ett faktum - vissa krockskador som hade kostat ett par tusenlappar på en "vanlig" bil kan nu kostar hundratusentals kronor att laga. Så vanlig är nog inte denna skada men det grenslas stolpar till höger och vänster dagligen och då riskerar detta att hända.

Försäkringsbolagen har redan börjat prisa in de ökade skadekostnaderna. Det gör de ju inte för att det är kul utan för att det behövs.
Precis, oavsett hur skadan uppkom så kvarstår det faktum att samma skada på en vanlig bil skulle kosta knappa hundradelen av vad den gjorde på elbilen i fråga.
Skador på bilar uppkommer alltid, förr eller senare. Så hur mycket en lagning kostar är någon som väger rätt tungt, speciellt om/när vi kommer till den punkt att elbilar massäljs på begagnatmarknaden. Helt krasst så den som inte har råd med en NY elbil, har heller inte råd att laga en begagnad elbil - till skillnad mot, ja, en vanlig bil helt enkelt.
  • 1
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 440

Helt rätt, jag tror det finns en stor spä[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]

Letar oljetryckmätare