Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Ja, det är väl kanske mitt sätt att tänka som gör att jag inet bryr mig det minsta, om jag får 150k el 50k för bilen om 5år gör mig detsamma, självklart är det bättre ju mer jag får men jag ser som sagt pengarna som borta då jag köper en bil och köper inte en bil efter vad andrahandsköparen vill ha, jag köper den bilen jag vill ha med den motorn jag vill och med den utrustningen jag vill ha.

Vissa här kalkylerar ju med utrustning/motoralternativ som är lättsåld osv innan de ens fått den nya bilen, värdelöst i mina ögon, köp det DU vill ha och inte vad andrhandsköparen vill ha. Man lever bara en gång och bilar får kosta, så tänker jag.
av Lövet
Jo vi att du är "ball" som inte bryr dig om pengar. Det får vi höra i varenda tråd. Det finns däremot ganska många andra som tänker på andra sätt runt sitt bilägande och för dem är ekonomin en mycket stor del av bilägandet.
Användarvisningsbild
av joel80
Klart de flesta räknar med andrahandsvärde när de köper bil! Speciellt om man byter skapligt ofta. Annars har man ju noll koll på sin ekonomi... Värdeminskningen är ju ytterst viktigt i kalkylen för att kunna jämföra och veta vad man har råd med.

Alla som tar billån eller leasing (både privat och företags) är ju också ytterst beroende av andrahandsvärdet.

Köper du dina bilar kontant behöver du ju inte ha lika bra koll, men hade du haft det kanske du kunde haft en nyare/bättre bil för samma kostnad under ägandetiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Klart de flesta räknar med andrahandsvärde när de köper bil! Speciellt om man byter skapligt ofta. Annars har man ju noll koll på sin ekonomi... Värdeminskningen är ju ytterst viktigt i kalkylen för att kunna jämföra och veta vad man har råd med.

Alla som tar billån eller leasing (både privat och företags) är ju också ytterst beroende av andrahandsvärdet.

Köper du dina bilar kontant behöver du ju inte ha lika bra koll, men hade du haft det kanske du kunde haft en nyare/bättre bil för samma kostnad under ägandetiden.
av andersuw
Sharkbait skrev:Så när du får info om att man vill börja förbjuda diesel i Stockholm om 2 år så har du inga problem att köpa en ny diesel imorgon?
Med all sannolikhet kommer man inte att förbjuda nya dieslar någonstans där det är av intresse att köra bil. De dieslar som nu godkänns för försäljning måste klara EUs nya RDE-test (Real Driving Emissions, utsläpp vid verklig körning) vilket innebär att gårdagens larmrapporter om avgasrening som inte håller måttet vad kväveoxidutsläppen beträffar är ett minne blott. Kanske Daniel Helldén och Köpenhamns borgmästare kommer att fortsätta att drömma om totalt dieselförbud. Men det spelar ju mindre roll eftersom de lär bli rätt ensamma om de drömmarna.
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev:Ja, det är väl kanske mitt sätt att tänka som gör att jag inet bryr mig det minsta, om jag får 150k el 50k för bilen om 5år gör mig detsamma, självklart är det bättre ju mer jag får men jag ser som sagt pengarna som borta då jag köper en bil och köper inte en bil efter vad andrahandsköparen vill ha, jag köper den bilen jag vill ha med den motorn jag vill och med den utrustningen jag vill ha.

Vissa här kalkylerar ju med utrustning/motoralternativ som är lättsåld osv innan de ens fått den nya bilen, värdelöst i mina ögon, köp det DU vill ha och inte vad andrhandsköparen vill ha. Man lever bara en gång och bilar får kosta, så tänker jag.
Håller med dig till fullo. Köper det jag vill ha och har råd med. Sedan så får man väl alltid för lite för sin egen vid byte,tycker jag. Men det får man leva med.
av Sharkbait
Lövet skrev:Jo vi att du är "ball" som inte bryr dig om pengar. Det får vi höra i varenda tråd. Det finns däremot ganska många andra som tänker på andra sätt runt sitt bilägande och för dem är ekonomin en mycket stor del av bilägandet.
Aha, det är därför.

joel80 skrev:Klart de flesta räknar med andrahandsvärde när de köper bil! Speciellt om man byter skapligt ofta. Annars har man ju noll koll på sin ekonomi... Värdeminskningen är ju ytterst viktigt i kalkylen för att kunna jämföra och veta vad man har råd med.

Exakt. Majoriteten har eller behöver ha koll på sin ekonomi. Är nog väldigt få som går in med en kasse med pengar och köper en bil för att sedan strunta i andrahandsvärdet på bilen. Tror nog att dessa få människor vill få ut så mycket med pengar för sin beg bil vid försäljning. Inte så många Svenssons som kan kalkylera med en extra förlust över en natt på tex 50-100k i lägre andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
av snepo
Man kan väl ha koll på sin ekonomi,fast man struntar i andrahandsvärdet. Hur vet man vad värdet på en bil är om tre år eller 5 år? Hinner ju hända mycket på 5 år. Men kanske det har mer påverkan på dom som lånar till bil.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 164
Bästa mobilhållare till V60 -24?

Som JHg skrev, Brodit is the shit.

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]

Fel centerhögtalare?