- tor 05 jun 2014, 13:05
Så - då fungerar det.
Man måste som folk tidigare nämnt se till att ha rätt .Net och sen även rätt version av DICE-drivrutinerna samt lite annat pill.
Här är mitt recept:
Det är en liten bärbar ideapad som jag uppgraderat till 2gb ram och hade bara 27gb ledigt på C: vid installation. Det gick fint efter att jag ändrade i compinfo.ini.
Jag kör XP Home och har fejkat Pro genom att ändra i regedit.
Jag fick gå ner till .Net 3.5 samt ominstallera DICE ett par gånger till jag hittade en version som fastnade i installationen och krävde
silab drivrutinen CP210x USB to Uart... Den drivrutinen tog jag och laddade ner och lade lokalt så jag kunde lägga in den vid förfrågan. När jag använde den drivrutinen innan jag installerat DICE så fungerade inte kommunikationen alls. Alltså, för att få det att fungera måste först DICE installationen startas och sen i den så väljer man silab drivrutinen. Vet inte varför..
Sen var det noga med vilken version av VIDA jag valde. Testade först 2012B och den fungerade inte, 2011D fungerade i stort men då saknades rullmenyn för att välja DICE-enhet. Det var helt tomt där. Slutade med att jag som sagt installerade 2013A, som kraschade i installationen 3ggr men till slut tog sig igenom allt och då fick jag kontakt med DICE även i VIDA.
Jag har nu testat att läsa ut koder, nolla adaption, läsa ut signaler och strömstyrka på solenoider etc. Enheten verkar fungera som den ska.
Aliexpress - $89, fri frakt och 4 dagar från beställning till det att jag hade den i handen tycker jag är bra. Hade installationen gått smärtfritt hade det ju besparat mig magsår och huvudkliande men nu när det är gjort är jag nöjd mitt köp. Säljaren var snabb på att svara och erbjöd sig dessutom att skriva ner värdet på paketet, vilket jag avböjde då det ändå var en så låg summa, så det var en positiv erfarenhet.
Ingen tull eller moms tillkom i mitt fall trots det stod $89 på paketet. Det verkar vara lite slump över det där då jag fått tull och moms på mc-delar från kina tidigare.