Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja, jag satsade på en grov slang med bra flöde så bultarna flyger ut direkt. Jag hinner skifta 3 däck, först när jag är på däck nr 4 behöver kompressorn starta så någon stor kompressor behövs verkligen inte.

Om man nu inte ska stå och hamra oavbrutet 10 min på en fet locktite-limmad bult i en remskiva, då går det ju så klart åt massor med luft
Användarvisningsbild
av Funk
Jag gick och köpte mig en Ryobi mutterdragare eftersom jag redan hade flera grejor I deras gröna serie, och den är helt suverän till däckbyten med mera... stark och lätt även med de större batterierna.
Jula kampanjar den just nu så den är en solid rekomendation från min sida..

/Thomas
av volvofantast
Funk skrev:Jag gick och köpte mig en Ryobi mutterdragare eftersom jag redan hade flera grejor I deras gröna serie, och den är helt suverän till däckbyten med mera... stark och lätt även med de större batterierna.

/Thomas
Ja har man flera ryobi maskinerna med batterier och laddare så är detta perfekt
av Lövet
Scorpiodragaren bara ligger i lådan numera. Använder istället
Bild
för att lösa första biten. Brukar ta några sekunder per hjul. Sedan använder jag
Bild
för att lossa resten. Vid återmontering går det att köra den max eftersom den inte drar hårdare än 158nm och det åstadkoms bara om man drar i 10 sekunder till efter att bulten dragits max. Om man kör och sedan släpper efter 1-2 sekunder verkar det bli ungefär 100nm baserat på att jag drar det sista med
Bild

Eftersom jag bara byter på en bil i taget orkar jag helt ärligt inte hålla på med kompressor och tung mutterknack som bullrar så öronen blöder i garaget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vill man slippa tryckluft finns ju elektriska med bra vrid i nu, tex denna.

https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... R25SE-1tum

Inte lika stark som Scorpion men nästan.

Men eftersom jag ändå alltid kollar tryck och pumpar däcken vid bytet så måste ju kompressorn igång i alla fall så det är enklast att ta Scorpionen.
Användarvisningsbild
av Funk
volvofantast skrev:
Funk skrev:Jag gick och köpte mig en Ryobi mutterdragare eftersom jag redan hade flera grejor I deras gröna serie, och den är helt suverän till däckbyten med mera... stark och lätt även med de större batterierna.

/Thomas

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
av volvofantast
Funk skrev:
volvofantast skrev:

/Thomas

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
På Jula?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvofantast skrev:
VolvoB20 skrev:Vill man slippa tryckluft finns ju elektriska med bra vrid i nu, tex denna.

https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... R25SE-1tum

Inte lika stark som Scorpion men nästan.

Men eftersom jag ändå alltid kollar tryck och pumpar däcken vid bytet så måste ju kompressorn igång i alla fall så det är enklast att ta Scorpionen.
Ja ,den var ju billig
Vill man ha samma vridmoment i en elektrisk maskin får man betala 5 till 10 ggr så mycket som för motsvarande tryckluftsdrivna maskin.

Det är därför jag kör tryckluftsdrivet.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka