Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:Givetvis bidrar alla faktorer; vägbeläggning, dubbdäck och tung trafik.
Tänk när jag kör min lastbil, att bak är det 0,5-07 m breda däck men fram normalbredd och där är det största axeltrycket. Passar bra i spåren. Sedan är det frostskador nu på våren då vatten fryser i asfaltytan (dålig asfalt) som slits loss. Syns bra i rondeller med 3 cm flak som försvinner. Där kör tungbilar sönder ganska snabbt när man trycker sönder det söndriga asfaltlagret. Sedan hjälper dubben till överallt. Ju snabbare desto mer skada. Men man kan se att det blir lite spår på sommaren också.
Den dyra fina asfalten (med porfyr tror jag) dvs den lite röda, håller ju avsevärt bättre men för dyr för dom "proffsiga" inköparna. Dom visar Fuskbyggarna på TV, när kommer "vägfuskinköparna" som program??

Jag förstår inte riktigt vad du säger här, så jag ställer några frågor.

1: Har du så breda bakdäck som 0,5 M, eller menar du tvillingmonterat?
2: Vad har du för framaxeltryck på din lastbil, när det är som störst?

När det gäller den röda asfalten så visar den här i Sundsvall att den inte håller alls, inte ens där lastbilstrafik är förbjuden. Men jag antar att det har med andra orsaker att göra kanske som tillverkningsdifferenser.
Användarvisningsbild
av len
Hmm, går in med mitt svar. Nu några år sedan men på bussen tror jag det var 7,5 ton på framaxeln. Då hade man aldrig regummerat fram. Bak var den (tomlastad) skitlätt. Fastnade man var det fram där den var ganska tung (motorn låg ju nästan framför framaxeln). Nog sliter den tufft med framdäcken. Bak var det väl ca 80 cm brett dvs 2 driv per sida.
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:Hmm, går in med mitt svar. Nu några år sedan men på bussen tror jag det var 7,5 ton på framaxeln. Då hade man aldrig regummerat fram. Bak var den (tomlastad) skitlätt. Fastnade man var det fram där den var ganska tung (motorn låg ju nästan framför framaxeln). Nog sliter den tufft med framdäcken. Bak var det väl ca 80 cm brett dvs 2 driv per sida.

Ja, nu är det väl lite skillnad på hjulbas på en lastbil och buss.
Men om motorn hade suttit bak på bussen, då hade du fastnat med bakdäcken då?

Vill fortfarande veta vad CalleV70 menar med att han har största axeltrycket fram. För enkelhetens skull kan vi väl upplysa om vi pratar lastad eller olastad.
av CalleV70
DogWalker skrev: Vill fortfarande veta vad CalleV70 menar med att han har största axeltrycket fram. För enkelhetens skull kan vi väl upplysa om vi pratar lastad eller olastad.
Hej, vad är det du inte förstår? Eller vill du kolla om jag har rätt?? Skriv i klartext så slipper vi munhuggas.
(Trycket per ytenhet däck är var större (då jag körde tungt) på framdäcken. När man svänger i en rondell är det mycket last på yttre framdäck, mer än på boggien bak. O,5 m brett eller 0,8 m är en sammanfattning av bakdäcken. Har jag 2 st 300 mm med 50 mm mellan= 650 mm brett. Detta är det som gör spår. Med 650 mm på var sida men kanske 300 på framdäcken, är det inte så enkelt att säga att "bilen passar ej i vägspåren".
I tidigare inlägg påpekas skillnaden med bussar som har axeln bakom förarplatsen.

Vill du å andra sidan veta axeltryck på specifika bilar, får du bättre svar hos Scania eller Volvo eller annan lokal handlare. Simma lugnt.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Tack. Nej, det var inte för att munhuggas. Och självklart vill jag veta om du har rätt och hur du menade.

En lastad tunglastbil har 7,5-8 tons framaxeltryck beroende på framdäck och 18 ton på boggien vilket ger en total på 26 ton. Den bil jag kör har tridemboggie och det ger 8 ton fram och 24ton på boggien, vilket ger en total på 32 ton.

Det jag kan se på den bil jag kör som har axeltrycksmätare i bilen så ändras inte framaxel trycket nämnvärt mycket i rondeller, möjligtvis att den tillfälligt går upp till 9 ton. Och då ligger det fortfarande 23 ton på boggien. Därför förstod jag inte vad du menar att du har största axeltrycket fram.
Bör väl tillägga för att få den att gå upp till 9 ton på mätaren fodras det att man går in fort i rondellen samtidigt som man bromsar, och det är inte ett normalt körsätt då även bilen slits onödigt mycket då.

Om du kör på en vägbana där man ser att personbilarna ligger i spåren som foten i en sko, och du själv kör lastbil och åker upp och ner i spåren som det vore en grisrygg man åker på, ja då är det väldigt enkelt att säga att man inte passar i spåren direkt.

Där har du din klartext, simma lugnt du med.
av CalleV70
Ok, axeltryck men menar däcktryck. Som du vet har du bra tryck på framdäcket, och ganska bra även med tom last. Bak har du 8 däck 8 eller kanske 6) och fram 2, så min uppfattning är att du har mer last /däck fram än bak rent generellt?
Användarvisningsbild
av isak
axeltryck menar dogWalker!
du vet den runda tavlan som kan stå där det är begränsad bärighet.
däcktryck är något helt annat!
isak
Användarvisningsbild
av len
även jag fattar vad Calle menar med däcktryck! I detta sammanhang är det klart däckets tryck mot vägbanan. 2 däck fram ger framaxeltryck!! Eller är det bara larvprat??
Oavsett det, är vi nog överens om att det är många faktorer. Dagens lastbilar kan jag inte så bra, men helklart är att min gamla Scaniabuss hade mer tryck per yta däckskuldra som vilade mot vägbanan på fram än på bak, Med frontmonterad motor (= nästan hörselskydd) var den attans tung fram. Vred man på ratten så slet det gött i underlaget. Fast mest slet det nog när jag tappade kardan (axeln, ej handen) en morgon. Men det är ju en annan femma. 8)
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:Ok, axeltryck men menar däcktryck. Som du vet har du bra tryck på framdäcket, och ganska bra även med tom last. Bak har du 8 däck 8 eller kanske 6) och fram 2, så min uppfattning är att du har mer last /däck fram än bak rent generellt?
Tja, jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig nu eftersom jag anser att det är mycket stor skillnad i däcktryck beroende om bilen är lastad eller inte. Vilket märks tydligt när det är halt med tom bil.

Jag håller inte med om uppfattningen heller beträffande att jag har mer last fram än bak. Tvillingmonterat räknas som en däcksenhet, inte som två däck. Och har man en boggieaxel eller tridemboggie så räknar man inte axel för axel heller, utan det räknas som en enhet.
Alltså, om jag väger 8 ton fram och som i mitt fall 24 ton bak, så har jag inte mer last fram än bak.

Måste rätta mig själv också i det jag skrev tidigare att axeltrycket kan gå upp till 9 ton i en rondell. Har kört i några rondeller idag och det gav nätt o jämt utslag. Man har den vikt man har, och den ligger still där den är placerad. (undantag för flytande transporter dock)
av CalleV70
intressant. Men säg 8 ton fram innebär 4 ton/däck. Vi kallar det däcktryck!
24 ton bak. Vilket däcktryck har du då bak? Givetvis skiftar det med ex.vis 8 däck beroende på underlaget. teoretiskt 24/8 = 3 ton/däck, men det varierar kraftig då du kommer på "grisryggar" eller liknande.
Men en sak vill jag tycka. Att i tvära kurvor är det ett bra tryck på ytterdäcket. Ytterligheten är ju när du kör så fort att innerdäcket lättar. Då ligger 100% på yttern. Rakt fram 50 % som ökar med centripetalkraften. Givetvis ökar det även på bakaxeln, men på nåt sätt tycker jag att fram sliter mer (bytte däck oftare fram). Sedan om man kör i en liten vägskada, anser jag att mitt "4 tons" last sliter sönder asfalten snabbare än personbil men 400 kg däcktryck???
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 20
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.