- mån 03 maj 2010, 21:10
Jag förstår inte riktigt vad du säger här, så jag ställer några frågor.
1: Har du så breda bakdäck som 0,5 M, eller menar du tvillingmonterat?
2: Vad har du för framaxeltryck på din lastbil, när det är som störst?
När det gäller den röda asfalten så visar den här i Sundsvall att den inte håller alls, inte ens där lastbilstrafik är förbjuden. Men jag antar att det har med andra orsaker att göra kanske som tillverkningsdifferenser.
CalleV70 skrev:Givetvis bidrar alla faktorer; vägbeläggning, dubbdäck och tung trafik.
Tänk när jag kör min lastbil, att bak är det 0,5-07 m breda däck men fram normalbredd och där är det största axeltrycket. Passar bra i spåren. Sedan är det frostskador nu på våren då vatten fryser i asfaltytan (dålig asfalt) som slits loss. Syns bra i rondeller med 3 cm flak som försvinner. Där kör tungbilar sönder ganska snabbt när man trycker sönder det söndriga asfaltlagret. Sedan hjälper dubben till överallt. Ju snabbare desto mer skada. Men man kan se att det blir lite spår på sommaren också.
Den dyra fina asfalten (med porfyr tror jag) dvs den lite röda, håller ju avsevärt bättre men för dyr för dom "proffsiga" inköparna. Dom visar Fuskbyggarna på TV, när kommer "vägfuskinköparna" som program??
Jag förstår inte riktigt vad du säger här, så jag ställer några frågor.
1: Har du så breda bakdäck som 0,5 M, eller menar du tvillingmonterat?
2: Vad har du för framaxeltryck på din lastbil, när det är som störst?
När det gäller den röda asfalten så visar den här i Sundsvall att den inte håller alls, inte ens där lastbilstrafik är förbjuden. Men jag antar att det har med andra orsaker att göra kanske som tillverkningsdifferenser.
Divide et impera