Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Måste hålla med Pettson här, jag tycker man får skylla sig själv om man inte kollar en så enkel sak som stickan för att se oljenivån (eller nivåplugg eller vars man nu fyller).

Jag fyller alltid runt en halvliter mindre än det ska vara, väntar ett tag och kollar sen med stickan just för att vara säker på att inte överfylla (det gäller motorer som ska ha drygt 4 liter olja).

Ett mått som är billigt är aldrig exakt, sen kanske det lutar där måttet står, behövs ju inte mycket så blir det ju åt fel håll för graderingens skull o.s.v.
Har själv märkt i köket att alla mått är olika, billiga som dyra, oavsett om det är ett enkelt dl mått eller 2 liters så visar det inte lika nåt av dom.
av Georg
Ingen nåd; ner med Biltema i soptunnan bara.

Säljer man ett oljemått som inte håller måttet ska straffet utdelas utan pardon.

Sen kan man konstatera att en del medmänniskor har en hel del humor och kommenterar ens gnölande med humor och med glimten i ögat emedans andra utvecklar en mystifik filosofi om ansvar för undermånliga produkter som ska vältas över på den som drabbas för att denne inte har vett och etikett i konsten att fylla på olja.

Ett mått som inte håller måtttet är och förblir en måttlös dålig produkt och det är väl ändå inte köparen som är ansvarig för det eller va?

Å föresten, svetsa igen locket på tunnan också.

Georg
Användarvisningsbild
av isak
ska du inte använda soptunnan till annat då?

devisen= man får vad man betalar för stämmer! du menar dessutom att du använder samma mått till spolarvätska o glycol! du har nog avslöjat dig själv som hobbymekaniker.
isak
av *pettson*
Tuffa ord.. har du mätt upp kärlet fortfarande.. OCH INTE med en liter mjölk som referens. Utan rent mattematiskt.
Sen eftersom jag vet vilket kärl du menar så är jag MYCKET intresserad av hur du vet att du får vätskan på ett mätstreck.
Det är ju så om du nu var med på kemin i grundskolan att dom flesta vätskor har ytspänning. Mera eller mindre. Oljor kan vi nog vara överens om att dom ofta har en överjävlig ytspänning. Då återstår nästa problem.. kryper vätskan uppåt på väggarna. Eller är vätskan högre än väggarna. Bägge förekommer. Nästa strul.. parallax fel, du har ett ickegenonskinligt kärl som kräver ljus på insidan för att visa en tillförlitlig nivå. Rör på ljusets vinkel och se hur vätskenivån.. magiskt flyttar sej..

Men du gör som du vill är inte stickan god nog så får du köpa dej ett certifierat kärl. Räkna med ett rostfritt, kostar runt 950kr.

Och.. INGET av ovanstående är för att rädda biltema ifrån nånting. Det är bara för att man ska tänka till så man tömt alla sina egna möjligheter att ha gjort fel innan man skäller på andra, oavsett fabrikat eller folk.
av Georg
Okey, nu skippar vi försöket till att skämtsamt beskriva ett återkommande problem med kvaliteten på biltemas produkter och gör ett försök till beskrivning vad som hänt:

Jag har vid ett tiotal gånger bytt olja på min V70 XC -99. Metoden som jag tillämpat då är att jag köpt en fyralitern dunk olja plus två enlitersflaskor. Dessa har jag tömt i motorn med undantag av sista flaskan där jag bara hällde i 8 dl. Summma sumarum 5,8 liter.

Sen har jag startat motorn, kollat att oljetryckslampan slocknat, kört en sväng och stannat motorn, väntat en stund och sedan kollat oljestickan.

Oljenivån har alltid varit den korrekta, dvs legat på maxstrecket.

Den här gången köpte jag en tiolitersdunk på Granngården och måttade upp vad jag trodde 5,8 liter, men oljestickan visade efter den sedvanliga motorkörningen att det fanns ca 0,7 liter för mycket i motorn.

Vid kontrollmätning av nivåstrecken med hjälp av, tro det eller ej, ett rostfritt mått, visade det sig att det gick åt 1,1 liter till enlitersmarkeringen på Biltemas oljemått. Mitt rostfria mått som jag använder i köket är korrekt så långt som man kan begära utan att haft det kontrollerat av någon statlig myndighet vem det nu kan vara.

Vad mer ska man behöva göra för att konstatera att kalibreringen på Biltemas oljemått är felaktig.

Det är problem med åtskilliga av Biltemas produkter. Det finns mängder av vittnesmål om det.

Biltema är en juridisk person, dvs ett företag med kommersiella intressen, inte en gammal kompis som man kan förlåta för ett och annat felsteg.

Biltemas produkter av dålig kvalitet drabbar fysiska personer som mig och andra hyggliga medborgare som inte har möjlighet att bedöma kvaliteten på produkter som man sällan köper.

Därför är det korrekt och riktigt att kritisera Biltema när de säljer undermånliga varor. De är ett sätt att driva företaget framför sig för att de ska bättra sig eller att andra företag förstår att kvalitet i längden lönar sig och startar konkurrerande verksamhet.

Ett annat sätt är naturligtvis att reklamera varorna, men det kan kosta mer än det smakar eftersom bara resan tillbaka till Biltema kan kosta mer än själva varan.

Det är okey att försvara Biltema , men att som en del personer i forumet utgå från att de som kritiserar Biltema är klumpiga klantskallar som ställer till det för sig för att de inte vet bättre, blir i längden både tjatigt och kontraproduktivt.

Biltema kommer aldrig att utveckla sitt sortiment så länge de har en okritisk kundgrupp som försvarar dem med nästan religiös hängivenhet.

Georg
av DannePe
Skulle köpa en vattenpump till min 360 på Biltema pga att den har utgått på Volvo.
Jaja tänkte jag Biltemas duger väl för det lilla jag ska köra med den.... jo pyttsan.
Alla pumpar som fanns i hyllan hade ett rejält radiellt spel i lagret, vickade jag på remskivefästet rörde sig pumphjulet så mycket att jag funderade på om inte hjulet tar i godset när jag spänner fläktremmen.
Dessutom hade pumparna en otroligt dålig ytfinnish visst man ser den inte där den sitter men ändå.

Det fick bli Mekonomen istället, visserligen nästan 3ggr så dyr men utan spel.
av *pettson*
Ja Georg.. jag vet inte riktigt om du förstod mitt inlägg. Av ditt nya så verkar det inte så iallafall helt och hållet.
Nu var det ju inte för att försvara biltema som jag ställt mina frågor och tryckt dej lite mot väggen. Det har du fått så mycket om bakfoten som du kan. Mina frågor hade gällt om det var mekonomen med eller vilket fabrikat du vill.
Men då jag skruvat under sådär ett 20tal år och även jobbat som fordonslärare så tro mej att jag sett mycket och hört mycket och vet du vad? Det är ALDRIG ALDRIG ALDRIG den som utfört jobbet som gjort fel. Aldrig alltså.
Det jag bett dej om är att MÄTA upp produkten, att kasta in produkten på bordet och säga att det är fel är inte lösningen för någon. DU ska bevisa att produkten är fel. Först då har du blivit utsatt för en felaktig produkt. Det är alltså inte vad man TROR som gäller. Eftersom du förstått det där med affärer så förstår du säkert att det inte spelar nån roll om du skriker överallt att en produkt är fel. Sålänge du inte VET att den är fel utan TROR att den är fel. Det är en enormt stor skillnad.

Sen påpekade jag att STICKAN är den som gäller, den gäller på volvo, saab, ja alla, och har alltid gällt i alla verkstäder jag jobbat i. Även att vi faktiskt har datorstyrt på väggen att slå in vilket AOnr jag har så ska det komma rätt mängd då detta är kopplat till regnr och biltyp/motortyp. SÅ ÄR JAG SKYLDIG att kontrollera min digitala mätare hela tiden då jag fyller på. INTE NOG MED DETTA jag är dessutom skyldig att dra upp oljestickan för att bekräfta.
Att du inte kände till detta eller undlät detta med stickan gör ju att det biltema då i dina ögon gjort fel är precis lika fel gjort av dej då du inte utförde arbetet korrekt oavsett vad du själv tycker. Två fel.. blir ju aldrig ett rätt eller hur? Rätt kunskap hur små jobb det än är som gäller väger alltid tyngre. Även på en verkstad kan det bli fel och just därför finns rutinen, det är inget försvar för om ett kärl är rätt eller fel, det är fakta för att det som hänt aldrig ska kunna hända oavsett hur rätt eller fel uppmätningen blev. Vill ju tipsa dej om att bara för att det SKA vara en viss mängd i en motor så är det inte alls säkert att just den mängden går i, det är inte helt ovanligt att all olja inte rinner ur tråget helt enkelt, även om det nu slutat droppa för dej. Beroende på hur bilen är lutad, bilens konstruktion på tråget med mera. Därav återigen.. STICKAN. Men mängdangivelse, ja den finns alltid, det är en rekommendation.

Att sen diskutera som du gjorde nu med att INTE ÅKA TILLBAKA gör ju att du troligen inte själv tror på vad du säger eller?..
För om du är så bergsäker på din sak så föreslår jag att du åker. Kräv dessutom bränsleersättning då dom ska ha försett dej med en felaktig produkt och inget annat. Har du rätt? Ja då tar dom tillbaka, noterar och du får bränsleersättning. Du bör inte vara ensam som upptäckt det här. Det säljs ett o annat där så då bör dom fått tillbaka hundratal, kanske tusentals.

Om du hade sett vad jag sett under alla mina år med egna reparationer, *felaktiga produkter som inte passar eller fungerar som dom ska*, hur många hundra biltemabelägg som är *kass* som jag bytt för att inte en käft orkat läsa i en verkstadshandbok där det står om INKÖRNING av bromsbelägg, att alltså inte grilla dom direkt. Dom kassa beläggen som då passar och fungerar när man monterar dom rätt och kör in dom rätt. (gäller alla fabrikat). Eller bromsoken ( b.la. saab 9000) som är omöjliga att lufta och inte ger broms från biltema, folk har varit inne och dängt dom i disken både en och två ggr, det är skit bara... Ett inköp på mecko löste allt istället. Efter att ha frågat om HUR nåt är monterat, och även sett på bild ibland. LIVE ibland också för den delen, har jag insett att oken varit upponedvända med luftningsnipplarna nedåt, och varför blev inte meckos monterade så då?.. tja. som L resp R på så att dom vändes åt rätt håll från början. Är det fel på oken då om dom inte är märkta L och R, eller är det ändå för lite kunskap vid monteringen? Troligen vore du exakt lika kritisk som jag är. Det är INGEN som säger att folk är dumskallar. MEN har du inte rätt kunskap, rätt verktyg, rätt fakta. Då är det inte många ggr det blir rätt i slutändan då, men man är inte dum för det. Däremot är det klantigt på ett sätt, det klantiga jag ser i det är att inte inhämta rätt kunskap FÖRE arbetet om man är novis. Ingen föds perfekt, ingen föds fullärd, ingen BLIR fullärd ens under sin livstid.
Men vad är det som är så j-la fel med att just lära sej teoretiskt innan man utför nåt? Folk verkar se det som slöseri med tid... Man kan undra..
För där är MASSOR av kritiken av biltemas saker grundad då det är just mest noviser som skruvar deras delar.
Det finns mycket skitsaker med, mecko har också skitsaker, autoexperten med. Det finns ingenstans där det bara finns bra reservdelar. Inte ens på volvo.

Men du får tycka som du vill om mina inlägg. Ta nu kärlet och åk in o lämna tillbaka det. Ta bränslersättning och använd det korrekta rostfria kärlet nästa gång...
av Georg
Av artighet gentemot den som startade tråden, där denne efterlyste forumets åsikt om Biltema, bör nog en frekvent skribent lämna den här tråden och starta en egen tråd med förslagsvis rubriken.

KRITIK AV BILTEMAKRITIKER.

eller varför inte

ALLA ÄR JÄTTEDUMMA SOM INTE KAN SKILJA BILTEMAS SKITGREJOR FRÅN HYFSADE GREJOR.

Och en variant kan också vara…

FRÅGA GÄRNA MEN VAR BEREDD PÅ EN AVHYVLING.

För att trigga igång skribenten så att det blir lite fart på tråden menar jag följande: ;-//

BILTEMAS SORTIMENT ÄR UNDERMÅNLIGT.

BILTEMAS OLJEMÅTT ÄR UTOMORDENTLIGT LÄMPLIGT ATT ANVÄNDA TILL OLJA, GLYKOL, BATTERIVATTEN, VÄXELLÅDSOLJA, SPOLARVÄTSKA, MJÖLK OCH HEMBRÄNT. SYND BARA ATT DEN ÄR FELMÄRKT.

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT.

En som vet….. ??:-/
Användarvisningsbild
av isak
???
isak
Användarvisningsbild
av SvenB
Halkar in här. Jag är också kritisk till Biltema, men jag trodde att oljemått och "ickeprecitionsverktyg" gick att köpa där. Min kritiska erfarenhet sträcker sig till att en av mina chaffisar (taxi) ringde mig en fredagkväll och säger "det skrapar om bromsarna fram" OK jag åker till Biltema och sammanstrålar med bilen i garaget. I med nya klotsar och ut med bilen i trafik. Lite senare ringer det igen,en upprörd chaufför" det skrapar inte men det låter för dj**vligt. Jag kör vidare så får vi köpa nya belägg på måndag, om det är okej för dig, jag kan montera själv men så här vill jag inte åka omkring länge".Det var givetvis okej, och med märkesklotsar blev allt tyst. En annan gång var jag hos glasmästaren och böt frontruta. Glasmästaren kände på mina torkarblad och sade "byt dom här nu när du har ny ruta så du inte får repor" På väg till garaget åkte jag förbi Biltema och inhandlade nya som monterades. Efter mindre än en vecka (regnig) så såg rutan ut som faan själv. Jag åkte till glasmästaren för att reklamera rutan. Svaret blev "Har du köpt torkarbladen på Biltema, är du inte klok. Jag fick en ny ruta för materialkostnaden och ett par torkarblad av honom. Ja, jag åkte tillbaka till Biltema och de betalade tillbaka vad jag givit för bladen och ruta 2 utan att ifrågasätta något. De var nog mycket medvetna. Sen kommer det värsta som gör att jag inte sätter min fot på Biltema mer. Jag var inne på Biltema och köpte en mobilladdare som gick sönder efter någon dag. Ja allt kan ju gå sönder så jag åkte tillbaka och reklamerade. Jag fick en ny som jag stoppade i fickan. Jag gick in i varuhuset för att titta på glidbultar (till framoken)till en kompis bil. Jag går till kassan och betalar glidbultarna men glömmer att jag har laddaren i innerfickan. Väl ute på parkeringen kommer en butikskontrollant ifatt mig och skriker högt" Du betalade inte för det du har i fickan". Jag visade då kvittot på bytet, men det "köpte" han inte utan beordrade mig att gå tillbaka in i varuhuset och in i ett rum. Där kom varuhuschefen och meddelade att han skulle polisanmäla händelsen och tog en kopia på mitt körkort. Jag fösökte då visa hónom kvittot, men han sade "att det kan du visa polisen". Efter någon månad blev jag kallad till polisförhör. Jag visade då mitt byteskvitto och fick åka. Inte ens en ursäkt fick jag av varuhuschefen.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007