- sön 29 nov 2009, 21:12
Ja Georg.. jag vet inte riktigt om du förstod mitt inlägg. Av ditt nya så verkar det inte så iallafall helt och hållet.
Nu var det ju inte för att försvara biltema som jag ställt mina frågor och tryckt dej lite mot väggen. Det har du fått så mycket om bakfoten som du kan. Mina frågor hade gällt om det var mekonomen med eller vilket fabrikat du vill.
Men då jag skruvat under sådär ett 20tal år och även jobbat som fordonslärare så tro mej att jag sett mycket och hört mycket och vet du vad? Det är ALDRIG ALDRIG ALDRIG den som utfört jobbet som gjort fel. Aldrig alltså.
Det jag bett dej om är att MÄTA upp produkten, att kasta in produkten på bordet och säga att det är fel är inte lösningen för någon. DU ska bevisa att produkten är fel. Först då har du blivit utsatt för en felaktig produkt. Det är alltså inte vad man TROR som gäller. Eftersom du förstått det där med affärer så förstår du säkert att det inte spelar nån roll om du skriker överallt att en produkt är fel. Sålänge du inte VET att den är fel utan TROR att den är fel. Det är en enormt stor skillnad.
Sen påpekade jag att STICKAN är den som gäller, den gäller på volvo, saab, ja alla, och har alltid gällt i alla verkstäder jag jobbat i. Även att vi faktiskt har datorstyrt på väggen att slå in vilket AOnr jag har så ska det komma rätt mängd då detta är kopplat till regnr och biltyp/motortyp. SÅ ÄR JAG SKYLDIG att kontrollera min digitala mätare hela tiden då jag fyller på. INTE NOG MED DETTA jag är dessutom skyldig att dra upp oljestickan för att bekräfta.
Att du inte kände till detta eller undlät detta med stickan gör ju att det biltema då i dina ögon gjort fel är precis lika fel gjort av dej då du inte utförde arbetet korrekt oavsett vad du själv tycker. Två fel.. blir ju aldrig ett rätt eller hur? Rätt kunskap hur små jobb det än är som gäller väger alltid tyngre. Även på en verkstad kan det bli fel och just därför finns rutinen, det är inget försvar för om ett kärl är rätt eller fel, det är fakta för att det som hänt aldrig ska kunna hända oavsett hur rätt eller fel uppmätningen blev. Vill ju tipsa dej om att bara för att det SKA vara en viss mängd i en motor så är det inte alls säkert att just den mängden går i, det är inte helt ovanligt att all olja inte rinner ur tråget helt enkelt, även om det nu slutat droppa för dej. Beroende på hur bilen är lutad, bilens konstruktion på tråget med mera. Därav återigen.. STICKAN. Men mängdangivelse, ja den finns alltid, det är en rekommendation.
Att sen diskutera som du gjorde nu med att INTE ÅKA TILLBAKA gör ju att du troligen inte själv tror på vad du säger eller?..
För om du är så bergsäker på din sak så föreslår jag att du åker. Kräv dessutom bränsleersättning då dom ska ha försett dej med en felaktig produkt och inget annat. Har du rätt? Ja då tar dom tillbaka, noterar och du får bränsleersättning. Du bör inte vara ensam som upptäckt det här. Det säljs ett o annat där så då bör dom fått tillbaka hundratal, kanske tusentals.
Om du hade sett vad jag sett under alla mina år med egna reparationer, *felaktiga produkter som inte passar eller fungerar som dom ska*, hur många hundra biltemabelägg som är *kass* som jag bytt för att inte en käft orkat läsa i en verkstadshandbok där det står om INKÖRNING av bromsbelägg, att alltså inte grilla dom direkt. Dom kassa beläggen som då passar och fungerar när man monterar dom rätt och kör in dom rätt. (gäller alla fabrikat). Eller bromsoken ( b.la. saab 9000) som är omöjliga att lufta och inte ger broms från biltema, folk har varit inne och dängt dom i disken både en och två ggr, det är skit bara... Ett inköp på mecko löste allt istället. Efter att ha frågat om HUR nåt är monterat, och även sett på bild ibland. LIVE ibland också för den delen, har jag insett att oken varit upponedvända med luftningsnipplarna nedåt, och varför blev inte meckos monterade så då?.. tja. som L resp R på så att dom vändes åt rätt håll från början. Är det fel på oken då om dom inte är märkta L och R, eller är det ändå för lite kunskap vid monteringen? Troligen vore du exakt lika kritisk som jag är. Det är INGEN som säger att folk är dumskallar. MEN har du inte rätt kunskap, rätt verktyg, rätt fakta. Då är det inte många ggr det blir rätt i slutändan då, men man är inte dum för det. Däremot är det klantigt på ett sätt, det klantiga jag ser i det är att inte inhämta rätt kunskap FÖRE arbetet om man är novis. Ingen föds perfekt, ingen föds fullärd, ingen BLIR fullärd ens under sin livstid.
Men vad är det som är så j-la fel med att just lära sej teoretiskt innan man utför nåt? Folk verkar se det som slöseri med tid... Man kan undra..
För där är MASSOR av kritiken av biltemas saker grundad då det är just mest noviser som skruvar deras delar.
Det finns mycket skitsaker med, mecko har också skitsaker, autoexperten med. Det finns ingenstans där det bara finns bra reservdelar. Inte ens på volvo.
Men du får tycka som du vill om mina inlägg. Ta nu kärlet och åk in o lämna tillbaka det. Ta bränslersättning och använd det korrekta rostfria kärlet nästa gång...