Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1208902
VolvoB20 skrev:
Derank skrev:Volvo har ju flera olika ben i concernen.
Jag trodde concernen var en-benta och bara tillverkade bilar.
Tänker du på motorcyckel tillverkningen då?

Bild
Googla volvo group.
#1208921
andersuw skrev:
Derank skrev:
VolvoB20 skrev: Jag trodde concernen var en-benta och bara tillverkade bilar.
Tänker du på motorcyckel tillverkningen då?

Bild
Googla volvo group.
Av vilket skäl? Volvo Group har inget mer än namn och historia gemensamt med Volvo Cars. Volvo Group är en koncern som bl.a. gör lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och båtmotorer. Volvo Cars är ingen koncern utan ett dotterbolag i Geelykoncernen, som är inriktad på personbilar, lätta lastfordon och motorcyklar. Volvo Group sålde Volvo Cars till Ford år 1999. Ford sålde i sin tur företaget till Geely 2010.
Ok. Då säger vi så. Så är alla nöjda
#1208963
Derank skrev:Di kan ju inte jämföra tesla med redan etablerade biltillverkare. Det förstår du väl själv.

Volvo lägger ju ochså tiotals miljarder på omställning och utveckling. Bara Volvos kommande lackprogram kostar 2 miljarder. Men då kallas posten kostnader. I Elon s fall blir det förluster då han bara har en produkt.....elbilar. Volvo har ju flera olika ben i concernen. Men allt det där vet du säkert redan.
Inte lätt ock hänga med vad du menar. Du pratar ju om etablerade biltillverkare, Du pratar om lackprogram och omställningar. Inte lätt att fatta att du då pratar om en koncern som tillverkar lastilar, bussar och båtmotorer dvs Volvo Group och inte Volvo Cars/Geely som faktiskt bygger bilar, och bara gör det.

Elller du pratar kanske om Volvo Constuction Equipment som bygger grävmaskiner och dumprar ?

Jag utgick från att du pratade om Volvo Cars som konkurrent till Tesla, inte lastbilar eller grävmaskiner i helt andra concerner..
#1210390
Hehe.. finns ju i och för sig inget som talar för att det skulle vara det.. och just i Stockholm är det nog så väldigt mycket annat som drar mycket ström att andelen som elbilar gör av med är rätt marginell. Men skulle vara intressant att veta vad som orsakat det.

Dom skriver:
" Vi vet inte än vad strömavbrottet har berott på. Vårt fokus har varit att få tillbaka strömmen så fort som möjligt, säger Maria Bang, kommunikatör på Ellevio.
Nu har strömmen kopplats om för att kunna strömförsörja hushållen men när det ursprungliga felet ska vara åtgärdat vet man inte i nuläget."

Så dom har alltså koppat om för att få det att funka... då känns det mer som att det är något i deras nät som pajat? Eller?
#1210452
Ett inpass i denna superlånga tråd. En så kallad "expert" är lite tveksam om en viss batterityp är lämplig eller inte. Expert är ett ofta missbrukat ord som egentligen inte har så mycket bäring. Men hon, kvinnan, är forskare inom elektrokemi och har vad man kan förstå en hel del kunskap.

Experten om Toshibas nya superbatterier: ”Det låter högt – men inte orimligt”
2017-11-09 06:00
Felix Björklund. Ny Teknik.

Toshibas nya generation batterier har skapat en livlig diskussion. De ska kunna ”supersnabbladdas”, och på sex minuter ge otroliga 32 mils räckvidd. Vi har frågat svenska batteriforskaren Matilda Klett om påståendet är rimligt?

Läs mer: https://www.nyteknik.se/fordon/experten ... gt-6882467
#1210461
Feta säkringar lär det gå åt. Om man skulle ladda en Tesla Models S PD100 på 6 min så behöver man få ut 1 MW ur eluttaget.

Men Northvolt behöver ju inte bli lidande av gammal teknik, för man har ju inte ännu inte någon teknik eller kunskap i företaget, man har varken patent, maskiner, processer, forskare eller något alls överhuvudtaget, Inte ens pengar har man.

Så när man väl drar igång kan man ju köpa in det senaste av patent, maskiner och forskare till sin satsning.
#1210524
Rådlös skrev:Ett inpass i denna superlånga tråd. En så kallad "expert" är lite tveksam om en viss batterityp är lämplig eller inte. Expert är ett ofta missbrukat ord som egentligen inte har så mycket bäring. Men hon, kvinnan, är forskare inom elektrokemi och har vad man kan förstå en hel del kunskap.

Experten om Toshibas nya superbatterier: ”Det låter högt – men inte orimligt”
2017-11-09 06:00
Felix Björklund. Ny Teknik.

Toshibas nya generation batterier har skapat en livlig diskussion. De ska kunna ”supersnabbladdas”, och på sex minuter ge otroliga 32 mils räckvidd. Vi har frågat svenska batteriforskaren Matilda Klett om påståendet är rimligt?

Läs mer: https://www.nyteknik.se/fordon/experten ... gt-6882467
Man är lite missvisande egentligen.. 32kwh ger mer kring 20-25 mil i en vanlig elbil och kring 14-17 mil i en stor. Bara dom väldigt små bilarna skulle klara nära 1 mil per kwh idag.

Dock är ju 15 eller 20 mil på 6 minuter fint det också.

Men det är nog väldigt väldigt sällan man behöver snabbladda så snabbt.

Har man bilar som går 40-50 mil på en laddning behöver man en längre paus än 6 minuter efter dom timmarna.

I Norge har man löst effektproblemen på vissa ställen där man har många och snabba laddare genom att installera batterier i anslutning till laddarna.
Då kan man kapa effekttopparna rätt bra och behöver inte alls så stora huvudsäkringar och "feta kablar".

Men man bör komma ihåg att elbilar till 95% laddas långsamt under flera timmar.
Bara de gånger man ska ut och köra mer än vad bilen kan ladda under samma dag kan man ev behöva snabbladdning. Skulle jag t.ex ha en Hyundai Ioniq som jag kollat på skulle jag behöva det om jag av nån anledning inte kunnat ladda under dagen och kör t.o.r Gävle - Stockholm. Men för det mesta skulle jag med en sån (som ändå inte har så stort batteri) för det mesta klara mig utan snabbladdning. Jag skulle ha 20-22 mil varje morgon, och normalt kan jag ladda under dagen i Stockholm så skulle ha så att det räckte fint att ta mig hem också efter en arbetsdag.
VolvoB20 skrev:Feta säkringar lär det gå åt. Om man skulle ladda en Tesla Models S PD100 på 6 min så behöver man få ut 1 MW ur eluttaget.
Nu var det 32kwh det handlade om.. men 320kw är rätt saftigt det också... dock är det laddare som klarar upp till 350kw som nu installeras i Europa. Porches nya elbil ska klara 350kw.. vilket alltså teoretiskt ger 35kwh på 6 minuter. Så det verkar inte vara nått större hinder med den kapaciteten.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/
http://teknikensvarld.se/porsches-forst ... kw-498664/

Med Porche är även BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen-gruppen med Audi med för att bygga ett nät av snabbladdare på 350kw.
http://greencharge.se/nyheter/internati ... ill-350-kw


Teslas laddare är på 150kw per styck. Per sån laddare har dom två platser, där man om man är ensam får 120kw och om man är två får dela på 150kw.
Normalt ställer Tesla upp 4-5 sånna laddare, alltså 600-750kw per laddplats. Vissa laddplatser har upp till 20 platser, och man håller på med den största i Europa nu utanför Oslo på 40 platser. Så det funkar.. det finns många byggnader och företag som använder ännu kraftigare anslutningar.

För att det ska vara vettigt framöver tror jag på lokal lagring med batterier för att jämna ut.
#1210532
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Feta säkringar lär det gå åt. Om man skulle ladda en Tesla Models S PD100 på 6 min så behöver man få ut 1 MW ur eluttaget.
Nu var det 32kwh det handlade om.. men 320kw är rätt saftigt det också... dock är det laddare som klarar upp till 350kw som nu installeras i Europa. Porches nya elbil ska klara 350kw.. vilket alltså teoretiskt ger 35kwh på 6 minuter. Så det verkar inte vara nått större hinder med den kapaciteten.
Det spelar väl ingen roll vad det är för storlek på batteriet!

Man har tagit fram en ny batterityp som laddas på 6 minuter, det är ju det som är uppfinningen.

Om det nu sitter i en mobiltelefon så behöver du 150 W i uttaget för att ladda fullt på 6 min

I en Polo 350 kW

I en Tesla 1 MW

Och jag tycker du tänker helt fel, Alla miljoner människor som bor i lägenhet har igen laddmöjlighet hemma, då är det gott att svänga in på macken på väg hem från jobbet och ladda fullt på 6 minuter och så sedan köra hem till familjen och ungarna. Har du 20 bilar på macken som snabbtankar el så får du dra fram 20 MW till el-macken, det är en rätt fet kabel. 20 bilar som tankar på 6 minuter är ju som 6 bilar som tankar bensin på 2 minuter i total kapacitet.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 96

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]