Rådlös skrev:Ett inpass i denna superlånga tråd. En så kallad "expert" är lite tveksam om en viss batterityp är lämplig eller inte. Expert är ett ofta missbrukat ord som egentligen inte har så mycket bäring. Men hon, kvinnan, är forskare inom elektrokemi och har vad man kan förstå en hel del kunskap.
Experten om Toshibas nya superbatterier: ”Det låter högt – men inte orimligt”
2017-11-09 06:00
Felix Björklund. Ny Teknik.
Toshibas nya generation batterier har skapat en livlig diskussion. De ska kunna ”supersnabbladdas”, och på sex minuter ge otroliga 32 mils räckvidd. Vi har frågat svenska batteriforskaren Matilda Klett om påståendet är rimligt?
Läs mer: https://www.nyteknik.se/fordon/experten ... gt-6882467
Man är lite missvisande egentligen.. 32kwh ger mer kring 20-25 mil i en vanlig elbil och kring 14-17 mil i en stor. Bara dom väldigt små bilarna skulle klara nära 1 mil per kwh idag.
Dock är ju 15 eller 20 mil på 6 minuter fint det också.
Men det är nog väldigt väldigt sällan man behöver snabbladda så snabbt.
Har man bilar som går 40-50 mil på en laddning behöver man en längre paus än 6 minuter efter dom timmarna.
I Norge har man löst effektproblemen på vissa ställen där man har många och snabba laddare genom att installera batterier i anslutning till laddarna.
Då kan man kapa effekttopparna rätt bra och behöver inte alls så stora huvudsäkringar och "feta kablar".
Men man bör komma ihåg att elbilar till 95% laddas långsamt under flera timmar.
Bara de gånger man ska ut och köra mer än vad bilen kan ladda under samma dag kan man ev behöva snabbladdning. Skulle jag t.ex ha en Hyundai Ioniq som jag kollat på skulle jag behöva det om jag av nån anledning inte kunnat ladda under dagen och kör t.o.r Gävle - Stockholm. Men för det mesta skulle jag med en sån (som ändå inte har så stort batteri) för det mesta klara mig utan snabbladdning. Jag skulle ha 20-22 mil varje morgon, och normalt kan jag ladda under dagen i Stockholm så skulle ha så att det räckte fint att ta mig hem också efter en arbetsdag.
VolvoB20 skrev:Feta säkringar lär det gå åt. Om man skulle ladda en Tesla Models S PD100 på 6 min så behöver man få ut 1 MW ur eluttaget.
Nu var det 32kwh det handlade om.. men 320kw är rätt saftigt det också... dock är det laddare som klarar upp till 350kw som nu installeras i Europa. Porches nya elbil ska klara 350kw.. vilket alltså teoretiskt ger 35kwh på 6 minuter. Så det verkar inte vara nått större hinder med den kapaciteten.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/
http://teknikensvarld.se/porsches-forst ... kw-498664/
Med Porche är även BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen-gruppen med Audi med för att bygga ett nät av snabbladdare på 350kw.
http://greencharge.se/nyheter/internati ... ill-350-kw
Teslas laddare är på 150kw per styck. Per sån laddare har dom två platser, där man om man är ensam får 120kw och om man är två får dela på 150kw.
Normalt ställer Tesla upp 4-5 sånna laddare, alltså 600-750kw per laddplats. Vissa laddplatser har upp till 20 platser, och man håller på med den största i Europa nu utanför Oslo på 40 platser. Så det funkar.. det finns många byggnader och företag som använder ännu kraftigare anslutningar.
För att det ska vara vettigt framöver tror jag på lokal lagring med batterier för att jämna ut.