Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
andersuw skrev:Vad jag dock tror vi kan vara helt säkra på är att din egen bensinbil (Volvo 745 GLT 16V -88B), tillverkad vid en tidpunkt då det inte ens fanns några regler för NOx-utsläpp, släpper ut avsevärt mer NOx än en modern diesel.
Det tror inte jag, men detta har vi diskuterat i en annan tråd.
En diesel är byggd på ett sätt och en bensin motor på ett sätt. Tyvärr ha dom börjat närma sig varandra vad gäller dom negativa delarna, det hade varit bättre med med motsatsen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Läste en analys att 6 timmars arbetsdag skulle kunna vara en av de mest miljövänliga beslut man skulle kunna ta, om man samtidigt går med på viss minskning av lönen.

Då får folk mer fritid, vilket bör resultera i friskare befolkning, men lite mindre pengar att konsumera med.

Kanske inte är helt enkelt, men fick mig att tänka lite.
Jag skulle kunna tänka mig lite mindre pengar, eller t.ex skippa lönehöjning närmsta åren, för att kunna gå ner lite i tid.

Det finns inget som säger att vi behöver stanna på 35 eller 30 timmars arbetsvecka. Om vi använde all produktivitetsökning till arbetstidsförkortning istället för löneökningar skulle det inte dröja särskilt många decennier innan vi var där – och utan att vi tjänade mindre än i dag.
Skola, vård och omsorg skulle drabbas hårt om personalen jobbade 6 timmar per dag istället.

Även skatteintäkterna till staten skulle minska dramatiskt om alla gick ned i lön.

Det behövs en helt ny samhällsmodell med annan typ av omfördelning om det ska fungera,
Användarvisningsbild
av EjS
Det är väl upp till var och en att jobba mindre. Vi har små barn och min fru jobbar 30 t i veckan och jag inte ett dug över 35 timmar.
Men Joel har tag i något där. Ett helt nytt canadensisk studie visar att de människor som "köper" sig tid är lyckligast. Mycket mer än dom som prioriterar att köpa prylar, bilar osv.
Jag har massor kompisar som har kört rakt in i diket efter de har fått stora anställningar. När jag blev anställt i Maersk sa VD'n i bolaget: "du får jobba på här tills du själva säger nej. Ingen annan än du sköter din karriär eller ditt privatliv".
Jag kom ihåg det nyligen och sa upp mig från en VD anställning. Jävlar det var skönt! Ingen av mina barn är ledsna på att vi inte åker runt i fina nya bilar...

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Mwi
VolvoB20 skrev:Det behövs en helt ny samhällsmodell med annan typ av omfördelning om det ska fungera,
Den kan snabbare än någon av oss önskar :x
Steve Bannon hjälpte Donald Trump till presidentposten och är nu chefsstrateg i Vita huset. DN:s Martin Gelin har läst en ny bok om mannen som vill störta etablissemanget i gruset och drömmer om 1930-talet.
http://www.dn.se/kultur-noje/historien- ... a-eminens/
Sedan finns ju Trumps kompis Putin, han har sysslat med omfördelning i Ryssland i många år.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Läste en analys att 6 timmars arbetsdag skulle kunna vara en av de mest miljövänliga beslut man skulle kunna ta, om man samtidigt går med på viss minskning av lönen.

Då får folk mer fritid, vilket bör resultera i friskare befolkning, men lite mindre pengar att konsumera med.

Kanske inte är helt enkelt, men fick mig att tänka lite.
Jag skulle kunna tänka mig lite mindre pengar, eller t.ex skippa lönehöjning närmsta åren, för att kunna gå ner lite i tid.

Det finns inget som säger att vi behöver stanna på 35 eller 30 timmars arbetsvecka. Om vi använde all produktivitetsökning till arbetstidsförkortning istället för löneökningar skulle det inte dröja särskilt många decennier innan vi var där – och utan att vi tjänade mindre än i dag.
Skola, vård och omsorg skulle drabbas hårt om personalen jobbade 6 timmar per dag istället.

Även skatteintäkterna till staten skulle minska dramatiskt om alla gick ned i lön.

Det behövs en helt ny samhällsmodell med annan typ av omfördelning om det ska fungera,
Mja, med kortare arbetstid (och till viss del mindre lön) finns det pengar över att anställa fler, då får vi högre andel människor i arbete och vissa sociala kostnader minskar. Så till viss del kan det nog vara positivt också.. Men det är så många faktorer som man ska räkna med så jag tror vare sig du eller jag egentligen mäktar med att göra mer än att spekulera.
Att folk generellt mår bättre av att jobba mindre borde i allfall innebära mindre sjukskrivningar.. sånt är ju dyrt för staten.

Inom just sjukvården verkar ju också försöker varit rätt positiva, ett test i Mölndal verkar haft positiva effekter:
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/20 ... -personal/
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/20 ... fortsatta/
http://www.expressen.se/gt/har-ar-sjukh ... marsdagar/
av andersuw
"Vem i hela världen kan man lita på?" undrade Hoola Bandoola Band en gång för länge sedan. Frågan är uppenbarligen fortfarande aktuell. Jag har mot den bakgrunden några frågor till dig Joel.

1. Du säger att du blir mörkrädd när jag hänvisar till OKQ8 som källa för uppgifter rörande det biobränsle de säljer. Om man nu inte kan lita på de uppgifterna, varför skall vi då tro på Musk när han säger att Teslas batterifabrik drivs med solceller?

2. Du säger att det är "läskigt" att Miljömärkning Sverige miljömärkt Preems Evolution+ med Svanen utan att ha alla siffror klara för sig. Vilka belägg har du för att de inte har alla siffror klara för sig?

3. Du säger att (laddbara) elbilar som laddas från det svenska elnätet ger enorma minskningar av CO2-utsläppen och 50-70 procents besparing även när de laddas från ett genomsnittligt europeiskt elnät. Känner du till några invändningar mot den slutsatsen? Vilka är de i så fall?

4. Du säger att man inte hunnit med några well-to-wheel-analyser på HVO gjord på något annat än palm- och rapsolja ännu. Vad tror du det här diagrammet kommer ifrån och vad kan man utläsa ur det?
HVO tallolja.jpg
HVO tallolja.jpg (88.47 KiB) Visad 533 gånger
5. Apropå IVLs färska rapport om CO2-utsläpp vid batteritillverkning har du gång på gång sagt att vi inte kan tro på de resultat den redovisar eftersom de bygger på data som är flera år gamla. Nu är situationen när det gäller batteritillverkningen mycket bättre säger du. Vilka belägg för det har du för det påståendet bortsett från vad Musk säger om Teslas batterifabrik? Honom kan vi med utgångspunkt från dina principer förstås inte lita på eftersom han är part i målet.

6. I den rapport om HVO tillverkad på palmolja som du hänvisade till kan man hitta följande stycke:

"Of the data in this study, the data on HVO from palm oil (well-to-tank) are assessed to be the most uncertain. The data are based on several quite extensive LCA-studies, but too much generic background data are used by the authors of these reports. The studies are also quite old [2006-2008 enligt vad som framgår på annan plats i rapporten]. When looking at the results from another data source (JEC (2013)), a well-known study from JRC, EUCAR and CONCAWE, the reported figure for HVO palm oil is 48 g CO2-eq/MJ, to be compared with 77 g CO2-eq/MJ reported in this f3 study. The main reason for not publishing the JEC (2013) data was that no other impacts than global warming is reported in JEC (2013)."

Hur bedömer du mot den bakgrunden, och mot bakgrund av vad som är känt om användningen av palmolja för framställning av den HVO som säljs på den svenska marknaden idag, relevansen av de uppgifter du säger att vi skall förlita oss på?

7. Känner du till om det finns någon lag som reglerar hur mycket CO2-reduktion som ett drivmedel måste kunna uppvisa för att få säljas som biodrivmedel på den svenska marknaden? Känner du i så fall också till vad den lagen säger om saken och hur efterlevnaden av lagen kontrolleras? Känner du i så fall också till om lagen ifråga har någonting med EU att göra?

8. Du tycker det är fel att kalla elbilar som enbart drivs med batteri för batteribilar. Vad tror du följande engelska förkortningar står för: BEV, FCEV, HEV, PEV och PHEV? Hur föreslår du att vi översätter det de står för (inte förkortningarna) till svenska?

9. Du skrattar när jag hänvisar till marknadsföringslagen. Kan du tänka dig att det finns någon som har incitament att anmäla en drivmedelsproducent till Marknadsdomstolen för brott mot den lagen om producenten far med osanning? Vem skulle det i så fall vara?

10. Du säger att jag inte litar på "elbilssajter". Kan du se någon skillnad mellan att motbevisa ett påstående med fakta och argument och att avfärda ett påstående enbart på basis av vem som säger det? Kan du ge oss några exempel på att jag gjort det senare? Känner du till något skäl till varför sådana avfärdanden inte tas på allvar i seriös debatt?
Användarvisningsbild
av joel80
Vilka frågor tycker du är viktigast? Det blir ohållbart att försöka diskutera 10 olika saker med dig när du breder ut dina svar som du gör.
Vi tar en sak i taget. Ska vi göra klart kring att det inte finns någon Well to Wheel-studie som vare sig du eller jag kan hitta på tall-olja. Ingen av de länkar och sajter dit du länkat där dom säger 50-90% besparing hänvisar till någon som helst studie kring tillverkningen heller.

Om du kan hitta var källan till de diagram och uppgifter du själv tar fram här så kommer jag såklart omvärdera min syn på HVO. I nuläget tror jag det är ett vettigt alternativ till att använda diesel, men inget vi ska satsa på i stort då det inte finns produktionskapacitet för det samt att det verkar som att ekonomiska intressen låter HVO från palmolja eller PFAD säljas när det blir hög efterfrågan.

Då din främsta motsättning mot elbilen verkar vara just att HVO skulle vara så mycket bättre på Co2-utsläppen vore det väl mycket märkligt om du inte är intresserad av varför det inte finns några hänvisningar till produktionsutsläpp/well to wheel-studier på mer än ett fåtal av råvarorna till HVO.
av andersuw
lennarte skrev:
andersuw skrev:Vad jag dock tror vi kan vara helt säkra på är att din egen bensinbil (Volvo 745 GLT 16V -88B), tillverkad vid en tidpunkt då det inte ens fanns några regler för NOx-utsläpp, släpper ut avsevärt mer NOx än en modern diesel.
Det tror inte jag, men detta har vi diskuterat i en annan tråd.
En diesel är byggd på ett sätt och en bensin motor på ett sätt. Tyvärr ha dom börjat närma sig varandra vad gäller dom negativa delarna, det hade varit bättre med med motsatsen.
Var har vi diskuterat detta tidigare? Jag kan inte på rak arm erinra mig det.

Utsläppen av kväveoxider i Sverige har enligt Naturvårdsverket mer än halverats sedan 1990. Om man bara tittar på fordonstrafikens bidrag är minskningen ännu större. Vi är nu nere på ungefär 30 procent av 1990 års siffra.

År 1990 fanns det knappt några dieslar i den svenska fordonsflottan. Idag står dieslarna för en stor del av personbilstrafiken (än mer om man tittar på antalet körda mil än om man tittar på procentandelen bilar). Dieslarna är i genomsnitt nyare och större än bensinbilarna och nya större bilar tillhör dem som rullar mest.
av andersuw
@joel80

Frågorna är alla viktiga men jag har inget emot att vi tar dem än i taget. Du valde att börja med fråga 4. Uppenbarligen säger du dig inte känna till den här rapporten trots att den enkelt går att hitta på precis samma sajt som den du själv länkade till (f3, "Fossil Free Fuels", The Swedish Knowledge Centre for Renewable Transportation Fuels).

http://www.f3centre.se/sites/default/fi ... rag_sv.pdf

Det reser ytterligare en fråga: Varför valde du att länka till en gammal och helt irrelevant rapport när det finns färskare och mer relevanta uppgifter att tillgå från samma källa?

Och vilken av de övriga frågor jag ställde tycker du vi skall diskutera härnäst?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag försökte leta reda på rapporter kring HVO och livscykelanalyser, jag har vid flertalet tillfällen frågat dig om det så frågan är inte varför JAG inte presenterat den länken tidigare utan varför du hållit på den! Svaret är väl troligen att du inte heller hade hittat den förrens nu! Lägg av med att föra diskussion på den där nivån! Det är förbannat trist!

Det var en intressant rapport. För att högsta besparing som möjligt ska till måste även alltså andra produkter som man tar fram på samma sätt utnyttjas.
HVO från tallolja, biogas från vallgrödor och kombinerad etanol- och biogasproduktion från lignocellulosa kan alltså när det tillverkas tillsammans ge en reduktion från 80%! Det är bra, men förutsätter att man har användsningsområden för de övriga bränslena också. Kanske helt perfekt för långtidslagring av energi för att kunna bränna på vinterhalvåret.

Den andra stora HVO-källan, animaliska fetter, verkar enligt den rapporten ge en besparing på från 65%. (inklusive indirekta vinster från biprodukter, vad nu som menas med det)

Talloljan verkar enligt den där rapporten vara det bästa alternativet för HVO just nu. Men den totala besparingen för HVO bör ligge bra mycket lägre eftersom talloljan inte alls räcker till för all HVO som idag används.
Tyvärr har vi fortfarande skapligt höga utsläpp för NoX och vissa andra gaser, och priset för tillverkning verkar vara bra mycket dyrare än bensin och diesel, (bara marginellt högre efter Co2-skatten på diesel och bensin) vilket betyder många gånger högre än för el. Det är i längren inte konkurrenskraftigt mot elen som drivmedel.

Så, än en gång kan vi konstatera att HVOn kan vara rätt bra om den görs på rätt sätt, men att det inte bara är sån HVO som används i Sverige så det totala blir betydligt sämre än de siffror du försökt påvisa. HVOn på tallolja verkar bra när det gäller Co2-utsläppen, dessvärre verkar det bara finnan en anläggning som tar fram HVO från tallolja i Sverige.

Är vi överens om det och kan gå vidare?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 164
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]