"Vem i hela världen kan man lita på?" undrade Hoola Bandoola Band en gång för länge sedan. Frågan är uppenbarligen fortfarande aktuell. Jag har mot den bakgrunden några frågor till dig Joel.
1. Du säger att du blir mörkrädd när jag hänvisar till OKQ8 som källa för uppgifter rörande det biobränsle de säljer. Om man nu inte kan lita på de uppgifterna, varför skall vi då tro på Musk när han säger att Teslas batterifabrik drivs med solceller?
2. Du säger att det är "läskigt" att Miljömärkning Sverige miljömärkt Preems Evolution+ med Svanen utan att ha alla siffror klara för sig. Vilka belägg har du för att de inte har alla siffror klara för sig?
3. Du säger att (laddbara) elbilar som laddas från det svenska elnätet ger enorma minskningar av CO2-utsläppen och 50-70 procents besparing även när de laddas från ett genomsnittligt europeiskt elnät. Känner du till några invändningar mot den slutsatsen? Vilka är de i så fall?
4. Du säger att man inte hunnit med några well-to-wheel-analyser på HVO gjord på något annat än palm- och rapsolja ännu. Vad tror du det här diagrammet kommer ifrån och vad kan man utläsa ur det?
HVO tallolja.jpg (88.47 KiB) Visad 533 gånger
5. Apropå IVLs färska rapport om CO2-utsläpp vid batteritillverkning har du gång på gång sagt att vi inte kan tro på de resultat den redovisar eftersom de bygger på data som är flera år gamla. Nu är situationen när det gäller batteritillverkningen mycket bättre säger du. Vilka belägg för det har du för det påståendet bortsett från vad Musk säger om Teslas batterifabrik? Honom kan vi med utgångspunkt från dina principer förstås inte lita på eftersom han är part i målet.
6. I den rapport om HVO tillverkad på palmolja som du hänvisade till kan man hitta följande stycke:
"Of the data in this study, the data on HVO from palm oil (well-to-tank) are assessed to be the most uncertain. The data are based on several quite extensive LCA-studies, but too much generic background data are used by the authors of these reports. The studies are also quite old [2006-2008 enligt vad som framgår på annan plats i rapporten]. When looking at the results from another data source (JEC (2013)), a well-known study from JRC, EUCAR and CONCAWE, the reported figure for HVO palm oil is 48 g CO2-eq/MJ, to be compared with 77 g CO2-eq/MJ reported in this f3 study. The main reason for not publishing the JEC (2013) data was that no other impacts than global warming is reported in JEC (2013)."
Hur bedömer du mot den bakgrunden, och mot bakgrund av vad som är känt om användningen av palmolja för framställning av den HVO som säljs på den svenska marknaden idag, relevansen av de uppgifter du säger att vi skall förlita oss på?
7. Känner du till om det finns någon lag som reglerar hur mycket CO2-reduktion som ett drivmedel måste kunna uppvisa för att få säljas som biodrivmedel på den svenska marknaden? Känner du i så fall också till vad den lagen säger om saken och hur efterlevnaden av lagen kontrolleras? Känner du i så fall också till om lagen ifråga har någonting med EU att göra?
8. Du tycker det är fel att kalla elbilar som enbart drivs med batteri för batteribilar. Vad tror du följande engelska förkortningar står för: BEV, FCEV, HEV, PEV och PHEV? Hur föreslår du att vi översätter det de står för (inte förkortningarna) till svenska?
9. Du skrattar när jag hänvisar till marknadsföringslagen. Kan du tänka dig att det finns någon som har incitament att anmäla en drivmedelsproducent till Marknadsdomstolen för brott mot den lagen om producenten far med osanning? Vem skulle det i så fall vara?
10. Du säger att jag inte litar på "elbilssajter". Kan du se någon skillnad mellan att motbevisa ett påstående med fakta och argument och att avfärda ett påstående enbart på basis av vem som säger det? Kan du ge oss några exempel på att jag gjort det senare? Känner du till något skäl till varför sådana avfärdanden inte tas på allvar i seriös debatt?