Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja det får man verkligen hoppas!

Men uppmaningen att gå och rösta är ju helt rätt, annars får man snällt hålla truten kommande fyra år efter valet kan jag tycka. :-)
av Lövet
Bensinen är dyrare än någonsin. Så, var det bättre förr? Om man gillar låga bensinpriser vill säga.

– Bensinen kostar oss allt mindre. Det är faktiskt sant, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi.

Sedan 1980 har det genomsnittliga priset på diesel och bensin ökat med 528 procent.

Det är mer är dubbelt så mycket som den allmänna prisnivån i samhället, konsumentprisindex, ökat. Konsumentprisindex, eller KPI, är 243 procent för motsvarande period.

Men samtidigt har drivmedel aldrig utgjort en så liten andel av vår samlade konsumtion som under 2021. Inte sedan mätningarna startade, just år 1980. Det visar detaljerade siffror om KPI som SCB tagit fram för SVT:s räkning.

Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning.

(Förklaringen är snålare bilar och löneökningarna)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
:
Lövet skrev:– Bensinen kostar oss allt mindre. Det är faktiskt sant, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi.
:laugh: :laugh: Jag skulle nog inte gå ut på byn o snacka sån smörja.

Edit det enda vettiga som sägs är att priset ökat. Äkta skrivbords produkt det där. :bored:
av Lövet
gubbstrutt skrev::laugh: :laugh: Jag skulle nog inte gå ut på byn o snacka sån smörja.
I så fall beror det på att "byn" inte kan räkna
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Eller så beror det kanske på att SVT är inblandade med sin synvinkel på den uträkningen ovan?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur ser din egen beräkning ut?
Hur har din lön förändrats i förhållande till bränslekostnaden?

På det stora hela stämmer den beräkning Lövet hänvisar till högst troligen, men det är ju en bild för hela riket och det är ju precis så man måste tolka den. Sen finns det såklart de som minskat kostnaden mer än så och även exempel där kostnaden ökat.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Variosboy skrev:Hur ser din egen beräkning ut?
Hur har din lön förändrats i förhållande till bränslekostnaden?
Svaret borde synas i tidigare inlägg jag gjort här i tråden. Det är enkelt :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har läst alla din inlägg i tråden och det enda som framgår är att du tycker bränslet är för dyrt och har långt till jobbet. Men inte något svar på det jag undrade över.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det enda jag läser är "våran andel av drivmedelskonsumtion har aldrig varit så liten under ett år där en global pandemi råder och många stannar hemma med stängda dörrar".

Allt som har med konsumtion att göra 2020-2021 tycker jag ger en åt h-e skev bild, åt båda hållen. "Folk handlar mer online 2020-2021 än någonsin tidigare!" gee, I wonder why....
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Variosboy skrev:Har läst alla din inlägg i tråden och det enda som framgår är att du tycker bränslet är för dyrt och har långt till jobbet. Men inte något svar på det jag undrade över.
Ok ja då har du läst att jag fick säga upp mig för att det inte lönade sig för mig att åka till kneget längre.
Körsträckan jag hade har du med sett då.
Det blir ingen tjusig uträkning på detta.
Men när man får välja på att ha mat på bordet varje dag. Eller att kunna tanka för att kunna jobba gratis.
Ja då är räkningen jävligt enkel eller hur?.

Edit hoppas det svaret på din fråga är bra nog.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 93
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004