Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Leopold, vet inte riktigt vem av oss som blivit förd bakom ljuset.

Från och med 2010 utgår inga statliga subventioner till vindkraften utan det är elcertifikatsystemet som ger ett ekonomiskt stöd till vindkraften och andra producenter av förnybar el som bioenergi, småskalig vattenkraft, solenergi, vågenergi etc.

Sverige har betydligt sämre ekonomiskt stöd för vindkraft än många andra länder i närområdet.
Tyvärr är det också det som under förra året (tillsammans med låga priser på el) gjorde att vindkraftsuutbyggnaden stannade av lite.
Nu verkar det dock ha kommit igång lite igen... men troligen mer för att priserna på vindkraft sjunker så snabbt. Alltså så trots låga eller inga subventioner för vindkraft blir det lönsamt.

I övriga världen verkar det också som att kostnaden för vindkraft snabbt gått ner och bl.a i UK är det billigare än både kärnkraft och fossilt.
https://futurism.com/offshore-wind-ener ... irst-time/

Tipsar om att se den här dokumentären om ni missade den i höstas. Intressant om vad som händer runtomkring i världen när det gäller energisektorn.
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid

Verkar också som att vi haft rekordstor elexport i Sverige under 2017.
http://www.energinyheter.se/20171228/19 ... orten-2017
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Bonus malus är som sagt helt utan subventioner. Det är självförsörjande.
Hur vet man det? Om alla köper el-bilar, eller andra bilar som ger "miljöpremier", finns det ju inget "överskott" att ta ifrån. Då måste skattebetalarna "slanta upp". Förutsättningen för att systemet skall vara "självförsörjande", är ju att det är tillräckligt många som köper bränsletörstiga bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev:Bonus malus är som sagt helt utan subventioner. Det är självförsörjande.
Hur vet man det? Om alla köper el-bilar, eller andra bilar som ger "miljöpremier", finns det ju inget "överskott" att ta ifrån. Då måste skattebetalarna "slanta upp". Förutsättningen för att systemet skall vara "självförsörjande", är ju att det är tillräckligt många som köper bränsletörstiga bilar.
Man kommer till en början ha ett stort överskott. När andelen elbilar går upp kommer premien gå ner. Man kommer också flytta gränsen för när det är neutralt.
av Leopold
Som jag förstått det är det sk elcertifikatsystemet bara ett annat namn för att systematiskt utdela subventioner.

Ser ingen betydelsefull skillnad i att särskilja elcertifikatshandel från rena subventioner. Möjligt att jag har fel.

Ett av problemen vad gäller elförsörjning och energisystem är att spotpriserna stundtals är så låga pga kraftigt varierande tillgång (ex en blåsig julhelg) at priserna blir negativa. Dvs man får betalt för att göra av med elenergi.

Situationen är inte direkt förvånande med tanke på investeringarna i intermittent väderberoende kraft som inte har med behoven att göra.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Man kommer till en början ha ett stort överskott. När andelen elbilar går upp kommer premien gå ner. Man kommer också flytta gränsen för när det är neutralt.
Låter märkligt. Men mycket i denna "cirkus" är ju märkligt. Om satsningen går bra, så det blir mycket "Bonusbilar", och få "Malusbilar" sjunker miljöbilspremien med andra ord? Jag tror visst att du läst detta någonstans, och att det är så det sägs. Men jag håller nog ändå på att skattebetalarna får bidra ändå i slutänden.
Användarvisningsbild
av joel80
Leopold skrev:Som jag förstått det är det sk elcertifikatsystemet bara ett annat namn för att systematiskt utdela subventioner.

Ser ingen betydelsefull skillnad i att särskilja elcertifikatshandel från rena subventioner. Möjligt att jag har fel.

Ett av problemen vad gäller elförsörjning och energisystem är att spotpriserna stundtals är så låga pga kraftigt varierande tillgång (ex en blåsig julhelg) at priserna blir negativa. Dvs man får betalt för att göra av med elenergi.

Situationen är inte direkt förvånande med tanke på investeringarna i intermittent väderberoende kraft som inte har med behoven att göra.
Jag är inte heller tillräckligt påläst där.
Jag uppfattar det i allafall inte som någon subvention specifikt till vindkraft utan den är för fossilfri elproduktion. Sen har det ju kommit kritik över att elcertifikatshandeln är urvattnad och att det är för billigt med elcertifikat. Det är rätt kraftig sänkning per certifikat nu. (Tidigare var det värt att fixa så man själv kunde få det när man t.ex har solceller, men nu handlar det om en ersättning på kanske en hundring per 1000kwh... där man ev måste ha en extra mätare för några tusen för att kunna ta del av..)

Vi har aldrig haft negativa elpriser i Sverige av vad jag vet men i vissa länder med väldigt hög andel vindkraft har det hänt. I Sånna lägen vore det ju väldigt bra med både möjlighet att göra om el i kemisk lagring samt kunna ladda upp batteribanker. Om tillverkaren/producenten själv kan lagra en viss del blir lönsamheten betydligt bättre om sånt händer.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev:Man kommer till en början ha ett stort överskott. När andelen elbilar går upp kommer premien gå ner. Man kommer också flytta gränsen för när det är neutralt.
Låter märkligt. Men mycket i denna "cirkus" är ju märkligt. Om satsningen går bra, så det blir mycket "Bonusbilar", och få "Malusbilar" sjunker miljöbilspremien med andra ord? Jag tror visst att du läst detta någonstans, och att det är så det sägs. Men jag håller nog ändå på att skattebetalarna får bidra ändå i slutänden.

Jag kan såklart missuppfattat. Men här tycker jag mig ändå kunna tyda att dom räknar med stort överskott i början:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
örslaget bedöms öka skatteintäkterna 2018 med 0,45 miljarder kronor (halvårseffekt), 1,34 miljarder kronor 2019 och 2,22 miljarder kronor 2020. Klimatbilsbonusen bedöms preliminärt kräva ett begränsat anslag andra halvåret 2018 då premien avses betalas ut med fördröjning. För 2019 och 2020 bedöms kostnaderna för bonus preliminärt uppgå till ca 1,25 respektive 1,64 miljarder kronor. Bonus–malus-systemet bedöms därmed resultera i ett överskott om 0,43 miljarder kronor 2018, 0,09 miljarder kronor 2019 och 0,58 miljarder kronor 2020.

Från 2021 går man över från NEDC till WLTP när man beräknar utsläppen i bilar, vilket kommer att förskjuta bonusen så att färre får den. Det kommer också göra det ännu dyrare för bilar med högt utsläpp.
av Leopold
joel80 skrev: Vi har aldrig haft negativa elpriser i Sverige av vad jag vet men i vissa länder med väldigt hög andel vindkraft har det hänt. I Sånna lägen vore det ju väldigt bra med både möjlighet att göra om el i kemisk lagring samt kunna ladda upp batteribanker. Om tillverkaren/producenten själv kan lagra en viss del blir lönsamheten betydligt bättre om sånt händer.
Jag ser detta som en extrempunkt i vad som händer när man inte har vettiga reglermekanismer eller ens ett vettigt energisystem, alternativt investerat alltför mycket i kraftresurser som aldrig kan utnyttjas under vissa perioder - man får ett överskott som kanske inte ens våra egna "batterireserver" typ vattenkraftsdammar kan parera.

Så om jag skulle summera mina synpunkter så är det egentligen bara två:
1) gör det möjligt för CO2-effektiv kraftproduktion typ kärnkraft att vara konkurrenskraftig på egna meriter, utan att störas av omotiverat stöd för subventionerad vindkraft etc.
2) sluta subventionera vissa fordonstyper typ batteridrivna, låt allt bära sina egna kostnader av egen kraft.

Obs. Detta kan innebära tex högre energipriser till slutkund när man slopar statliga subventioner till olönsamma energikällor, må vara hänt. Vinsten är att man gynnar investeringar i långsiktigt hållbara energikällor, med som jag antar CO2-reducering som det övergripande målet.

Eller är detta verkligen målet... jag måste fråga detta för det verkar inte så när man ser hur politiken realiseras.
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 164
Kupéfläkt "döda utblås"

Vet ej hur det är på Volvo, men på[…]

Rostskyddstips

Ja, som skrivits ovan höll jag på med s[…]

Visa din semesterbil(d)