Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gelis
För att slippa allt strul som många skriver om här med Win 7 Win 8 etc etc.
Fixa en beggad Laptop med XP prof. och hårdvara som Vida vill ha, kostar inte många kronor.
Installera bara Vida på den burken stäng av auto-uppdateringar och anslut inte datorn till internet.
Då kommer det till 99% att funka hela tiden. En "garage" dator behver man kanske inte heller vara så rädd om.
Användarvisningsbild
av P210
Allvarligt - hur gör alla Volvoverkstäder som använder Vida i sitt dagliga arbete, måste alla ha en gammal XP dator att köra på?!?
Hur gör de om de vill köpa ytterligare en diagnostikstation, går väl knappast få en ny licens på ett operativsystem som snart inte supportas längre?
Ellar har de andra Vida versioner?
Användarvisningsbild
av Brainy
timebandit skrev:Nu har jag pillat extremt mycket med VIDA för att få det att fungera. I 2 dygn just nu.. Kände att jag behövde installera om datorn då det var så mycket skräp på den och att den var slö.
OS som var installerad då var Windows 7 Ultimate SP1 x64 med IE11. Har fungerat helt perfekt!

I fredags installerade jag Windows 7 Ultimate x64 SP1 med IE11 från start. Installationen av VIDA gick smärtfritt men visade sig att funktionerna inne i VIDA inte fungerade. Började uppdatera via Windows Update osv men det förvärrade bara problemen! Valde att göra om installationen och efteråt så gick installationen av VIDA kanon men ikonen ville bara inte bli GRÖN! Satans! Kollade loggarna på alla delar av VIDA och det visar sig vara JAVA problem med JBoss servern. Lyckades inte lösa problemet.

Tog min gamla skiva med Windows 7 Ultimate x64 SP1 med IE8. Nu fungerade VIDA direkt utan krusseduller.
Började sakta men säkert uppdatera IE8 till IE9 men där tog det stopp. Problem med VIDA igen.
Återställde med Acronis TrueImage. (Gör en backup vid varje förändring som man kan till vid problem).

Nu började jag verkligen tappa tålamodet och kontrollerade precis allt. Allt Java, .NET Framework avinstallerades. Endast .Net Framework 3.5 fick ligga kvar.
Avaktiverade brandväggen helt då den faktiskt blockerade Java ibland!
Uppdaterade nu till IE9. VIDA fungerar klockrent!
Tog en backup.
Uppdaterade IE9 til IE10. VIDA fungerar klockrent!
Tog en backup.
Uppdaterade IE10 till IE11. VIDA fungerar klockrent!
Nu gör jag en backup till...

VIDA är tydligen extremt kräsen när det gäller Java och .Net framework. Framework 4 och uppåt verkar strula till det rejält!

INGA andra uppdateringar är gjorda via Windows Update förutom Internet Explorer. När den nya backupen är klar så skall jag börja uppdatera allt annat i Windows Update (förutom det som har med .Net Framework att göra!).

Jag uppdaterar denna posten när jag är klar.

Så ni som har problem, installera om Windows med en äldre skiva som har IE8 på samt som INTE har .Net Framework över 3.5 och prova. Kör sedan Windows Update och uppdatera en version av Internet Explorer i taget.

EDIT
Nu är uppdateringarna klara. Allt fungerar precis som det skall.
Gjorde alla viktiga uppdateringar UTOM dem för. NET Framework...

Kan tillägga att det är VIDA 2013A som detta gäller.
Laddar ner 2013D nu som jag skall prova med om några dagar. Kanske är mycket problem åtgärdat om man har tur.

Nu skall en sista backup göras på en fräsch installation som man kan återställa till vid behov :-)

Tack. Fick problem jag med och började ta bort uppdateringar utan att få till det. Slutade med att jag återställde min virtuella burk från backup och nu har jag inte vågat köra updates. Men nu vet jag vilka jag ska undvika!
Användarvisningsbild
av Octopussy
Jag tror många här laddar hem VIDA innan de har fått sin DICE och tror att det kommer att fungera när dom väl har fått hem sin Kina DICE. Men enligt mina erfarenheter, (vilket iaf inte är så stora har bara arbetat med två olika DICE dosor) är att man måste använda den Dicen med lite billigare komponenter med medföljande VIDA, då den är anpassad till just den införskaffade dosan. Råkar man få tag på en bättre dosa kan man lättare använda andra VIDA versioner från tex bukten. Jag tror detta hade minskat antalet problem som många i den här tråden har.
av Gelis
P210 skrev:Allvarligt - hur gör alla Volvoverkstäder som använder Vida i sitt dagliga arbete, måste alla ha en gammal XP dator att köra på?!?
Hur gör de om de vill köpa ytterligare en diagnostikstation, går väl knappast få en ny licens på ett operativsystem som snart inte supportas längre?
Ellar har de andra Vida versioner?
Ja inte fan har dom crackade versioner som vi diskuterar här. Dom är också anslutna till Volvo centralserver och support vilket gör att dom har rätt prylar hela tiden. vilket då ev. involverar nyare Op system än XP.
Användarvisningsbild
av P210
Tror inte det är just cracken som är problemet, det är bara en liten fil som pekarom programmet till en fil som säger att det är korrekt registrerat.
Vida 2013 måste ju vara byggt för att klara modern webbläsare och MS Framework 4.0?
Kommunikationen med DICE enheten verkar vara problemet - förmodligen kinaskit och inte Microsoftrelaterat!

Hittade detta;
http://workshopsupportguide.volvocars.b ... 05EN14.pdf

VIDA från 2012 ska ju klara Win7x64, inte ett ljud om att Framework eller andra krav.

Recommended specification Introduced January 2013

Processor Dual Core 2.6 GHz, Core i5 or equiva‐
lent2
Memory ≥ 4 GB ≥ 4 GB ≥ 4 GB
Local free disc space > 80 GB > 80 GB > 80 GB
Connections 3 x USB 2.0
One for DiCE
one for SWDL Special Tool and
one for future use

Operating system Microsoft Windows
XP Professional with Service Pack 3
or Microsoft Windows 7m(64 bit)
Browser Microsoft Internet Explorer 9.0
File System NTFS
Display resolution 1280 x 800
av timebandit
Windows 7 64 osv är redan supportade. Tror det finns en mängder olika problem.

Tex efter en helt ny fräsh installation av Windows så fungerade inte ens VIDA. Först när jag installerade om Windows IGEN med samma skiva så fungerade det. Tror att VIDA kan ha ett litet buggigt installationsprogram för JBoss servern osv. En gång så stod det i loggen att Java Jboss inte kom åt Port 80 trots att det inte finns något annat som tar upp den porten. Dåligt skriven kod tror jag mer på.

Söker du å VIDA och NET Framework så kommer du nog hitta lite trådar att det är problem/känsligt med version över 3.5. Finns ju ej någon anledning till 4.0 för mig på min laptop iaf.

Och nej, det absolut ingenting med någon fel "crack" att göra, den lurar "bara" JBoss servern/java.

VIDA KRÄVER Net Framework 3.5. Den installeras tom under installationen av DICE precis i början om ni inte har noterat detta. Den ligger även med på skivan!
Det är inte alltid dem skriver med vad allt kräver. I den listan som skrevs uppetill står tex inte SQL Server med... Är också ett krav som dessutom medföljer på skivan/installationen.

Har man tex en gammal eller nyare SQL Server installerad så måste den skiten först bort helt å hållet också.

Dem flesta som har problem är inte relaterade till DICE utan just VIDA. VIDA skall som sagt fungera utan DICE för att kunna kolla på vissa avsnitt osv.

Gör även som Gelis skrev, stäng av uppdateringar samt ev. brandvägg å testa. Framförallt se till att stänga av internet så att eUpdate INTE får tillgång att uppdatera något och se till att ta bort eUpdate.jar från autostart i registret.

Att köra en slö Windows XP dator är längre inte ett alternativ tycker jag. Man får helt enkelt försöka göra som jag gjorde om man vill ha det fungerande. Installera om och gör allt från början och ha koll på vad som installeras osv. Tråkigt men dessvärre verkar det behövas av någon anledning.
av Gelis
P210 skrev:Tror inte det är just cracken som är problemet, det är bara en liten fil som pekarom programmet till en fil som säger att det är korrekt registrerat.
Vida 2013 måste ju vara byggt för att klara modern webbläsare och MS Framework 4.0?
Kommunikationen med DICE enheten verkar vara problemet - förmodligen kinaskit och inte Microsoftrelaterat!
Är riktigt att bara crackfilen är en pekare men vad vet vi vad som mer är gjort med innehållet på programmskivan som följer med Kina Dicen eller som laddas ner från bukten.
För jag tror inte att man kan ta en Vida orginalskiva och sedan köra crackfilen mot orginal Vida och få det att funka.

Sedan att det finns olika varianter av Kina dicen är ju helt klart där en del verkar vara skit.
Användarvisningsbild
av P210
Trist att det verkar vara så struligt, lurar på att köpa en Kina-DICE men vet inte om jag orkar strula med installationen eller att det inte fungerar på någon av mina laptops, är BSR:s PPC3 för 3000:- enda alternativet om man vill kunna släcka Volvospecifika felkoder?
av timebandit
Jag laddar aldrig ner sådana mjukvaror från bukten faktiskt. Tar mina från andra bilställen där mjukvaran faktiskt brukar testas först.

Brukade hänga på Digital Chaos forumet då det fanns personer där som faktiskt spred VIDA först. Antar att dem jobbar innom koncernen på något sätt.
Efter några dagar brukar det komma en "crack".

Men ibland är det ändå problem med VIDA så jag vill faktiskt tro att det är en dålig programmering för installationen.

Har aldrig kört VIDA som kom med DICE'en, Innan min DICE kom till mig för 5år sedan så hade jag redan laddat ner en nyare version.
Har man otur så har man köpt en "ful" DICE som bara fungerar med VIDA som medföljde och kan då alltså inte köra en nyare :/

VIDA verkar struligt men när man fått igång det är det guld värt. Kan man se live data osv med PPC?

Autocom tror jag är det som annars ligger närmast "tror" jag.

Nu överdriver jag men har nog sparat in/tjänat (kalla det vad ni vill) långt över 10.000:- med hjälp av VIDA/DICE.
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 241
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv