Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja självklart, men betalar ju mer för att minimera riskerna. Jag säger inte alls att det är fel att köpa en ny bil. På en bil i 10kkr klassen som jag nämnde kan ju motorn skära imorgon och du står utan hjälp .

Jag kanske var otydlig, jag menade elbilar med jämförbar räckvidd >500 km som kostat under 500 kkr nya. Dvs. rent jämförbara med "vanliga" ICE-bilar. Jag skulle tro att en 5 år gammal ID.3 står sig väldigt bra mot en ICE eftersom drift-kostnaderna är så låga.
mikebike skrev: lör 07 nov 2020, 15:17
Lucif3r skrev: lör 07 nov 2020, 15:01 Elbilar, idag, är ju mer eller mindre totalt värdelösa om man inte kan ladda "gratis" hemma(betalar ju bara för den förhöjda elförbrukningen på hemmets elräkning, om man nöjer sig med 1-fas långsam laddning, alt. 3-fas om man redan har det).
Har för mig jag betalar runt 45öre/kWh, vilket är skapligt mycket billigare än att ladda någon annanstans.

Det, kombinerat med hur lång tid det tar att "tanka", den begränsande räckvidden, och instegspriset för en hyffsad elbil är det som mest gör elbilar totalt ointressant för mig - idag. Jag är inte intresserad av en bil som begränsar mig, om det så i praktiken bara skulle begränsa mig en gång om året eller ännu mer sällan.
Jag har beställt en elbil, utan möjlighet att ladda hemma.
"Bränslekostnaden" räknar jag blir ungefär 5 kr/mil, att jämföra med 15 kr/mil för gamla bilen. Lågt räknat 10000 kr/år insparat.
Laddtiden blir exempelvis 2 x 15 minuter på en 50-milaresa om jag startar med ganska fullt batteri och kan ladda på destinationen. Stanna och sträcka på benen och ta en fika vill man ju göra ändå. Dessvärre verkar nästan alla laddstolpar vara placerade vid en hamburgerrestaurang!
Skatten är 3400 kronor lägre.
Serviceavtalet till gamla bilen kostade 444 kr/månad = 5328. Nya bilen behöver kanske ny bromsvätska vartannat år.
Försäkringen är ungefär 5000 kr billigare (de första tre åren).
Summa 23 000 billigare per år.

Nya bilen är nästan tre gånger så dyr som den gamla och det är ju först vid nästa bilbyte man vet hur stor värdeminskningen varit. Den gamla kostade 71000 på knappt tre år.

PS. Räckvidden på nya bilen är 580 km och den gamla hade 650 km.
Vad har du beställt? Gissar på TM3? Du kommer bli sjukt nöjd....
Batterier verkar hålla länge på Tesla men på bilprovingen säger man att de rostar väldans mycket.

Vore ju sjukt synd om andrahandsvärdet skulle rasa pga av rost, nu när man har fått till batterier som håller länge.
frasse4 skrev: lör 07 nov 2020, 17:28 Jag säger inte alls att det är fel att köpa en ny bil. På en bil i 10kkr klassen som jag nämnde kan ju motorn skära imorgon och du står utan hjälp Bild.
Köper man bil för 10.000 behöver man inte oroa sig för reparationer. Går den sönder köper man bara en till. Vår nuvarande bil hade 550.000 i värdeminskning på 4 år. det kan man köpa många 10-tusen kronors bilar för :-o
Ett litet inhopp i tråden. Här pratas det och spånas en del om framtiden. El eller hybridbilar? För eller emot? Eller fortsätt med flytande bränsle?
Det handlar om Koeniningegg, som ni ser.

Det kommer flera hypoteser om det ena eller det andra och det pratas runt en hel del. Intressant! Von Koeningsegg är ju inte vem som helst, han får nog anses vara som en viktig kugge i framtidens bilar med sina erfarenheter och kunskaper.
På den senare halvan av filmen blir det lite örongodis. Troligen en äldre filmsnutt? Kort men intensivt.
Rådlös skrev: lör 14 nov 2020, 10:42 Ett litet inhopp i tråden. Här pratas det och spånas en del om framtiden. El eller hybridbilar? För eller emot? Eller fortsätt med flytande bränsle?
Det handlar om Koeniningegg, som ni ser.

Det kommer flera hypoteser om det ena eller det andra och det pratas runt en hel del. Intressant! Von Koeningsegg är ju inte vem som helst, han får nog anses vara som en viktig kugge i framtidens bilar med sina erfarenheter och kunskaper.
På den senare halvan av filmen blir det lite örongodis. Troligen en äldre filmsnutt? Kort men intensivt.
Tycker nog Elon Musk har förändrat den globala bilmarknaden och satt blåslampa i ändan på alla stora biltillverkare att accelerera produktionen av elbilar mer än vad Koenigsegg har gjort. Väldigt få av världens största biltillverkare ser nog Königsegg som en stark konkurrent om kunderna.
VolvoB20 skrev:Väldigt få av världens största biltillverkare ser nog Königsegg som en stark konkurrent om kunderna.
Så är det förstås. Men de köper teknik i smyg av honom.
Biltillverkaren Volvo Cars har nu beslutat att utveckla egna elmotorer, men var de ska tillverkas är inte bestämt än.
Vid företagets motorfabrik i Skövde finns en oro för att elmotorerna inte ska tillverkas där och många jobb står på spel på sikt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7597834
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 445
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre