Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
andersuw skrev:
joel80 skrev:Jag skulle tycka det vore intressant att veta lite mer kring varför man motsätter sig vindkraftverken.
Det är ju inte på mer yta än ett par kvadratkm som jag förstår det. Kan inte försvaret själva föreslå alternativa platser då om just den platsen är av speciellt intresse.. eller än det något annat som gör det? Det gör ju att man blir lite nyfiken på anledningen nu när det är andra gången på rätt kort tid dom motsätter sig kraftverk.
Personligen är jag tacksam över att försvaret inte tillfredsställer din nyfikenhet i högre grad än man gjorde redan för sju år sedan när man yttrade sig i ett likartat ärende inom samma område (Gretas Klackar, öster om Agön, den sista utposten söder om Hudiksvalls hamninlopp).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -vindkraft

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... anfor-agon

Självfallet är det inte heller försvarets uppgift att utreda alternativa placeringar av vindkraften.
:-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Men snälla du.. Jag visade på hur knäppt det kunde bli när man generaliserar genom att göra detsamma som ett exempel. (svarade ju på ett inlägg där tydligen hela Sveriges försvarsförmåga stod o vägde på några vindkraftverk.)
Borde kanske förklarat det tydligare men tyckte det framgick rätt klart. Tydligen inte...

Tycker frågan är mer komplicerad än så och det tror jag även de som inte håller med mig i sak tycker.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Du är alltid välkommen att göra en pudel.
Är det den här meningen du menar?
joel80 skrev: Ska vi generalisera så stort kan vi ju säga att Sveriges överlevnad är skit samma om inte planeten överlever.. ;)

Ser du smileyn där på slutet.. Det var meningen att med den göra det tydligt med att det inte var helt seriöst utan mer som ett svar på det tidigare inlägget och vad jag alltså tykte var en förenkling. Det finns såklart ett uns "sanning" i meningen, men det är kraftigt förenklat. Ber om ursäkt om det chockade och gjorde dig uppörd. Jag kan ta tillbaka det utrycket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Inget nytt att det funnits ICBMs med multipla stridsspetsar. Det har vi haft sen 60-talet på båda sidor. Men det tycker jag är ett rätt så lamt argument mot att Sverige ska ha hyfsat moderna miljöambitioner.
Nu var det ju inte jag som började med att dra upp jordens undergång pga att vi kör dieselbilar i Stovkholm.
joel80 skrev:Ska vi generalisera så stort kan vi ju säga att Sveriges överlevnad är skit samma om inte planeten överlever..
Sen tycker jag faktiskt att det är rätt allvarligt att hela civilisationen så som vi känner den idag kan vara näst intill utplånad om ett par minuter, det känns inte speciellt lamt tycker jag.

Dessutom tycker jag att sverige är urkass på sina miljöambitioner. Ska vi gå över till el och det ska funka året om får vi ta tag i det hela och bygga ny produktinskapacitet som kan ta över när kärnkraftverken fasas ut.

Såg i går att LKAB jobbar på att bygga om masugnarna från koltill el-drift, det kommer bli slagsmål om den sista elen när kärnkraften stängs av.

Här är ytterligare ett bevis på att vi är sammankopplade med europa.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... pa-fyra-ar
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Förstår ändå inte riktigt din poäng? Satan är inget nytt hot. Ryssland har haft ICBMs med multipla stridsspetsar i 50 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ICBMs#Russia
Har bara hetat andra saker.

Sen måste ju detta vara ett sidospår som kommer påverka dieselbilarnas status väldigt lite :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det bara jag som tycker det är oroande att vi ställer om till eldrift, men inte har en minsta plan för var vi ska få elen ifrån? Ni verkar inte tycka det är ett problem.

Kärnkraften ger 60 Twh. Om vi tex ersätter den med vind och sol så måste vi lagra energin till vintern så krävs mycket mer än 60 Twh för verkningsgraden om man ska pumpa upp vatten i dammar för att använda till vintern är inte så hög.,

Då har vi inte ens pratat om ökad förbrukning pga omställning till elbilar.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är just det som gör mig skeptiskt till elbilar idag. Jag länkade tidigare i höstas till en rapport från svk, där det framgår att Sverige redan idag importerar polsk kolkraft. Tänk er då hur mycket som ska importeras om några år.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Är det bara jag som tycker det är oroande att vi ställer om till eldrift, men inte har en minsta plan för var vi ska få elen ifrån?
Du är inte ensam om detta. Jag undrar över samma sak. Och jag har undrat över det länge nu.
av andersuw
joel80 skrev:Jag skulle tycka det vore intressant att veta lite mer kring varför man motsätter sig vindkraftverken.
Det är ju inte på mer yta än ett par kvadratkm som jag förstår det. Kan inte försvaret själva föreslå alternativa platser då om just den platsen är av speciellt intresse.. eller än det något annat som gör det? Det gör ju att man blir lite nyfiken på anledningen nu när det är andra gången på rätt kort tid dom motsätter sig kraftverk.
andersuw skrev:Personligen är jag tacksam över att försvaret inte tillfredsställer din nyfikenhet i högre grad än man gjorde redan för sju år sedan när man yttrade sig i ett likartat ärende inom samma område (Gretas Klackar, öster om Agön, den sista utposten söder om Hudiksvalls hamninlopp).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -vindkraft

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... anfor-agon

Självfallet är det inte heller försvarets uppgift att utreda alternativa placeringar av vindkraften.
joel80 skrev:Grattis.. Du lyckas vara spydig, nervärderande och en besserwisser i samma inlägg! Alltid lika skoj.
Har du något att säga i de sakfrågor jag tog upp? Vad skulle det vara i så fall?
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 164

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]