Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
*pettson* skrev:Vill vi se fler arbetslösa i arbete så lär vi som folk börja få sparka på arbetsgivarna. För det är DOM som inte vill anställa.
En arbetsgivare gör det som är lönsamt. Arbetsgivarna kan inte lösa strukturella problem som att det totala kostnadsläget inkl. skattetrycket är högt. Vill man ha arbetstillfällen i ett samhälle, även enkla okvalificerade arbeten, så måste man inse att man inte kan straffskatta arbete som man gör idag. Skatt på arbetsinkomster är en inkomstkälla för samhället. Men det fungerar bara om folk har arbete. Det är denna avvägning man så fatalt misslyckas med. Om priset på arbete är för högt så hittar marknaden andra alternativ.

Man kan inte ha en välfärd som kostar så mycket att själva basen för finansiering blir för dyr i förhållande till alternativen i en global värld. Den tiden är för länge sedan förbi. Politiker i högskattesamhällen som Sverige ska lösa en omöjlig ekvation: basen för beskattning försvinner mer och mer pga att arbete redan är för dyrt och blir bara dyrare om man ytterligare ökar beskattningen. Men välfärd kostar så man tar ut nödvändig beskattning progressivt och av en allt mindre del av befolkningen. Samtidigt är det många åldringar i dessa samhällen som kräver vård och få ungdomar i arbete.

Polikerna i Sverige har haft olika sätt att hantera problemen. Sossarna gömde på sin tid undan de arbetslösa i olika skrå varav förtidspension var ett sätt. Nuvarande regering blundar och sätter de som inte får plats på marknaden i ett sidospår med dåliga villkor och rent ut sagt dumma och ogenomtänkta aktiviteter. Sanningen är att inget av detta fungerar. Det har vi alla haft möjlighet att se. Att skatt på arbete dock måste ned i Sverige från den groteskt höga nivå vi har framstår som helt klart för mig för att situationen inte ska bli ännu värre.

Men att alla inte får plats på arbetsmarknaden kan inte politiker egntligen göra så mycket år. I en globaliserad värld gäller det att inse att om man som konsument känner sig tvingad att köpa billiga vararor producerade i låglöneländer istället för varor som producerats med rimliga arbetsvillkor är något fel. Orsaken är givetvis att man inte anser sig ha köpkraft nog. Detta har i sin grund i att skattebördan på arbetsinkomster är hög. Löner inkl. skattekostnader kan inte tillåtas skena iväg eftersom exporten skulle bli lidande. Pga av att lönerna hålls nere och att färre kommer i arbete minskar basen för skatteintäkter. Genvägen då är att höja skatterna och så uppstår en ond cirkel. Detta är ett jätteproblem att lösa.

För Sveriges del gick det bra att ha hög välfärd som krävde stora skatteintäkter i en tid när det fortfarande gick att upprätthålla sysselsättningen även med okvalificerade arbeten så att nästan alla kom i arbete. Men så ser det inte ut nu för tiden. Folk är bekväma. När jag var grabb extraknäckte jag med t.ex. bärplockning. Nu tar vi hit folk från andra sidan jordklotet för att få dessa arbeten utförda. De som redan bor i här landet som saknar arbete har man antingen förtidspensionerat eller satt i meningslösa program. Skattebördan på lönearbete är för stor. Konsumenter kräver billiga varor. Osv. På en globaliserad markand finns de billiga varorna att köpa. Men det raserar vårt system innifrån. Ingen av dagens politiker oavsett partifärg har en fungernade lösning på detta.

*pettson* skrev:Någon glömde berätta om vad som händer när du blir sjuk. Du hade 80% förut så även idag om man råkar glömma nämna att jobbskatteavdraget också dras in under sjukperioden.
En företagares sjuklön betalas de första 14 dagarna av företaget han äger. Men som löntagare i sitt eget bolag betalar företagaren precis som alla andra skatt till sjukförsäkringssystemet. Det finns ingen övre gräns för vilken lön inbetalningarna gäller för. Det är full inbetalning som gäller. När det kommer till utbetalning är det ytterst mediokert.
*pettson* skrev:Nej en fet spark på överbekväma arbetsgivare.
Utan privat företagande blir världen en bättre plats att leva på enligt vissa politiska läger.
*pettson* skrev:Är det nödvändigt med universitetsstudier på hög nivå inriktning miljö för att få köra sopbilen? Så var kravet i alla fall?
Inflation i anställningskrav är ett resultat av ökad konkurrens på arbetsmarknaden. Självklart behövs inga universitetsstudier för att köra sopbilen. Det kan t.o.m. vara så att det blir sämre av det.
av 2444ever
Camel skrev: /.../
Men att alla inte får plats på arbetsmarknaden kan inte politiker egntligen göra så mycket år. I en globaliserad värld gäller det att inse att om man som konsument känner sig tvingad att köpa billiga vararor producerade i låglöneländer istället för varor som producerats med rimliga arbetsvillkor är något fel. Orsaken är givetvis att man inte anser sig ha köpkraft nog. Detta har i sin grund i att skattebördan på arbetsinkomster är hög. Löner inkl. skattekostnader kan inte tillåtas skena iväg eftersom exporten skulle bli lidande. Pga av att lönerna hålls nere och att färre kommer i arbete minskar basen för skatteintäkter. Genvägen då är att höja skatterna och så uppstår en ond cirkel. Detta är ett jätteproblem att lösa.
/.../
En del av problemet är väl att många idag vill ha en hög(re) standard, alla prylar man "måste" ha. Även om köpkraften skulle öka så tror jag att alla ändå skulle köpa varor producerade i låglöneländer, bara att man då kan köpa mer. Lite samma sak som att viss politik inte ger fler anställda, t.ex. vid sänkt arbetsgivaravgift tror jag att det är ett fåtal företag som skulle använda "vinsten" till fler anställda, är ju ett mantra nuförtiden "slimma organisationen, slimma organisationen".

Vad gäller jobbskatteavdragen så var Moderaternas avsikt med det att krav på löneökningar skulle minska och därigenom en lägre lönekostnad för företagen, och därmed marginal för att anställa fler.
För det första så är det inte precis så det har framställts, och för det andra så tror jag (som jag skrev ovan) att många företag skulle använda den ökade marginalen till annat än fler anställda. Visst det finns kanske några enstaka företagare som gråter blod på nätterna för att det inte finns pengar till fler anställda, men ökad vinst är nog ett mer primärt mål för de flesta.

Blir det inte en nedåtgående ekonomisk spiral i dagens samhälle? Företag gör allt för att öka vinsten genom att slimma organisationen och andra besparingar, det tvingar alla andra företag till detsamma p.g.a. konkurrens. Minskade lönekostnader ger mindre köpkraft, mindre köpkraft tvingar företag till mer besparingar o.s.v.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev: En företagares sjuklön betalas de första 14 dagarna av företaget han äger. Men som löntagare i sitt eget bolag betalar företagaren precis som alla andra skatt till sjukförsäkringssystemet. Det finns ingen övre gräns för vilken lön inbetalningarna gäller för. Det är full inbetalning som gäller. När det kommer till utbetalning är det ytterst mediokert.
Nej så är det inte nu.. dom har ändrat 2ggr senaste mandatperioderna. Först fimpade dom de tidigare reglerna där man kunde ha som "vanliga" anställda med bara en karensdag som företagare, så man inte fick en krona i sjukpenning före dag 15, och då med krav på läkarintyg. Man kunde välja längre karenstid mot svagt rabatterade egenavgift men inte kortare. För nått år sen ändrade dom tillbaka lite så att det är 7 dagar som gäller om man inte gör något val, men man kan även välja 1 dag och upp till 90 dagar.
Skillnaden i egenavgift/arbetsgivaravgift mellan 1 dag och 60 dagar är en knapp procent.
Så om man drar in typ 400 000kr och är sjuk 3 dagar på ett år så "tjänar" man på den lägre karenstiden. Men många företagare har ju inte tid att vara sjuk, så de väljer kanske den högre ändå.

Sen är det sjukt snedvridet.. företag man konkurrerar med som tagit in FAS3-arbetare kan erbjuda samma jobb som en själv för halva kostnaden.. det är inte konstigt att kunder väljer det billigare alternativet.. känns bara lite fel att det är Sveriges skattebetalare som står för rabatten.
Utan privat företagande blir världen en bättre plats att leva på enligt vissa politiska läger.
Ja det är helt sjukt vad mycket sämre det blivit för oss småföretagare med nuvarande styre! Precis som att dom vill bli av med alla oss små! Jag är överraskad, trodde inte de skulle bli sämre, dom lovade mindre krångel men allt pappersarbete har ökat och det har blivit högre skatt. Det första dom gjorde var t.ex att ta bort en 5% minskning på egenavgifterna som sossarna infört. Även om det sen kompenserats lite med jobbskatteavdragen (som jag hellre skulle sett gå till pensioner, a-kassa och sjukpenning) är det fortfarande sämre än innan borgarna tillträdde.

Sen har dom nu också beslutat att momsredovisning för småföretagare ska ske minst var tredje månad istället för som tidigare, för företag med under en miljon i omsättning, vid deklaration.

Nu är jag ingen storföretagare och kommer inte upp till brytgränsen för statlig skatt.. de som tjänar så pass mycket har däremot gått plus på nuvarande styre. Även de större bolagen har fått bättre villkor och många fina rabatter på skatter. McDonalds Sverige är en av storvinnarna!
Användarvisningsbild
av Camel
2444ever skrev:En del av problemet är väl att många idag vill ha en hög(re) standard, alla prylar man "måste" ha. Även om köpkraften skulle öka så tror jag att alla ändå skulle köpa varor producerade i låglöneländer, bara att man då kan köpa mer.
Med det ekonomiska system som vi har idag är konsumtion viktigt. Detta har varit, och är, drivkraften i systemet. Vi får hoppas det håller i sig om man ska behålla nuvarande system. Och genom globaliseringen har konsumenterna nu tillgång till varor som har producerats med lägre kostnad och därför kan säljas till lägre pris. Det är inte så lätt at bryta sådana mönster när de en gång har uppstått. Och att kombinera att samhälle byggt på hög beskattning med ekonomier byggda på låg beskattning på en och samma globala marknad är inte lätt. Vi har bara sett början på det. Men det sker ju en utveckling även i låglönelönder. Befolkningen ställer ökade krav. I långa loppet blir det därför rimligen en utjämning mot någon form av balans. Dvs. vi kommer att få göra avkall på en del av det som vi har idag i samhället. Och många andra människor på jorden uppnår mer än vad de har idag. Men det störs delvis av enskilda aktörers profithunger. Men i det långa loppet blir samhällskrafterna större i takt med att befolkningar världen över får mer utbildning och ekonomisk makt. Men dålig politik och till viss del religion samt kultur gör att det går sakta på vissa håll. Men den allra största frågan är om tillväxt för alla är hållbart i längden pga t.ex. resurstillgångar. Men det är en större fråga än ev. problem med högt skattetryck i Sverige.
2444ever skrev:Blir det inte en nedåtgående ekonomisk spiral i dagens samhälle? Företag gör allt för att öka vinsten genom att slimma organisationen och andra besparingar, det tvingar alla andra företag till detsamma p.g.a. konkurrens. Minskade lönekostnader ger mindre köpkraft, mindre köpkraft tvingar företag till mer besparingar o.s.v.
Ja, det är lite av det jag menar men glöm inte att vinst uppstår inte om man inte säljer. Oavsett hur slimmat ett tillverkningsföretag är. På en global marknad är därför låga produktionskostnader viktiga för att kunna hålla lågt försäljningspris som det ser ut idag med många låglöneländer som erbjuder billiga varor. Företagen sitter hur konstigt det låter inte med hela makten. Det är egentligen konsumenterna som har makten. Men det är svårt att bryta cirkeln som pågår för den enskilde konsumenten.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:
Camel skrev: En företagares sjuklön betalas de första 14 dagarna av företaget han äger. Men som löntagare i sitt eget bolag betalar företagaren precis som alla andra skatt till sjukförsäkringssystemet. Det finns ingen övre gräns för vilken lön inbetalningarna gäller för. Det är full inbetalning som gäller. När det kommer till utbetalning är det ytterst mediokert.
Nej så är det inte nu.. dom har ändrat 2ggr senaste mandatperioderna.
Jo, det är precis som jag skriver för ett AB. Exemplet jag avser är en ägare som blir sjukskriven. Som löntagare i sitt AB betalas in full avgift till systemet. Den som betalar sjuklönen är arbetsgivaren, dvs. företaget ägaren äger. Ingen annan betalar kalaset de första 14 dagarna. Pengarna regnar liksom inte ner från himlen.
joel80 skrev:
Camel skrev:Utan privat företagande blir världen en bättre plats att leva på enligt vissa politiska läger.
Ja det är helt sjukt vad mycket sämre det blivit för oss småföretagare med nuvarande styre! Precis som att dom vill bli av med alla oss små! Jag är överraskad, trodde inte de skulle bli sämre, dom lovade mindre krångel men allt pappersarbete har ökat och det har blivit högre skatt.
Jag har varit med tillräckligt länge och upplevt tider när småföretagande uppfattades som halvt kriminellt. Bara att få ut en F-skattsedel var en stor bedrift i sig. Nuvarande regerings politik, och även den sossarna förde den sista mandatperioden de satt i regeringsställning, har inneburit många lättnader för företagande och en helt annan positivare syn på själva begreppet företagare. Sedan kan allt alltid bli bättre i alla system. Men sett till helheten har det blivit enorm mycket bättre för småföretag de sista 10 åren än innan. Det är en himmelsvid skillnad.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev: Jo, det är precis som jag skriver för ett AB. Exemplet jag avser är en ägare som blir sjukskriven. Som löntagare i sitt AB betalas in full avgift till systemet. Den som betalar sjuklönen är arbetsgivaren, dvs. företaget ägaren äger. Ingen annan betalar kalaset de första 14 dagarna. Pengarna regnar liksom inte ner från himlen.
Ah.. jag borde förtydligat och du borde förtydligat.. Du pratade AB och jag Enskild Firma eller HB.
Camel skrev: ]Jag har varit med tillräckligt länge och upplevt tider när småföretagande uppfattades som halvt kriminellt. Bara att få ut en F-skattsedel var en stor bedrift i sig. Nuvarande regerings politik, och även den sossarna förde den sista mandatperioden de satt i regeringsställning, har inneburit många lättnader för företagande och en helt annan positivare syn på själva begreppet företagare. Sedan kan allt alltid bli bättre i alla system. Men sett till helheten har det blivit enorm mycket bättre för småföretag de sista 10 åren än innan. Det är en himmelsvid skillnad.
Tycker att det redan var rätt bra 2001 då jag började bli lite mer insatt i företagandet. Bl.a skatteverket överraskade med väldigt bra service när man var ny på det hela. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev: /.../Bl.a skatteverket överraskade med väldigt bra service när man var ny på det hela. :)
Jag håller helt med. Man kan ha olika åsikter om regelverk, skattenivåer, etc. men det är politik. Skatteverket är en myndighet som ser till att skattehanteringen fungerar. Och det gör de exemplariskt bra enligt min uppfattning. Tänk om alla myndigheter var så serviceinriktade, informativa samt effektiva som skatteverket.
Ett stort plus till skatteverket. :-)-)
av Andis
*pettson* skrev:Vill vi se fler arbetslösa i arbete så lär vi som folk börja få sparka på arbetsgivarna. För det är DOM som inte vill anställa. Det finns plötsligt ingen som är tillräckligt utbildad. När det finns någon tillräckligt utbildad, ja då är lönebilden fel, att vara utbildad eller till och med högutbildad ska inte löna sej. Att utbilda sej inom yrket ger inte heller det någon löneökning. Idag får många jobba fruktansvärt med övertid för att hinna med. Övertid som inte rapporteras för att man har en deal med arbetsgivaren istället för vem vill skatta? Varken arbetsgivare eller löntagare. Om alla dom timmarna omsattes till nya tjänster skulle en stor del av arbetslösheten försvinna. Men ingen kommer att rapportera. Då finns inga övertider och inget extra jobb.
Fas tre och arbetsprövning används i enorm skala i en gråzon. Man ska inte utföra ett riktigt arbete. Men konstigt nog finns det två läger. Ett har inget att göra. Där tar anordnare 5000kr per person i månaden för att *sysselsätta*, ett ersätter en eller flera anställda med fas 3 och dom jobbar heltid för ned till 2400kr/mån. Där anordnaren får 5000kr i mån för att han sysselsätter samma person. Det är inget ovanligt att ha 10st Fas 3 som jobbar heltid. Du får jobbet utfört, du betalar ingen lön och du FÅR 50.000kr fritt i månaden för det. Varför anställa?
Jag vet flera företag som gör det så. Jag vet också flera föreningar som låter allt sitt arbete utföras av fas 3 istället för av klubbmedlemmar osv. Dom får ju tusenlappar som rinner in och slipper ta i skiten. Den som vågar ryta till och rätta till. Den kommer att få en ljus framtid inom politiken. Den som vågar berätta avigsidorna av sin egen politik kommer också få regera.
Menar jobbskatteavdrag i all ära. Någon glömde berätta om vad som händer när du blir sjuk. Du hade 80% förut så även idag om man råkar glömma nämna att jobbskatteavdraget också dras in under sjukperioden. Är du hemma en månad för ett benbrott så åker först jobbskatteavdraget med dom pengar det gjort för dej för det är inte så att det gäller långtidssjuksskrivna. Sen på pengen du hade förut, får du 80%. Vips har du inga 80% av vad du brukar ha i plånboken i realiteten. Något som aldrig informerades om vid valet får jag förmoda, då hade inte så många älskat förslaget.
Nej en fet spark på överbekväma arbetsgivare.

Egentligen behöver man bara se hur det ser ut i närmaste grannstad för min del när det gäller sneda värderingar vid anställning. Är det nödvändigt med universitetsstudier på hög nivå inriktning miljö för att få köra sopbilen? Så var kravet i alla fall?

Mycket bra inlägg Pettson :-)

Håller helt med.
Vet oxå branscher som helt bygger på att staten betalar deras arbetskraft.
Samt branscher som helt bygger på att dom stakarna som jobbar där får jobba massor av övertid gratis och passar inte det så kan dom sticka. Fins hur många fler att hämta som kan jobba gratis eller i bästa fall få en som dom till och med får betalt för att den personen jobbar där.

Blir en så sne vriden arbetsmarknad med dessa från början bra idéer för att få ut folk som inte jobbat på länge men i praktiken fungerar det inte alls.

Skulle vara någon regel att den tiden dom fått halva arbetstagaren tid betald av staten lika länge efteråt är dom tvungna att anställa denna person med fulla sociala avgifter eller liknade.

Så man får bort allt det hör med att ha dom jobbandes mer eller mindre gratis i allt från 6 mån till 2 år tror jag var det längsta som gick att få.

Kan skriva hur mycket mer som helst om det här men ska inte trötta ut er med det.

Säger bara heja Pettson
av llesrof
Fas 3... vi har två sådana på mitt jobb. Vi har haft några till. De tas in i ett projekt eftersom vi inte har personal nog. Vi kör också mycket med allmän visstidsanställning. De från Fas 3 som är kvar jobbar bra, och den ena är till och med socialt kompetent. De andra har vart synnerligen märkliga individer som i princip inte fixar att skita själva utan att någon talat om hur man gör. Och då hade de ändå skitit utanför toan. Förvisso har de utfört ett arbete som någon fullbetald kunde gjort, men vi har fått vad vi betalat för. Det vill säga att vi har fått arbete utfört med låg kvalité och tyvärr ett arbete som gett oss duktigt med badwill. Det kan bli väldigt fel om Fas 3 används där man borde använd kompetent personal istället. Det finns duktigt folk bland Fas 3 och de får en chans att visa detta, men av det lilla jag sett av Fas 3 så utgör de inget större hot mot kompetent personal.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]