- tor 17 okt 2024, 22:52
#1592384
E85 "håller" c:a 104 oktan. Plus att den lägre förbrännings temperaturen gör att du kan ha ett högre komp.förhållande. Gissar gränsen på en standardmotor ligger på omkring 13-14-1 på för E85 mot omkring c:a 10-1 för E10
Metanol är väldigt aggressivt mot vissa metaller
Jag körde farsans gamla 144 -72 flera 1000 mil på E85 (helt standard B20A) utan problem med ventil säte. Körde på E85 för att slippa blanda i blyersättning hela tiden. Dock räckte inte choken till vintertid, så januari - februari körde jag på bensin. Ner till c:a -5° startade den på startgas och gick fint på etanolen. Men under det blev den svårkörd innan den började bli varm, dock startade den alltid. 745-an startar och går fint även vintertld med ett extra motstånd med en tryckknapp i serie med motor temp.givaren för motorstyrningen
Metanol är väldigt aggressivt mot vissa metaller
Jag körde farsans gamla 144 -72 flera 1000 mil på E85 (helt standard B20A) utan problem med ventil säte. Körde på E85 för att slippa blanda i blyersättning hela tiden. Dock räckte inte choken till vintertid, så januari - februari körde jag på bensin. Ner till c:a -5° startade den på startgas och gick fint på etanolen. Men under det blev den svårkörd innan den började bli varm, dock startade den alltid. 745-an startar och går fint även vintertld med ett extra motstånd med en tryckknapp i serie med motor temp.givaren för motorstyrningen
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By Nizzehult