- fre 27 nov 2009, 17:42
Man fixar ju med sina bilar själv.
Och om sig och kring sig är man ju också.
Swischade iväg till Granngården, Lantmännens egen butik, och köpte en 10-liters dunk olja, Spectra 5W-40 helsyntet för 699:-. Fina grejer som man kan lita på.
Sen iväg till OK gördetsjälvhall; hisade upp bilen, tömde ut oljan, bytte filter och måttade upp 5,8 liter som det ska vara och hällde i motorn på min XC70 -99.
Använde ett rött och fint oljemått från Biltema,. En, två, tre, fyra, fem gånger måttade jag upp en liter i enlighet med markeringen på måttet och avslutade med ytterligare 8 dl för att göra precis som det står i handboken.
Fräste hem med bilen som spann på som vanligt. Fin bil det där.
När jag lastade ut oljedunken såg jag på dunkens nivåmärken att det bara fanns kvar 3,5 liter olja i dunken.
Vad i hela friden; det borde finnas kvar 4,2 liter eftersom jag måttat upp 5,8 liter och hällt i motorn.
Har Granngården lurat mig eller vad? Var det inte 10 liter i burken från början?
Eller har seniliteten slagit till så jag inte kunde hålla reda på hur många liter jag slagit i?
Kollade på oljestickan och den visade att det fanns för mycket olja i motorn, vilket skulle motsvara ungefärliga skillnaden mellan 4,2 liter och 3,5 liter, alltså 0,7 liter.
En röst från ovan viskade; -”Kolla oljemåttet, det är från Biltema”-.
Sagt och gjort, knallade upp i köket med måttet och tog fram ett annat litermått som jag vet stämmer eftersom jag hällt upp en liter mjölk med det och mjölkranden stannade på litermarkeringen.
Inte faen stämmde det.
Biltemamåttet rymde 1,1 liter till litermarkeringen.
Nu fick jag förklaringen till att jag haft ett jäkla krångel med volymerna när jag spolat växellådan, bytt kylarvätska och blandat till spolarvätska.
Det har fattats volymer eller blivit för mycket eller runnit över eller blivit kvar trots att jag försökt vara noga med alla blandningar och volymer.
Jävla Biltema; Inte ens en så simpel produkt som ett litermått kan de producera utan att klanta till det.
Jag säger som jag skrivit vid något tidigare tillfälle i någon tråd.
Släng hela jävla Biltema i Sverker Olofssons soptunna så vi slipper eländet.
Georg
Gillar min Volvo, fast ibland är den lite tjurig.
Goda tips är alltid värdefulla.