Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1215528
joel80 skrev: Jag befarar dessutom att det kommer bli en kraftigt flaskhals på nuvarande E4 in mot stan vid Sollentuna. Nuvarande 4 filer förbi Sollentuna blir endast 2 filer vid stället där Förbifarten ska gå ner... så 2 filer åt höger för förbifarten, och 2 filer in mot stan mot nuvarande 4 filer. Det är så dumt!
:(
Se där, då blir köerna där i stället för i stan :lol: Och om det är samma vid Kungens Kurva, är ju problemet löst :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1215532
joel80 skrev: Du behöver väl inte köpa helt ny bil?
Blir det som trafikverkets förslag till regeringen klarar man ju sig med en Euro5-bil om den drivs av bensin. Dom började säljas 2009. Så du skulle kunna köpa en bil som är 8 år idag, och runt 10 år 2020 när förbudet kan bli aktuellt.

Ska man nödvändigtvis ha en dieselbil för att köra i stan för man däremot lägga lite mer pengar. Då är det väl från 2014/15 man måste kolla på som äldst.
Nej det behövde jag inte Men det är ju inte någon direkt överflöd av Volvo med bensinmotor. Det trissar ju upp priserna, Du vet det där med tillgång, och efterfrågan. Nu vill jag åka diesel, men jag tittade faktisk på en V40 CC-15 T3, men där blev det närmare 200.000 mellan. Så det blev en D3 i stället, här på "hemmaplan", eftersom jag inte behöver ändra mina resvanor även om de värsta zonscenariot, med hela Stockholms innerstad som miljözon, skulle bli verklighet.
av andersuw
#1215564
joel80 skrev:Jag befarar dessutom att det kommer bli en kraftigt flaskhals på nuvarande E4 in mot stan vid Sollentuna. Nuvarande 4 filer förbi Sollentuna blir endast 2 filer vid stället där Förbifarten ska gå ner... så 2 filer åt höger för förbifarten, och 2 filer in mot stan mot nuvarande 4 filer. Det är så dumt!
:(
Från vilken källa kommer den uppgiften?
av Lövet
#1215567
av andersuw
#1215568
joel80 skrev:Är det ändå så pass högt? Det kanske är över hela dygnet?
Jag har fått uppfattningen om att det var så lågt som 5% under rusningstrafiken. Skulle det vara var 6:e bil under rusningen skulle det ändå ge lite effekt, men jag tror att det var betydligt färre.
Vad skulle man kunna använda för vettig källa för att kolla upp det? Utredningarna som vill få till Förbifarten har tidigare kritiserats för att ha för positiva siffror.. finns det några oberoende?
Enligt Trafikverkets prognoser kommer trafikflödet på Förbifarten vara ca 140.000 fordon per dygn år 2035 jämfört med ca 135.000 på Essingeleden (en minskning på 36 procent på Essingeleden jämfört med om ingen åtgärd vidtagits).

https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... ingeleden/

https://www.trafikverket.se/contentasse ... s_webb.pdf

Vilka källor menar du för övrigt är mer oberoende än Trafikverket och i så fall oberoende i förhållande till vad?
Användarvisningsbild
av joel80
#1215569
Lövet skrev:Kanske finns svar här: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/
Precis.. På bilden där ser man att det bara blir två filer som går vidare in mot stan när man kommer norrifrån på E4an.

Tror man underskattat hur många som vill vidare in mot stan.

https://www.trafikverket.se/contentasse ... storre.jpg
av andersuw
#1215570
Lövet skrev:Kanske finns svar här: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/
Hittar inga klara besked om antalet filer vare sig där eller i de andra dokument jag så här långt kikat på. Det som framgår är dock att vägen just där inte begränsas särskilt mycket av bebyggelse i omedelbar närhet av vägen och att det därför finns goda möjligheter att bygga så brett som man önskar.
av andersuw
#1215571
joel80 skrev:
Lövet skrev:Kanske finns svar här: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/
Precis.. På bilden där ser man att det bara blir två filer som går vidare in mot stan när man kommer norrifrån på E4an.
Jag ser inga klara besked om antalet filer i det dokumentet eller i något annat jag tittat på. Det som sägs är däremot att "vägområdet breddas jämfört med idag", vilket det finns goda förutsättningar för med tanke på att det inte finns särskilt mycket bebyggelse efter vägen som sätter käppar i hjulet just där.
av andersuw
#1215585
SvenB skrev:
joel80 skrev: Men vilket som.. Även om det bara skulle bli hälften av vad du skrivit är det mycket pengar.
För en tveksam miljönytta.
"Hornsgatans mätningar slår i taket" säger Helldén. Han kunde ha tillagt följande: Fast i förhållande till EUs gränsvärden slår den bara i taket lite grann. Och luften blir långsiktigt bara bättre och bättre, inte bara ifråga om kväveoxider och partiklar utan också ifråga om kolmonoxid, svaveldioxid och diverse andra luftföroreningar. Idag är den klart bättre än den var för ett par decennier sedan. Och vi kan räkna med fortsatta förbättringar under de närmsta åren i takt med att bilar med god rening, inklusive nya dieslar, blir en allt större del av fordonsflottan."

Undrar varför han inte gjorde det tillägget? ;-) Det är ju onekligen på sin plats i folkupplysande syfte eftersom den sidan av saken knappast kan sägas ha fått något stort genomslag i media på sistone.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1215591
joel80 skrev:Precis.. På bilden där ser man att det bara blir två filer som går vidare in mot stan när man kommer norrifrån på E4an.
Du får ursäkta Joel, men på "Lövets" bild ser vägen minst lika bred ut på "efterbilden", som "förebilden". Om jag ser någon skillnad så är "efterbildens" bredare. Men jag kanske får skaffa nya glasögon :wink:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]