Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
AWDvolvo skrev:Ska hämta en bil nästa helg som jag beställt/köpt, bilen befinner sig i södra sverige, problemet är att den står på endast sommardäck och vinterdäck ingick ej!
Enligt min väder-app som typ typ inte går att lita på så ska det vara runt 3 grader varmt och sjunka ner mot 3 minus under natten. Vågar man köra hem bilen en 50-60 mil dagtid?
Vågar man göra en sådan resa? Eller ska man vänta och hoppas på att vädret blir finare till helgen därefter?
Mellan vilka orter sträcker sig dessa 50-60 mil? Jag hade nog avvaktat med beslutet till samma dag för att veta hur väglaget ser ut. Kollar man E4:an i Stockholm så är den ju torr och fin nu på dagtid, men så är det extremt mycket trafik på den också. Ödsligare vägar kan se helt annorlunda ut... :???:
Användarvisningsbild
av grillchips
Problemet i mitt tycke är väl att det under 50-60 mil kan variera något djävulskt i väderlek, rent av årstid. Vår i södra delen men vinter i Stockholm..
av AWDvolvo
Sträckan är mellan Malmö och hem till Stockholm.
Ja jag kommer köra motorväg 99% av sträckan, som ni skrivit sä är jag rädd för att det kan variera med väderleken från ort till ort.
Är orolig om sommardäcken blir alldeles för kalla och inte greppar riktigt eller att man helt plötsligt i en kurva där det är halt får sladd.
Tror inte försäkringen betalar om man smäller bilen med sommardäck nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det beror faktiskt väldigt mycket på vad för och hur bra skick dessa sommardäck är i. Är det fräsha däck så kommer det ju gå bättre än om det är gamla halv-slitna däck.

Jag har kört med sommarsulor i olämpligt väglag 2 gånger, då det varit snö på vissa vägar, fläckvis is och massa saltslask. Det gick fint, men man fick ju vara jäkligt försiktig med gasen och styrningen...
Men, det var en sträcka på kanske max 5-6km i max 50km/h, fortare och/eller längre än så skulle jag inte vilja köra...

Skulle absolut inte rekommendera 50-60 MIL i sådant här lurigt väder...
av AWDvolvo
Däcken fram är det 5mm kvar och bak 6mm...Men oavsett däckens skick så låter jag nog bli att hämta hem den så fort som möjligt, inte värt risken. Bilen är ju också bakhjulsdriven så... (Det blev ingen Volvo denna gång :oops: )
Dock så ska man åka dit kommunalt, vem hade trott det ;-// (RO)
av Waizguy
Om du inte vill vänta på sommarväder så kanske blocket kan vara ett alternativ och sedan byta däck på plats?
BMW och Mercedes fälgar med vintersulor lär det väl finnas även i Skåne :wink: ;-//
Användarvisningsbild
av grillchips
Privatköp eller firma AWDvolvo?
av AWDvolvo
Ja jag har också tänkt på att köpa tillfälliga vintersulor, men det kostar ju det med :shock: . Ännu en dyr månad och ännu ett impulsköp :roll:

Bilen är köpt privat, den kan tyvärr inte stå där hur länge som helst sa dem...
av joskarl
Jag skulle ha hämtat bilen om det inte vore för lagkravet på vinterdäck.

På 70-talet när jag bodde i Stockholm körde jag, och många med mig, på sommardäck året runt. På sportlovet var vi till Funäsdalen och även till Röros. På norska sidan var det is och osandad. Inga olyckor eller tillbud trots sommardäck. Har nutidens bilförare tappat förmågan att anpassa hastigheten efter förhållandena?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
joskarl skrev:Jag skulle ha hämtat bilen om det inte vore för lagkravet på vinterdäck.

På 70-talet när jag bodde i Stockholm körde jag, och många med mig, på sommardäck året runt. På sportlovet var vi till Funäsdalen och även till Röros. På norska sidan var det is och osandad. Inga olyckor eller tillbud trots sommardäck. Har nutidens bilförare tappat förmågan att anpassa hastigheten efter förhållandena?
Det dog "något" fler i trafiken per körd mil på den tiden..
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]

Hej, Har en V90 från 2018 som sporadiskt f&a[…]