Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
sparwen skrev:Vid en hastighet av 100 km/h så färdas man i 27,78 meter i sekunden.
Kan vara bra att veta för att en del inte ska ta i när de anger hur långt de kör innan det kopplas in.
Och 39 m/s vid 140 ..... men det har jag då aldrig kört :oops: ... eller....
av sparwen
VolvoB20 skrev:
sparwen skrev:Vid en hastighet av 100 km/h så färdas man i 27,78 meter i sekunden.
Kan vara bra att veta för att en del inte ska ta i när de anger hur långt de kör innan det kopplas in.
Tänkte mer på de som säger att de hinner 20-40 meter innan bakhjulen kopplar in vid snösträngar. Då kör de en bra bit över 140 också och det på snö. Men det kanske är det de gör.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
joel80 skrev:Har forcerat moddsträngar många gånger med FWD.. Och några med AWD.. Tycker inte det är nån större skillnad, man får vara alert oavsett.
Gasar du då? Jag tycker det är milsvid skillnad...
Klart det är milsvidd skillnad. Om motorn ger 200 hk och framhjulen ska få ned all den effekten i marken när man passerar modsträngen kommer det att jazza rejält.

Med AWD inkopplad behöver ju varje axel bara överföra 100 hk, det gör att det kanske inte släpper överhuvudtaget, eller så kan man acca dubbelt så snabbt genom moddsträngen.

Som joel80 säger, ibland går DSTC in, men även där är det skillnad, med fwd dödar den motorn direkt och bromsar in bilen. med awd händer det väldigt sällan för det räcker att fördela ut kraften jämt på alla 4. om man nu inte brassar på hysteriskt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sparwen skrev:
VolvoB20 skrev:
Tänkte mer på de som säger att de hinner 20-40 meter innan bakhjulen kopplar in vid snösträngar. Då kör de en bra bit över 140 också och det på snö. Men det kanske är det de gör.
På en halv sekund kommer man kanske 15 meter, sen dödas ju inte sladden på en millisekund bara för drivet flyttas över till bak också, det kan ju ta 15 meter till innan det har stabiliserats. och 30 meter sladd känns...
av sparwen
VolvoB20 skrev:
sparwen skrev:
VolvoB20 skrev: Och 39 m/s vid 140 ..... men det har jag då aldrig kört :oops: ... eller....
På en halv sekund kommer man kanske 15 meter, sen dödas ju inte sladden på en millisekund bara för drivet flyttas över till bak också, det kan ju ta 15 meter till innan det har stabiliserats. och 30 meter sladd känns...
Jag bara läser det ni skriver. Det skrivs att bakhjulen kopplas in på någon millisekund, eller några skriver det. En millisekund är 0,001 sekund. Några är i min värld ett par, fåtal eller inte många.
Kan man då anta och till och med ta i att några millisekunder är 0,010 sekunder?

Jag tycker bara det blir lustigt hur alla skriver sina egna antaganden och gissningar utan någon fakta.
Det är det jag vill komma åt.
Annars blir ju allting taget ur luften om man bara skriver några millisekunder och att de hinner köra 30 meter på den tiden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tvivlar starkt på att något elektroniskt system i en bil är rappt nog för att kalkylera, skicka och ta emot data, och få pumpen(eller vad man nu har) att bygga upp tryck på några ms... processorerna i bilar är inga 18-kärniga hyperthreaded i7'or direkt.... eller ens samsung s8-motsvarande...

Mer sanning skulle snarare vara några hundra ms för hela kommunikationskedjan.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skrev om millisekunder.. Men då skrev jag om antisladdsystemet, som är det som hjälper oss alla i första hand när det släpper. Exakt hur lång tid halsen tar på sig för att reagera vet jag inte, men av vad jag förstått på tidigare trådar om halsen (finns en riktigt mastodonttråd om just det) så tar det minst några tiondelar, säkert lite mer. En försämring skedde från haldex 4 till 5 men vissa har fått 5an att bli lite rappare genom att ha fått pumpen utbytt... Om jag förstått rätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om ni tittar i megatråden om Gen 5 kan ni se att det kan ta upp till 500 ms dvs 0,5 sek om pumpen ska starta från stillastående och sedan bygga upp fullt tryck i lamellpaketet.

På gen 4 öppnar man bara en magnetventil, kommer inte ihåg exakt, men 10 ggr så snabbt och 50 ms var väl rätt rimligt.

För att kompensera slöheten låter man pumpen jobba litegran hela tiden, och man drar åt i förebyggade syfte och lite hårdare. Det kunde få tidiga pumpar att ge upp i förtid, så man har tåligare pump nu. Men självklart tar det lite energi och sliter lite på lamellerna. Lamellerna ligger i samma olja som pumpen och filtret har man sparat bort så det som slits frånlamellerna far bara runt. Alltså är det bra att byta olja i gen 5 med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag blir lite bekymrad när jag läser i tråden. För mig är antisladd systemet den sista räddande ängeln när det är på väg att gå åt h-lvete. Menar ni några av er på allvar att ni åker runt att tar hjälp av det systemet i tid och otid? Det är ju lite som att åka runt och pallnita hela tiden för att ABS'en nog reder ut mina problem.

Näe, blinkar anti-sladd lampan är det ett misslyckande, det anser åtminstone jag.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MartinS skrev:Näe, blinkar anti-sladd lampan är det ett misslyckande, det anser åtminstone jag.
+1

Sen har jag inte awd för att det ska gå att köra fortare när det är kasst väglag t.ex. Det vore bara dumt, eftersom antalet drivande hjul bara blir tungt när det är dags att bromsa!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 29

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]