Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
andersuw skrev: Som jag redan upplyst dig om har moderna dieslar minimala partikelutsläpp eftersom de har effektiva partikelfilter. De har mindre partikelutsläpp än vissa moderna direktinsprutade bensinmotorer som saknar sådant filter.

Att Paris borgmästare vill göra något betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé att göra det. Hon behöver tydligen läsa på hon också. Och om och när det ena eller andra bränslet kommer att försvinna på personbilar vet varken du eller jag.
Generellt sett krävs det ju minst Euro6 motorer för att de skall ha färre partiklar än en "normal" gammal bensinmotor. Eftersom alla dieselbilar inte är från MY16-ish och framåt är det väl rimligt att införa begränsningar mot bilar med äldre skitiga motorer? Diesel är ett j-vla skitbränsle, bokstavligt talat.
1. Vem polemiserar du mot? Jag har inte uttalat mig mot begränsningar mot äldre bilar med stora utsläpp men däremot mot att förbjuda moderna bilar som har låga utsläpp bara för att de körs på diesel. Tyskarna har på den här punkten varit mycket klokare än Oslo stad och borgmästaren i Paris. I Tyskland är det sedan länge förbjudet att köra med vissa bilar i vissa innerstäder. Men vad man får köra med avgörs av hur stora utsläppen är, inte av vilket bränsle bilen drivs med.

2. Du är felunderrättad när det gäller utsläppskraven. Som framgår av länken som återfinns i det inlägg du svarade på har dieselmotorer mycket stränga utsläppskrav på sig ifråga om partiklar redan från Euro 5a. Från Euro 5b är de identiska med dem i Euro 6.

3. Ditt omdöme om diesel som bränsle saknar all underbyggnad. Av en rad skäl som jag redan pekat på är diesel inget "skitbränsle". När man som idag fått ner utsläppen på dieslarna till mycket låga nivåer (jämförbara med dem för bensin och säkert möjliga att pressa ned ytterligare i framtiden), kan framställa icke-fossil diesel med effektiva och ekologiskt hållbara produktionsmetoder och dessutom har den bästa verkningsgraden och därmed de lägsta CO2-utsläppen bland explosionsmotorer finns det ju inte mycket på miljöfronten som talar emot i jämförelse med bensin. Vad skulle det i så fall vara?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
lennarte skrev:Bensinmotorer av den typ som är vanlig idag alstrar inte några stoftpartiklar. Det gjordes/görs försök med "Lean Burn" tekniken och det där bildadas det stoftpartiklar. Jag vet ej om det säljs sådana i större skala idag. Volvo S/V40 med Mitsubishi's GDI motor var ett sådant exempel, VW's FSI lika så, men deras FSI motorer idag är "vanliga" bensinmotorer. Vet att Ford också "höll på" med detta, vet ej hur det är nu. Alla har ju "gått över" till diesel idag så utvecklingen av bensinmotorer är inte direkt "first prio" längre. För att inte tala om etanolmotorer. Dom etanolmotorer som säljs idag har säkert inte "förnyats" på många år, om det över huvud taget säljs några.
Du borde kanske läsa den här artikeln från 2013 med rubriken: "New petrol engines cause more air pollution than dirty diesels"

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels

Några citat:

"New Gasoline Direct Injection (GDI) petrol engines for cars emit more cancer-causing particles than modern diesel engines, a new study by independent vehicle researchers TÜV Nord revealed today."

"By 2020, GDI engines are expected to power almost all new petrol cars sold in Europe, accounting for around half of all new passenger vehicles."

Vad är det för övrigt som enligt dig gör Volkswagens FSI-motorer av idag till "vanliga" bensinmotorer och vad är det närmare bestämt som skiljer dem från de FSI-motorer de gjorde tidigare.
andersuw skrev: Vad är det för övrigt som enligt dig gör Volkswagens FSI-motorer av idag till "vanliga" bensinmotorer och vad är det närmare bestämt som skiljer dem från de FSI-motorer de gjorde tidigare.
Under en period var inte TFSI direktinsprutade trots att namnet egentligen syftade till det. Man började med 2.0FSI 150hk (som inte säljs längre) men modellerna efteråt var inte direktinsprutade men man behöll namnet ändå av "marknadsskäl".

Nu verkar TFSI igen vara direktinsprutade: http://www.audi-technology-portal.de/en ... -principle
OK. Tack. Vet ju att beteckningen står för en typ av direktinsprutning (Fuel Stratified Injection) och kikade lite i Wikipedia efter indikationer på att man efter hand gått ifrån direktinsprutningen men ändå behållit beteckningen. Hittade inget där som pekade i den riktningen man lite fram och tillbaka har det alltså ändå varit.

Har annars generellt intrycket att motortillverkarna vid det här laget tagit direktinsprutningen i sin famn även på bensinsidan efter en lite trevande start och lite velande fram och tillbaka. Även Volvos nya bensinmotorer (VEA) är ju direktinsprutade. Däremot använder de enligt VIDA i nuläget inte stratifierad insprutning annat än under en kort period strax efter kallstart.
andersuw skrev:"New Gasoline Direct Injection (GDI) petrol engines for cars emit more cancer-causing particles than modern diesel engines, a new study by independent vehicle researchers TÜV Nord revealed today."

"By 2020, GDI engines are expected to power almost all new petrol cars sold in Europe, accounting for around half of all new passenger vehicles."

Vad är det för övrigt som enligt dig gör Volkswagens FSI-motorer av idag till "vanliga" bensinmotorer och vad är det närmare bestämt som skiljer dem från de FSI-motorer de gjorde tidigare.
Om du läser vad jag skrev en gång till så kanske du kan se vad där står om att dom gjorde. Ovrigt hänvisar jag till efterföljande insändare. Detta forum är väl inte något "expeprtforum" där man måste visa "källinformation" på var och varannan stavelse, man läser artiklar och kommer ihåg innehållet (ibland) men man kan fanken inte komma ihåg allt. Detta är väl fortfarande ett diskusitionsforum
Om det nu är så att dom senaste motor modellerna har börjat med detta igen, är det bara att beklaga att "dom" inte lärt sig, eller att tekniken är förbättrad så det inte komer ut partiklar. Just partiklar är ju det stora problemet redan, då tycker man att det borde tänka en gång till
Jag behöver inte läsa en gång till för att se vad där står att de gjorde. Det hade jag redan sett. So what? På vilket sätt gör det mitt inlägg felaktigt eller irrelevant?

Vad jag också såg redan när jag läste första gången är att det står att bensinmotorer av den typ som är vanlig idag inte alstrar några stoftpartiklar. Som jag hoppas du inser är det detta påstående jag ifrågasätter. Tiden för direktinsprutade bensinmotorer ligger inte bakom oss utan vi är mitt i den. Det är bland annat därför man i Euro 5 och 6 infört starkare krav rörande partikelutsläpp även för sådana motorer, inte bara dieslar som tidigare.

Vet inte riktigt vad du menar med "efterföljande insändare" men om du avser Lövets svar till mig rörande FSI här så pekar det ju heller inte på att VAGs FSI-motorer idag är "vanliga" bensinmotorer av det slag som fanns redan innan man började arbeta med direktinsprutning.

Och nej, detta är inte något "'expertforum' där man måste visa 'källinformation' på var och varannan stavelse." Men varför berättar du det för mig? Jag har inte påstått motsatsen. Visst är det OK att yttra sig även om man inte minns alla detaljer och inte heller har någon källa att hänvisa till. Men då bör förstås de som tror sig ha bättre koll ge besked, vilket var vad jag gjorde. Och om det inte gick att säga emot föregående talare skulle det ju inte vara något diskussionforum värt namnet.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
När man pratar om att nå nollutsläpp med bl.a elbilar har man med i kalkyleringen hur mycket diesel det går åt att bryta exempelvis litium eller beräknar man enbart biltillverkning, frakt och utsläppen i konsumentens ägo?

Jag säger inte att andra bränslen inte utvinns med hjälp av maskiner som drivs av bl.a diesel utan är mest nyfiken vad som räknas med.

/// Waiz
Man räknar med det när man jämför ja.. Och man snacket inte om nollutsläpp för hela kedjan. När man då jämför så tar man också med energi och miljökostnader för att göra en "vanlig" bil. Och jag hoppas man även räknar med oljeborrning och allt som görs innan dey blir bensin/diesel av det, samt transport av bränslet. Ska man jämföra måste man ta med allt från båda hållen.

Med europeisk elmix så blir elbilen skapligt mycket renare under sin livstid (räknat på 15k mil... Så kör man mer, vilket man troligen gör innan den skrotas, blir det bättre.)
Med nordisk elmix är det väldigt stor skillnad. Nollutsläpp handlar mer om att de lokala utsläppen vid körning är 0. D.v.s. inga avgaser ut nått avgasrör mitt inne i stan.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 31
Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]