Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#957577
Ska fatta mig kort. Väl talat joel80. Har en vän i bekantskapskretsen som är polis men som nu ska göra sin praktik som åklagare. Han säger samma sak som joel80 skriver.

Lägger med upp diverse "Incidenter" men tänker som joel80 att om någon vill tas bort eller suddas på något sätt skulle jag absolut göra detta.
av hamre
#957602
Jag är för övervakningskameror. Skulle lösa en massa olösta brott som begås. Jag har absolut inget emot att filmas på allmän plats om det skulle göra att brott blir lösta mer effektivt.

Jag hoppas att dom inte gör dashcams olagliga. Se bara på Ryssland hur dashcams räddar många som råkar ut för bedrägeri och annat. Som trafiken utvecklas här i Sverige så dröjer det nog inte länge innan det ser ut så här.
av *pettson*
#957641
Jag är inte emot kameror i sej. Jag är emot när dom ska vara aktiverade och vad som görs med informationen från dom. Vore det lika roligt om alla polisfoton, filmer, övervakningskameror på bank post, fartkameror och över allt annat lades ut på youtube? När du petar dej i näsan och fartkameran brinner av så blir det en bra bild alla kan garva läppen av sej åt. Det kan ju alltid polisen komponera ihop en rolig film av? När du tar ut pengar i bankomaten nästa gång bör du minnas att du faktiskt filmas. Så gör du en ful min eller liknande är du okej med att man slänger upp det på webben? Ni är alltså för att trafikverket har rätt att fota er när dom vill i kamerorna förutom vid en överträdelse, eftersom dom redan idag vill sälja tjänsten där man kan begära fartstatistik om valfri bil. Det går till så att dom identifierar ditt regnr genom att fota varje bil tills rätt regnr identifieras av dator och så mäter dom hastigheten, inväntar nästa stolpe och räknar din snitthastighet däremellan. För att se vem som kör så fotas du givetvis samtidigt vid bägge stolparna. Prov är redan utfört, det är bara kruxet med integritetskränkning som är ivägen just nu. Företag har visat stort intresse för att kunna köpa statistik om sina bilar och chaufförer. Men det finns inget som hindrar att jag som privatperson köper tjänsten om att spåra precis vemsomhelst av er här. Jag behöver bara ha ett regnr för att få en spårning med bilder i rapporten. Om.. det nu inte vore så lagen inte tillåter.. det är där vi hamnar utan integritets skydd. Ni som inte gillar integritet ni är förmodligen samtidigt för att vemsomhelst har rätt att hålla spårning på er internet trafik helt utan anledning? Ni är förmodligen för datslagringsdirektivet där allt om er trafik ska sparas i vad är det nu.. tre månader? Även om ni gjort nada.. ni har inga som helst problem med detta och dess följder.

Menar då ska man skippa skydd ska det stå alla fritt att lägga ut allt. Kan du inte ha integritetsproblem i ena fallet kan du givetvis inte ha det någon annan gång heller. Man kan inte välja att värna om integritet när det passar ens syften bara. Antingen är man för det eller så är man emot.
Jag är för.. material som filmas ska inte spridas som nöje. Material som filmas ska användas till det som det är till för, dvs lösa problem, inte säljas eller läggas ut, vilket givetvis gör att den som filmar är ansvarig för vad som filmas och hur det lagras.

Det talades förut om att jag borde gå på youtube om jag tycker som jag gör eftersom filmerna finns där.
Helt fel.. den som länkar in det här i forumet är personligen ansvarig för det man länkat in. Utöver det är forumet ansvarigt för både lagring av länk och spridningen av densamma. Det spelar alltså ingen roll om själva filmen ligger på tuben. Ansvaret finns alltså här alltså bland annat. Man är inte fri från ansvar för att man länkat något.

Sånt jag stödjer i camväg.
Tar du en volvo med aktivt skydd mot krockar i lägre hastighet så skulle en sådan kunna utrustas med kamera som systemet aktiverar när systemet gör ett ingrepp för att sen automatiskt sudda om där inte blev en registrerad krock, inga problem med det.
Enkelt utfört med en radar som ser ett par meter framför bilen. Riskerar den krock filmar den, blir det inget så raderar den.
Likaså att vartefter så kan man göra ett mindre system som fungerar likadant för eftermarknad
.
Jag är för att polisen kameraövervakar eftersom onödigt skit rensas, där där finns krav. Jag anser inte min granne har samma rätt att filma mej för att lägga filmen på tuben. Det fyller inget som helst vettigt syfte.

Som jag sagt innan, alla är för allting. Men ändå så blev det ett rejält hallå mot folksam för dom svarta boxarna som med rätt utrustning tekniskt sett kunde räkna ut din färdväg då det fanns riktningssensorer samt g sensorer och förmågan att spela in data för ca 2 minuters färd i boxen. Den var aldrig inkopplad mot hastighetsmätare eller så ens. Men även hastighet gick att räkna ut om man kunde matcha färdvägen.
Rätt utrustning och nyckel till krypteringen hade då endast folksam, inga andra.
Då var det tydligen inte okej att vara övervakad trots att värden endast läses ur efter en olycka. Då var folk tydligen inte så för övervakning. Förmodligen är inte folk så pro dashcam när man synar filmen och finner 2-3 allvarliga överträdelser som filmaren själv gjort under dokumentationen och ställs till svars för det samtidigt som den andra får stå till svars för sitt. Det är sällan lika roligt när det slår tillbaka mot en.
Användarvisningsbild
av vetten
#957645
Bara att hålla med där "pettson" dom ska användas till det dom är till för och inget annat, vill vi titta för nöjes skull får vi väl nöja oss med dom ryska :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#957649
Jag anser att man inte enbart ska se dessa filmer som något negativt (även om vissa bestämt hävdar att det är endast av ondo) utan också som något positivt, att man med hjälp av filmerna kanske kan bli en bättre och mer uppmärksam förare.
Man kan få en annorlunda syn på situationer som uppstår när man själv kör, man kan hantera situationer bättre eller annorlunda just för att man är bättre förberedd eftersom man sett det ur en annan synvinkel genom dessa filmer. Naturligtvis är eventuella situationer inte exakt desamma men man har ändå bättre på fötterna att hantera det.
Om jag ska vara ärlig så har jag tagit till mig rätt mycket, bättrat på min egen körning och inte bara klagat på andras framfart, för man vet ju aldrig om man blir filmad själv ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#957660
Hilmer: Tänker som dig. Kanske kommer man på att det ser lite tossigt ut att man vinglar mycket eller ligger till vänster i körfältet när man ska svänga höger med mera. Chansen idag att komma med på film borde vara mindre än en på miljonen. Men å andra sidan har jag rest rätt mycket de sista fem åren, undra hur många foton på Facebook man hamnat med på egentligen, kanske just när man står och petar näsan bakom någon brutta i Kuala Lumpur eller rättar till kallingarna i skidbacken i Alperna. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#957663
Jag tycker att man ska värna den personliga integriteten.. men anser att problemet idag inte ligger i att privatpersoner filmar och ev publicerar på bloggar eller youtube.
Håller med *pettson* om att man får vara lite restriktiv med t.ex hur kameraövervakning och automatiska identifieringstjänster ska användas, och om det kommer i fel händer eller kan säljas så är det ett problem för integriteten. Men det där är ju på ett mer organiserat sätt och något som är en myndighetsutövning eller i värsta fall ett inhyrt företag som övervakar befolkningen för statens räkning.

Däremot har jag ingen förståelse alls för att pettson jämför det med dashcam-filmer där det som mest kan gå att se ett regnummer om ens det.

Om jag gör något dumt i trafiken och blir filmad av polisen eller liknande och det sen visas i något program om tokiga incidenter i trafiken får jag ta det. Jag har gjort något fel och är på allmän plats.. inte så mycket mer med det. Att man sätter likamedtecken mellan reg-skylt och person tycker jag inte heller är helt rätt då man bara genom att se en reg-skylt inte kan veta vem som kör.

Kritiken mot de svarta boxarna höll jag med om när debatten var... där handlar det om att en tredjepart ska övervaka privatpersoners körning. Åter igen, inte samma sak som när man filmar från sin egen bil.


Sen diskuterar vi åter igen två olika lagar, dels lagen om att få ha kamera och filma sin körning i sin bil, dels att lägga upp saker på nätet. Jag har noll och ingen förståelse alls för att man inte skulle få filma från sin bil när man kör, men har förståelse för pettsons och andras åsikt vad gäller publicering och tycker att man får ha en ödmjuk inställning till kritik om man som mig lägger upp klipp. Och då som jag tidigare sagt direkt lyssna på om något vill att man ska ta ner ett visst klipp.
Användarvisningsbild
av crumpets
#957753
Vi har kört det på diverse klimatprov i tunga fordon. Funkar rätt bra men det är snarare för att spela in specifika sträckor än att ha på jämt och ständigt. De är väl inte riktigt lika optimerade för riktiga långfilmningar som "riktiga" dashcams. Men bilden blir stabil och bra!
av Uninium
#957779
Hur är det med minnet,är det fullt så spelas det inte över på gopro va? Har kollat på nån dashcam uppladdare från sthlm som jag kan tänka mig använder gopro,bra kvalité och ljud gör att jag tror det. Glömt namnet på kanalen hans men har en känsla av att Joel vet vem det är.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 66

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]