- lör 14 mar 2015, 21:21
Jag är inte emot kameror i sej. Jag är emot när dom ska vara aktiverade och vad som görs med informationen från dom. Vore det lika roligt om alla polisfoton, filmer, övervakningskameror på bank post, fartkameror och över allt annat lades ut på youtube? När du petar dej i näsan och fartkameran brinner av så blir det en bra bild alla kan garva läppen av sej åt. Det kan ju alltid polisen komponera ihop en rolig film av? När du tar ut pengar i bankomaten nästa gång bör du minnas att du faktiskt filmas. Så gör du en ful min eller liknande är du okej med att man slänger upp det på webben? Ni är alltså för att trafikverket har rätt att fota er när dom vill i kamerorna förutom vid en överträdelse, eftersom dom redan idag vill sälja tjänsten där man kan begära fartstatistik om valfri bil. Det går till så att dom identifierar ditt regnr genom att fota varje bil tills rätt regnr identifieras av dator och så mäter dom hastigheten, inväntar nästa stolpe och räknar din snitthastighet däremellan. För att se vem som kör så fotas du givetvis samtidigt vid bägge stolparna. Prov är redan utfört, det är bara kruxet med integritetskränkning som är ivägen just nu. Företag har visat stort intresse för att kunna köpa statistik om sina bilar och chaufförer. Men det finns inget som hindrar att jag som privatperson köper tjänsten om att spåra precis vemsomhelst av er här. Jag behöver bara ha ett regnr för att få en spårning med bilder i rapporten. Om.. det nu inte vore så lagen inte tillåter.. det är där vi hamnar utan integritets skydd. Ni som inte gillar integritet ni är förmodligen samtidigt för att vemsomhelst har rätt att hålla spårning på er internet trafik helt utan anledning? Ni är förmodligen för datslagringsdirektivet där allt om er trafik ska sparas i vad är det nu.. tre månader? Även om ni gjort nada.. ni har inga som helst problem med detta och dess följder.
Menar då ska man skippa skydd ska det stå alla fritt att lägga ut allt. Kan du inte ha integritetsproblem i ena fallet kan du givetvis inte ha det någon annan gång heller. Man kan inte välja att värna om integritet när det passar ens syften bara. Antingen är man för det eller så är man emot.
Jag är för.. material som filmas ska inte spridas som nöje. Material som filmas ska användas till det som det är till för, dvs lösa problem, inte säljas eller läggas ut, vilket givetvis gör att den som filmar är ansvarig för vad som filmas och hur det lagras.
Det talades förut om att jag borde gå på youtube om jag tycker som jag gör eftersom filmerna finns där.
Helt fel.. den som länkar in det här i forumet är personligen ansvarig för det man länkat in. Utöver det är forumet ansvarigt för både lagring av länk och spridningen av densamma. Det spelar alltså ingen roll om själva filmen ligger på tuben. Ansvaret finns alltså här alltså bland annat. Man är inte fri från ansvar för att man länkat något.
Sånt jag stödjer i camväg.
Tar du en volvo med aktivt skydd mot krockar i lägre hastighet så skulle en sådan kunna utrustas med kamera som systemet aktiverar när systemet gör ett ingrepp för att sen automatiskt sudda om där inte blev en registrerad krock, inga problem med det.
Enkelt utfört med en radar som ser ett par meter framför bilen. Riskerar den krock filmar den, blir det inget så raderar den.
Likaså att vartefter så kan man göra ett mindre system som fungerar likadant för eftermarknad
.
Jag är för att polisen kameraövervakar eftersom onödigt skit rensas, där där finns krav. Jag anser inte min granne har samma rätt att filma mej för att lägga filmen på tuben. Det fyller inget som helst vettigt syfte.
Som jag sagt innan, alla är för allting. Men ändå så blev det ett rejält hallå mot folksam för dom svarta boxarna som med rätt utrustning tekniskt sett kunde räkna ut din färdväg då det fanns riktningssensorer samt g sensorer och förmågan att spela in data för ca 2 minuters färd i boxen. Den var aldrig inkopplad mot hastighetsmätare eller så ens. Men även hastighet gick att räkna ut om man kunde matcha färdvägen.
Rätt utrustning och nyckel till krypteringen hade då endast folksam, inga andra.
Då var det tydligen inte okej att vara övervakad trots att värden endast läses ur efter en olycka. Då var folk tydligen inte så för övervakning. Förmodligen är inte folk så pro dashcam när man synar filmen och finner 2-3 allvarliga överträdelser som filmaren själv gjort under dokumentationen och ställs till svars för det samtidigt som den andra får stå till svars för sitt. Det är sällan lika roligt när det slår tillbaka mot en.