Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#889324
Varför envisas jag med en anmälan?
Jag hävdar att man agerat helt enligt dom regler som finns och gjort vad man kunnat för att göra ett bra jobb. Andra hävdar att man gjort det ena eller det andra. Det som händer om du nu inte anmäler är att tråden svartmålar ett företag som det råder delade meningar om ifall det gjorts nåt fel.

En anmälan som dessutom är kostnadsfri avgör vilket på ett mycket enkelt sätt. Eftersom du ventilerade i tråden är du uppenbarligen missnöjd även om du varken vågade säga det i telefonen eller när du hämtade bilen. Då är en anmälan en bra metod.
Antingen vinner du, eller så förlorar du. Vinner du får du förmodligen pengar tillbaka. Ihop med en motivation till vad som gjorts fel.
Förlorar du så är det som det är idag utan skillnad. Men du får papper på att du tänkt fel istället.
Samtidigt med anmälan så får du all information om hur företaget tänkt, dom får också uppge vad för upplysning och regler som gäller internt/ externt. Samtidigt får du chansen att berätta hur du tänker.
Användarvisningsbild
av SvenB
#889333
Mwi skrev: Frågan gäller att TS fått ett fastpris på en felsökning, han har inte fått någon information om några tidsbegränsningar..
Vet du att de lovat "Fast pris"? Vi vet hur TS påstår sig uppfattat det. Fler här säger ju att en felsökningstimme brukar kosta 800:-. Är det omöjligt att verkstaden sagt något i stil med "Vi kan felsöka, det kostar 800:- för en timme"? Men jag håller med *pettson* om att en anmälan skulle räta ut frågetecknen. Att svartmåla en verkstad utan att den har fått komma till tals är inte schyst.
av *pettson*
#889338
Mwi skrev:Det viktiga som vissa personer har missat här är. Den som betalar lönen är kunden, nöjda kunder kommer tillbaka, missnöjda kunder går till ett annat företag och då blir det ingen lön....
Missuppfattningen står du för. Missnöjd kan många vara, men har du RÄTT att vara missnöjd för att du inte har samma uppfattning?
Är det din uppfattning som ska styra marknaden eller är det lagar och regler? Är det missnöjdhet som ska styra marknaden så kan man lägga ner all affärsverksamhet i världen. Det finns inte en endaste kund som är nöjd med att behöva betala för sej alls, inte när alternativet är att vara missnöjd med att betala och få nåt gratis.
Nej.. lagar och regler finns för att styra över sinnesstämning.

En kund som inte är upplyst som tror att man gör fel är en missnöjd kund som inte kommer tillbaka, en kund som är upplyst och förstått fakta kan möjligen vara sur ett tag men förstår sen och kommer tillbaka.

Jag har haft en verkstadschef som var exakt som du, kunden hade alltid rätt, iof fick han sparken då inte heller han såg samma sak som oss.
Du får hela anekdoten nedan.

Jag jobbade på opel och fick in en Tigra av verkstadschefen, den skulle fixas på maskinskadeförsäkringen. Den hade precis nyss stannat på motorvägen i färd söderut.
Redan innan jobbet påbörjas så ställer jag en fråga, det är om chefen besiktigat av bilen när den kom? Det hade han minsann.
Eftersom bilen kommit från motorvägen nyss med bärgare är min fråga: Varför är hela bilen igensnöad inkl vindrutan?
Den är ju iskall, inte varm? Får ett hum på det. Han svarar glatt att bilen hämtats för en timma sen. Fattade inget: det hade inte snöat på två dagar.

Så snabbt kikat, det saknas kompression på två cylindrar. River toppen. Det är hål i två ventiler, en på ettan och en på fyran. Och det är spindelväv i samtliga insugskanaler. Den har dessutom gått 26000 mil på mätaren, men det är en utbytt mätare enligt kund. Och den stannade bara, har kunden sagt så, så är det så. Nu vet jag definitivt att den tamejfan inte gått på motorvägen.
Jag tillkallar verkstadschefen, han kikar och han anser att man kan INTE veta att den inte gått på motorvägen, att den inte ens luktar avgaser i avgasportarna var också nonsens. Bilen har ju inte varit startad på åratal, men jag är bara mekaniker och han är chef, vad vet jag om sånt.
Men Fortsätt...
Renoverar toppen, och sätter dit den, ska köra upp oljetryck, men det går knappt, det är lågt, nåt är fel i underdelen, men till sist kommer trycket upp helt och allt är frid, inga oljud, provkör utan problem. Kund betalar 2500kr i självrisk och hämtar bilen, det är fredag.
Kunden säger glatt, ja fy fan den här ska jag köra skiten ur.
Jag förklarar för kund i chefs närvaro att en långmilad underdel, om det är en sådan ihop med en renoverad överdel, kan haverera om man stressar den fullt ut.

Måndag: Bilen står utanför med lagerhaveri i underdelen. Verkstadschefen kommer och ger mej skäll som fan. Jag har inte gjort jobbet bra, nu har underdelen rasat. Han har kommit överens med kunden om att vi står för precis allting till helrenovering, vi har ju gjort nåt fel, kunden står för 3000kr. Jag förklarar att det gått som jag trodde i fredags. Men vad vet jag..

När jag river tråget hittar jag vevstakslager med massor med repor i, det är även repor i vevaxeln. Men... reporna i lagren finns inte där reporna är i vevaxeln och det går inte att matcha ihop det heller, det här är begagnade lager som inte ens hör till den här vevaxeln, inte undra på att oljetrycket var skumt. I tråget låg det svinto och rester av slippapper. Inget jag använt vid förra jobbet. Inget jag kan trycka ned i kanalerna heller ovanifrån.
Nu hämtar jag verkstadschefen.. Men han ser inte nåt konstigt, jag ska inte skylla ifrån mej. Det är jag som gjort ett dåligt jobb.

Ur med motorn, ur med vevaxeln, kikar på lagren som är totalt slut, idiotrepor i vevaxeln på ytan för ramlagren, men inga repor i lagren.
I med en annan vevaxel, nya lager och ihop med motorn, i med motorn. Starta upp provkör. Lämna till kund.
När ärendet är klart blir jag kallad till verkstadschefen som ska ge mej en reprimand för mitt dåliga arbete.
Han kallar in flera mekaniker som han ska ha som stöd. Alla har samma sak att säga; chefen blev lurad.
Chefen envisas med att det är mitt dåliga jobb som skapat problemet. Det är ungefär här jag ber honom att dra åt helvete, det är här jag säger upp mej på stående fot och går hem, aldrig att jag tar skiten för ett sånt lurendrejeri.
Det är här han tror på fullaste allvar att jag tänker göra en månads uppsägningstid med honom som chef.
Han har ett förslag, jag behöver inte säga upp mej, en månad med lägre lön för att lära mej att skruva bil ordentligt är mer passande.
Tyvärr kan jag inte skriva vad jag sa, men han lär förmodligen aldrig tilltala mej igen.

Det tog bara en dag hemma så fick jag ett telefonsamtal där ledningen kikat på ärendet.
Verkstadschefen fick sparken på stående fot, dom var tvungna att KÖPA ut honom och jag var välkommen tillbaka dagen efter.
Jag jobbade där några år till.
Eftersom verkstadschefen ingått avtal med kunden så gick det inte att polisanmäla ärendet som bedrägeri. Eftersom arbetet var utfört och clearat av en fackman kunde inte heller försäkringsbolaget få tillbaka några pengar av kunden.

Så ärliga kunder har jag varit med om, hjälpt av inkompetent ledning som haft sin egen vision om världen.
En vision om att kunden alltid är ärlig och har rätt oavsett.
Användarvisningsbild
av SvenB
#889344
Jag gick nyss in på "Bilia Chatt" Konverationen med Alexandra ser ni här:

Alexandra: 10:03:10 Välkommen till Bilia Chat, mitt namn är Alexandra och vad kan jag hjälpa dig med?

Kund: 10:04:04 Om jag begär en felsökning. Vag gäller då. Har ni fast pris eller går det på timdebitering?

Alexandra:10:05:07 Hej!

Alexandra:10:06:52 Det beror på vad det är som ska felsökas, jag kan ta fram ett pris på en felsökningen av just ditt problem med bilen.
Priset jag ger dig, kan komma att förändras om felet går fort att hitta eller om det krävs fler felsökningar.

Kund:10:07:09 Tack

Alexandra:10:07:56 Beskriv vad du upplever för problem med bilen.
Ange bilens registreringsnummer, och vilken Bilia-anläggning det är som ligger dig närmast.

Kund:10:08:41 Det var bara en diskussion mellan kollegor. Tack för att du tog dig tid.
Alexandra:10:09:46 Hoppas jag tillförde något i er diskussion.
Användarvisningsbild
av sthlm
#889449
Tolkningar hit och tolkningar dit, sunt förnuft skulle även kunna appliceras på detta precis som så mycket annat.
Avtal och att hänvisa till KKL visst men då kanske vi stelbent skall följa alla regler och lagar själva först.
Ni känner säkert inte ens till hälften av de lagar ni bryter mot.

Är det rimligt att tro att en verkstad kommer lägga ner tre hela dagar för 800:-?
Om det bara varit en trasig säkring och det tagit 30 sekunder att fixa, då skall det bara kosta 20:- trots överenskommet pris?
Ingen gnäller om jag slår in för lågt belopp i kassan medans man släpar dit hela släkten när priset blir 1:- högre.

Självklart så vill man ha något för de pengar man lägger på felsökningen och visst är det lätt att som kund tycka att inget gjorts när man inte kan se det fysiskt.
Men man måste nog försöka tänka lite på rimligheten i vad man kan tänkas få för den överenskommna summan.
En bil idag är inte som min gamla VW bubbla att laga.

En McDonalds leksak från happy meal känns svår att reklamera efter två år enligt konsumentköplagen.
av Mwi
#889457
Jag betvivlar inte alls din tekniska kompetens pettson, men du behöver ju inte se alla kunder som bedragare och rövare och hänvisa till olika paragrafer, se kunden som den som betalar lönen istället.
Jag jobbar själv med försäljning och ibland gör man en backaffär för man har lovat något, eller för att hjälpa en bra kund.

Själv vet jag inte hur det gick till när TS fick priset men om man sammanfattar tråden så bör man kanske tänka på följande.
1. Vad ingår i prisuppgiften jag har fått?
2. Vill du vara säker så ta det skriftligt.
3. Vill företaget undvika missnöjda kunder, var tydliga och förklara vad som gäller gärna skriftligt.

För TS har ju uppfattat att han har beställt en felsökning till ett fast pris, Bilia vill ha mer betalt, vem som har rätt eller fel vet ingen av oss men det har blivit en missnöjd kund som resultat.
Användarvisningsbild
av Vojje
#889488
det märkliga är att där jag bor är fast pris på felsökning standard hos Volvo.
795:- (kan ha höjts) med lysande lampa i instrumentet. Typ det dubbla annars (har dock inte nyttjat detta erbjudande)
Det har varit LMM, ABS-ringar, lambdasonder. Men aldrig ngt jollrande om extra betalning.
Felkoden har lästs ut och komponenter har kontrollmätts för att säkerställa den felande komponenten d.v.s. normal felsökning. Därefter nödvändig "reparation". Tur att inte *pettson* jobbar där. Hujedamej :roll:
av LarsBd
#889503
sthlm skrev: Men man måste nog försöka tänka lite på rimligheten i vad man kan tänkas få för den överenskommna summan.
En bil idag är inte som min gamla VW bubbla att laga.
Jag och de flesta som lämnar in sin bil för felsökning har förmodligen inte en aning om hur en felsökning på en bil går till idag och inte heller vilken utrustning som krävs, att då begära en rimlighetskalkyl av mig som kund är faktiskt orimligt. Begär man fast pris på ett jobb är det för att veta en ungefärlig totalsumma och inte timpenningen som verkstaden debiterar.

Det ligger på verkstaden att förklara vilka villkor som gäller (och även se till att kunden förstått ), och säger man till kunden (ingår avtal) att allt ingår utan förbehåll kan man inte ge ett nytt pris under pågående jobb med kundens bil som "gisslan", som den ursprungliga frågan i princip förutsatte.
av *pettson*
#889516
Jag håller mej till dom regler som finns utan att bry mej om kundens hemsnickrade moralkompass.
Som tur är kan man alltid neka en kund att få lämna in.
Det visar sej ganska fort vilken typ av kunder som lever för att strula på alla möjliga sätt. Kunden är man, han är 25-35år. Aĺltid småstressad. Det skulle alltid varit billigare, enklare, ingått mer, gjorts mer gratisjobb och allt som kunden kan komma tänka på ska vara goodwill även om bilen är 10år gammal. Kunden misstror dom flesta och har gjort färgmarkeringar på diverse punkter som mekanikern ska röra enligt hans nedladdade schema från internet. För alla mekaniker fuskar ju...
Kunden vet alltid bättre hur allt skruvande går till, kunden har minsann internet hemma och där finns allt..
Kunden gör inte jobbet själv för han har inte tiden.

Ioförsej saknar han verktygen och platsen samt korrekt kunskap egentligen, men det låssas han inte om, han lever i sin bubbla där han har greppet om allt..
Det finns gott om sådana kunder och dom brukar få hitta en ny verkstad varje gång dom lämnar in bilen. Inte på grund av att han inte vill tillbaka, utan för att ingen vill ha tillbaka honom igen.

Det finns också kunder som är glada över att man gör ett bra jobb, kunder som uppskattar kompeten. Kunder som bara är normala. Kunder som har ett förtroende för en som mekaniker, dom gör man istället det där lilla extra för.

Nej vojje det är nog bra om vi inte syns på en verkstad där du ska lämna in bilen.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]