Mwi skrev:Det viktiga som vissa personer har missat här är. Den som betalar lönen är kunden, nöjda kunder kommer tillbaka, missnöjda kunder går till ett annat företag och då blir det ingen lön....
Missuppfattningen står du för. Missnöjd kan många vara, men har du RÄTT att vara missnöjd för att du inte har samma uppfattning?
Är det din uppfattning som ska styra marknaden eller är det lagar och regler? Är det missnöjdhet som ska styra marknaden så kan man lägga ner all affärsverksamhet i världen. Det finns inte en endaste kund som är nöjd med att behöva betala för sej alls, inte när alternativet är att vara missnöjd med att betala och få nåt gratis.
Nej.. lagar och regler finns för att styra över sinnesstämning.
En kund som inte är upplyst som tror att man gör fel är en missnöjd kund som inte kommer tillbaka, en kund som är upplyst och förstått fakta kan möjligen vara sur ett tag men förstår sen och kommer tillbaka.
Jag har haft en verkstadschef som var exakt som du, kunden hade alltid rätt, iof fick han sparken då inte heller han såg samma sak som oss.
Du får hela anekdoten nedan.
Jag jobbade på opel och fick in en Tigra av verkstadschefen, den skulle fixas på maskinskadeförsäkringen. Den hade precis nyss stannat på motorvägen i färd söderut.
Redan innan jobbet påbörjas så ställer jag en fråga, det är om chefen besiktigat av bilen när den kom? Det hade han minsann.
Eftersom bilen kommit från motorvägen nyss med bärgare är min fråga: Varför är hela bilen igensnöad inkl vindrutan?
Den är ju iskall, inte varm? Får ett hum på det. Han svarar glatt att bilen hämtats för en timma sen. Fattade inget: det hade inte snöat på två dagar.
Så snabbt kikat, det saknas kompression på två cylindrar. River toppen. Det är hål i två ventiler, en på ettan och en på fyran. Och det är spindelväv i samtliga insugskanaler. Den har dessutom gått 26000 mil på mätaren, men det är en utbytt mätare enligt kund. Och den stannade bara, har kunden sagt så, så är det så. Nu vet jag definitivt att den tamejfan inte gått på motorvägen.
Jag tillkallar verkstadschefen, han kikar och han anser att man kan INTE veta att den inte gått på motorvägen, att den inte ens luktar avgaser i avgasportarna var också nonsens. Bilen har ju inte varit startad på åratal, men jag är bara mekaniker och han är chef, vad vet jag om sånt.
Men Fortsätt...
Renoverar toppen, och sätter dit den, ska köra upp oljetryck, men det går knappt, det är lågt, nåt är fel i underdelen, men till sist kommer trycket upp helt och allt är frid, inga oljud, provkör utan problem. Kund betalar 2500kr i självrisk och hämtar bilen, det är fredag.
Kunden säger glatt, ja fy fan den här ska jag köra skiten ur.
Jag förklarar för kund i chefs närvaro att en långmilad underdel, om det är en sådan ihop med en renoverad överdel, kan haverera om man stressar den fullt ut.
Måndag: Bilen står utanför med lagerhaveri i underdelen. Verkstadschefen kommer och ger mej skäll som fan. Jag har inte gjort jobbet bra, nu har underdelen rasat. Han har kommit överens med kunden om att vi står för precis allting till helrenovering, vi har ju gjort nåt fel, kunden står för 3000kr. Jag förklarar att det gått som jag trodde i fredags. Men vad vet jag..
När jag river tråget hittar jag vevstakslager med massor med repor i, det är även repor i vevaxeln. Men... reporna i lagren finns inte där reporna är i vevaxeln och det går inte att matcha ihop det heller, det här är begagnade lager som inte ens hör till den här vevaxeln, inte undra på att oljetrycket var skumt. I tråget låg det svinto och rester av slippapper. Inget jag använt vid förra jobbet. Inget jag kan trycka ned i kanalerna heller ovanifrån.
Nu hämtar jag verkstadschefen.. Men han ser inte nåt konstigt, jag ska inte skylla ifrån mej. Det är jag som gjort ett dåligt jobb.
Ur med motorn, ur med vevaxeln, kikar på lagren som är totalt slut, idiotrepor i vevaxeln på ytan för ramlagren, men inga repor i lagren.
I med en annan vevaxel, nya lager och ihop med motorn, i med motorn. Starta upp provkör. Lämna till kund.
När ärendet är klart blir jag kallad till verkstadschefen som ska ge mej en reprimand för mitt dåliga arbete.
Han kallar in flera mekaniker som han ska ha som stöd. Alla har samma sak att säga; chefen blev lurad.
Chefen envisas med att det är mitt dåliga jobb som skapat problemet. Det är ungefär här jag ber honom att dra åt helvete, det är här jag säger upp mej på stående fot och går hem, aldrig att jag tar skiten för ett sånt lurendrejeri.
Det är här han tror på fullaste allvar att jag tänker göra en månads uppsägningstid med honom som chef.
Han har ett förslag, jag behöver inte säga upp mej, en månad med lägre lön för att lära mej att skruva bil ordentligt är mer passande.
Tyvärr kan jag inte skriva vad jag sa, men han lär förmodligen aldrig tilltala mej igen.
Det tog bara en dag hemma så fick jag ett telefonsamtal där ledningen kikat på ärendet.
Verkstadschefen fick sparken på stående fot, dom var tvungna att KÖPA ut honom och jag var välkommen tillbaka dagen efter.
Jag jobbade där några år till.
Eftersom verkstadschefen ingått avtal med kunden så gick det inte att polisanmäla ärendet som bedrägeri. Eftersom arbetet var utfört och clearat av en fackman kunde inte heller försäkringsbolaget få tillbaka några pengar av kunden.
Så ärliga kunder har jag varit med om, hjälpt av inkompetent ledning som haft sin egen vision om världen.
En vision om att kunden alltid är ärlig och har rätt oavsett.